3224
Sök

Volvo 740 misständer vid start

32 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
#1
Hej!

Har problem med min 740, helt vanlig gl utan trim från 87 med LH 2.2 dvs utan felkodsdosan. Bilen går inte alls bra när den nyss startat, spelar ingen roll om den är varm eller kall. Bilen startar allt som oftast rätt så fort på starten men ibland kan den även stå och mala lite. När bilen väl hoppar igång så låter det som den misständer när jag försöker varva upp den, när den lyckas varva ur så ryker det rätt så mycket ur avgasröret och det luktar mycket bensin eller avgaser, så det känns som att den får för mycket soppa. Låter man den varva ur någon gång så är allt normalt igen. Stänger jag av bilen och startar den igen så börjar allt om igen, varvar inte upp och ryker mycket vid första uppvarvningsförsöket för att sedan gå tillbaka till "normalt" igen.

Kan även tillägga att tomgången är hög och ligger runt 1200 varv och jag har sprutat slut på en hel flaska startgas och hittar inte några vakuumläckor heller och vad jag än gör så går det inte att få ner tomgången förrän jag klämmer på en tving på vakuumslangen som går från tomgångsmotorn till insugsslangen då går han ner till runt 850 varv. Rycker jag ur LMM:en så dör bilen när jag försöker gasa med den ingen aning om det ska vara så.

Är man ute och kör med den så fungerar den rätt så bra bortsett från att den ibland kan hugga till någon mikrosekund som om någon trycker lite lätt på bromsen.

Jag har redan bytt följande, tändstift, tändkablar, helt ny fördelare med hallgivare, rotor, fördelarlock, tändmodul, reläet vid expansionkärlet, bränslereläet, tändspole, ställt tändningen, bytt insugspackning, har kollat så att kamremmen sitter rätt och även bytt bränsletrycksregulator.

Jag behöver verkligen hjälp och ger snart upp sad

Bifogar en länk till en video på hur den beter sig. I videon så håller jag full gas så fort bilen startat.

https://youtu.be/2tT7EH574dQ



Sök