2340
Sök

Rykande turbo

68 Inlägg
för 22 timmar sedan
Trådstartare
Tja!! Har en volvo v70 gen 1 T5 som går lite skit när den fått gått på motorväg, åkte ca 6 mil motorväg max 120 och när jag kom in i staden så börja den tappa kraft men den gick ju mer jag gasa så de blev ett ryck nästintill. Luktar typ bränt när jag parkerar och öppnar huven och ser att de kommer lite smått med rök ifrån turbon och när jag häller vatten på den så avdunstar de DIREKT. Vad kan felet vara???

* Voff voff *
10 735 Inlägg
för 22 timmar sedan
NollKoll69 skrev:
Tja!! Har en volvo v70 gen 1 T5 som går lite skit när den fått gått på motorväg, åkte ca 6 mil motorväg max 120 och när jag kom in i staden så börja den tappa kraft men den gick ju mer jag gasa så de blev ett ryck nästintill. Luktar typ bränt när jag parkerar och öppnar huven och ser att de kommer lite smått med rök ifrån turbon och när jag häller vatten på den så avdunstar de DIREKT. Vad kan felet vara???

Häll inte vatten på en varm turbo till att börja med. Varm metall ogillar kallt vatten...

Att det ryker beror på att någonting förbränns där, turbon blir mycket varm när den får jobba lite. Troligen har du något oljeläckage därikring.

Att den tappar kraft beror nog inte på detta, utan det felet får du leta vidare efter. Kan vara en magnetventil till laddtrycket eller bränslerelaterat. Eller något helt annat. Felkoder?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

6 233 Inlägg
för 21 timmar sedan
Turbon är väl både olje och vattenkyld...så kolla att du har tillräckligt med kylarvätska i expansionskärlet och tillräckligt med olja (naturlgtvis helsyntetolja) i motorn.

Sök