3242
Sök

Söker kopplings schema till B230A

23 Inlägg
21 februari 2007
Trådstartare
#1
Hejsan
någon vänlig själ som kan slänga upp ett kopplings schema till B230A?
köpte bilen för inte länge sen. men har inte fått igång motor än. motorn sitter i en 244 -84

är osäker på kablarna som går till tänd spolen.

Prada, Skokräm och Bröst. Vi vinner kriget till höst.

21 761 Inlägg
21 februari 2007
#2
Hur många kablar går det från tändmodulen, 5 eller 6 st?

Är du säker på att det är en B230A?
De motorerna kom ju inte förrän -85, men du har kanske bytt motor eller?
Senast redigerat av Drönirettab (21 februari 2007)

23 Inlägg
21 februari 2007
Trådstartare
#3
vad menar du med tändmudulen? från tändspolen går det 2st "vanliga" och en tändkabel. och fån fördelaren går det tändkablar till 4 cylindrar.

det står b230a på kamremnkåpan. och ja motorn är bytt men inte av mej. att tilllägga är väll att motorn jick inet när jag köpte bilen.
Senast redigerat av Bergmanfolkrace (21 februari 2007)

Prada, Skokräm och Bröst. Vi vinner kriget till höst.

21 761 Inlägg
21 februari 2007
#4
Om det är en B230 så ska den ha brytarlöst tändsystem som original, elektroniskt alltså.

Har den brytarspetsar eller inte?
Senast redigerat av Drönirettab (21 februari 2007)

23 Inlägg
21 februari 2007
Trådstartare
#5
det var klurigt, jag har brytare. men det kanske är en annan motor för kåpan som det står B230A" på, kanske passar till flera motorer?

Edit: ja den har brytar spetsar.
Senast redigerat av Bergmanfolkrace (21 februari 2007)

Prada, Skokräm och Bröst. Vi vinner kriget till höst.

21 761 Inlägg
21 februari 2007
#6
Ok. Det ska tydligen vara samma kopplingssätt på brytarsystem och brytarlösa systemet som satt på -85(förutom tändmodulen förstås), så visar bilderna i min rephandbok iaf. Om vi utgår ifrån att det är på detta sätt så bör kablarna vara:

Svart kabel från stift 1 på tändspolen ska gå till flatstiftet på fördelaren(kondensatorn).

Brun kabel från stift 15 på tändspolen ska gå till solenoiden på startmotorn, stift 16 borde det vara.

Sedan ska det gå vidare en brun kabel från stift 16 på solenoiden till ett förkopplingsmotstånd som brukar sitta vid högra huvgångjärnet. Från förkopplingsmotståndet går det en blå kabel in till säkring 11(sitter före säkringen).

23 Inlägg
21 februari 2007
Trådstartare
#7
tack så hemskt mycket. nu måste jag faktiskt ut i bilen och titta i mörkret inna jag lägger mej:P

en till fråga. Vet du om det finns någon hemsida där det finnes bilder på kopplings scheman? jag har letat som en tok men hittade bara ett ryskt kopplings schema för 740, hehe.

Edit: stavning.
Senast redigerat av Bergmanfolkrace (21 februari 2007)

Prada, Skokräm och Bröst. Vi vinner kriget till höst.

21 761 Inlägg
21 februari 2007
#8
Nej, har inte sett några sidor med scheman. Kanske "turboperformanceclub" har, men man måste kanske vara medlem för att kunna komma åt dem. Vet inte riktigt.

23 Inlägg
21 februari 2007
Trådstartare
#9
Drönirettab skrev:
Ok. Det ska tydligen vara samma kopplingssätt på brytarsystem och brytarlösa systemet som satt på -85(förutom tändmodulen förstås), så visar bilderna i min rephandbok iaf. Om vi utgår ifrån att det är på detta sätt så bör kablarna vara:

Svart kabel från stift 1 på tändspolen ska gå till flatstiftet på fördelaren(kondensatorn).

Brun kabel från stift 15 på tändspolen ska gå till solenoiden på startmotorn, stift 16 borde det vara.

Sedan ska det gå vidare en brun kabel från stift 16 på solenoiden till ett förkopplingsmotstånd som brukar sitta vid högra huvgångjärnet. Från förkopplingsmotståndet går det en blå kabel in till säkring 11(sitter före säkringen).

"Svart kabel från stift 1 på tändspolen ska gå till flatstiftet på fördelaren(kondensatorn)." japp det gör det.

"Brun kabel från stift 15 på tändspolen ska gå till solenoiden på startmotorn, stift 16 borde det vara." nej, den kabeln går inkopplad på nått helt annat. skarvad me 2 andra kablar. det är nog det som är felet.
Senast redigerat av Bergmanfolkrace (21 februari 2007)

Prada, Skokräm och Bröst. Vi vinner kriget till höst.

23 Inlägg
21 februari 2007
Trådstartare
#10
tack så mycket. jag går ut och kopplar om nu och provar den:D

Prada, Skokräm och Bröst. Vi vinner kriget till höst.

21 761 Inlägg
22 februari 2007
#11
Gör det. Funktionen på den koppling som jag skrev om är att när tändningen är påslagen och motorn går så går det spänning genom motståndet och till tändspolen, reducerad spänning alltså.

Men när man vrider om nyckeln till startläge så ska spänningen inte gå igenom motståndet, då blir det för låg spänning, utan då kommer det spänning från solenoiden istället. Eftersom solenoiden drar vid start så finns det så nära batterispänning som möjligt spänning där, och det behövs för att tändspolen ska kunna ge bra gnista.
Senast redigerat av Drönirettab (22 februari 2007)

23 Inlägg
22 februari 2007
Trådstartare
#12
måste säga att du var riktigt hygglig.
jag var ut en stund men återvände ganska snabbt också. blir får pillrigt att stå ute i kylan när man är förkyld och ha stövlar på sej när man har en bruten tå och ha en dålig sladdlampa att lysa med. så jag får ta det där på fredag när jag har garage igen.

men jag har en fråga kvar. du sa:
"Sedan ska det gå vidare en brun kabel från stift 16 på solenoiden till ett förkopplingsmotstånd som brukar sitta vid högra huvgångjärnet."

Menar du Högra huv gångjärnet framifrån sett? för där hittade jag EN tom kontakt med ETT stift.
på högra sidan av bilen i körriktning var den också EN oanvänd kontakt med cirka 6 STIFT i, så det är väll inte den?
Senast redigerat av Bergmanfolkrace (22 februari 2007)

Prada, Skokräm och Bröst. Vi vinner kriget till höst.

21 761 Inlägg
22 februari 2007
#13
Högra gångjärnet i körriktning sett. På flera årsmodeller brukar förkopplingsmotståndet sitta där, borde göra det på din bil också tycker jag. Om det nu sitter ett motstånd över huvud taget, någon kan ju förstås ha plockat bort det. Men som original ska det finnas ett sådant.


Sök