2919
Sök

Volvo 240 lite trim och blandat

Gatutrim av en rutten 240

1 744 Visningar
Uppdaterades senast idag 17:20
586 Inlägg
för 5 timmar sedan
Trådstartare
#21
Jesper328 skrev:
Blanke skrev:
Jesper328 skrev:
Vet inte om det skulle ta i torpedväggen med en adapter faktist, har begränsad erfarenhet av 240.
JAG skulle kört 36-1 eller 60-2 bakom remskivan på veven om man saknar trigger på svänghjulet, eller helt enkelt montera nytt svänghjul som du är inne på.

Jag TROR att simlar här på forumet har kört en setup med trigger på remskivan.
Vill minnas att han har talat om det.

Speed density strategin jobbar ju egentligen bara med insugstryck över varvtal på en X-Y axel.
Lambdan är ju ovärderlig som både mätare och som input för lambda correction/autotune.

Iat/clt går att använda för att kompensera för högre temperaturer.
Nu har ju du en sugmotor så du bör inte få några större variationer i insugstemp som kräver åtgärd, men det blir ju absolut skillnad mellan vinter och sommar.
Du får labba med den funktionen. smile

Rekommenderar att köra TpsDot under acceleration enrichment.
Svarar bättre än MapDot.

Barometric correction har jag aldrig brytt mig om.
Visst kan det göra en mindre skillnad vid hög och lågtryck ute eller om du pendlar över Kebnekaise varje dag, men som sagt inget jag använt mig av.

Tack för svaret, redde ut många frågor där.

Barometer kopplar jag nog in bara då jag redan har en barometersond, och bor nog högt upp så att locken i öronen släpper när jag reser söder.

Kommer jag då behöva en mapp för vinter och för sommar? Som jag sedan kan switcha mellan per automatik utifrån utetempen? Till exempel om IAT eller CLT visar -20 så byter ecu:n till vintermappen? Och vice versa. Kanske beror på vilket program man använder.

60-2 bakom remskivan har jag sett flera exempel på. Kanske blir detta.

Du kommer inte att behöva köra olika mappar.
Kör du t.ex Tunerstudio så kan du låta sprutet kompensera för temperatur- och tryckskillnader.
Sen får man ju som sagt labba lite för att få det helt 100, finns säkert något bra guide för det.
Utöver det så gillar jag att köra en viss lambda correction hela tiden, man får bara ställa in lite olika parametrar över hur mycket sprutet får justera sig själv och mot vilken AFR, osv.

Spenderat många timmar av att titta igenom videos osv. Ser faktiskt lättare ut än förväntat. Ungefär som när jag ställer in bränslet på en förgasare, och samma som där så har bredbandslambda varit nyckeln till en bra inställning.

Största hindret nu är som du påpekat tidigare att Hallgivaren i fördelaren kanske inte är det bästa. Kommer få motorn att gå, och jag kommer få kontroll över tändningen. Men kan bli svårt att finjustera och faktiskt få den att gå optimalt.

Professionell hatare

586 Inlägg
för 5 timmar sedan
Trådstartare
#22
https://shop.klracing.se/sv/artiklar/gi … -b230.html

Här finns en smidig lösning för att fixa VR-signal via remhjulet. 1400kr. Inte så dyrt ändå, och betydligt smidigare än att byta svänghjul för tillfället.

Professionell hatare

586 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
#23
Tankarna flyger vidare.

Om jag tar bort 3/4 tänder från fördelaren, kan jag då använda den för att hitta läget av kamaxeln? https://imgur.com/a/oyl92U5

Sedan köra VR från vevaxeln och Hall från fördelaren.

Sedan behövs väl egentligen bara 4 stycken tändspolar, typ såna här https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese … 2000029598

och jag har sekventiell tändning?

Professionell hatare


Sök