3261
Sök

JBL GTO-75.4 VS Infinity REF-7541a ( 4kanal slutsteg)

65 Inlägg
23 februari 2007
Trådstartare
Tjena

Kikar lite på nya 4kanals steg.
Vad skulle Du välja mellan följande? motivera.. egna erfarenheter.
Har tänkt driva ett framsystem och en P2 12" bas.

1. 
Infinity REF-7541a
# Uteffekt: 4x111W RMS 4ohm. 4x139W RMS 2ohm. 2X278W RMS 4ohm bryggkopplat. Stabil i 2ohm.
# Frekvensomfång 10Hz-69kHz.
# LP-delningsfilter 32-320Hz (12dB/okt).
# Bass boost 0-12db (50Hz).
# Lågnivå 240mV-5,5v.

PRIS: 2988kr

2.
JBL GTO-75.4
# 4x104W RMS 4ohm, 4x142W RMS 2ohm eller 2x284W RMS 4ohm bryggkopplat
# Stabil i 2ohm
# Frekvensomfång 10Hz-83kHz
# Insignal 230mV-5,5v

PRIS: 2488kr

Är det värt några hundringar extra för Infinity steget ?
Finns att kika på www.nardik.se men har tagit prisuppgifterna från min lokala HiFi affär=)

/mvh Tobbe

6 851 Inlägg
23 februari 2007
Det va ett tag sedan jag hade infinity i nån av mina bilar. Jag tycker att de har tappat endel i sin ljudåtergivning gent imot för 10-tal årsedan.
Men jag tror att de fortf. skall låta helt ok.
Vad det gäller JBL så har jag aldrig riktigt gillat dem..vet inte vad det är, men jag tycker de skall hålla sig till att spela högt, för bra låter de tyvärr inte (enligt mej).
Tycker inte de har någon bra kontroll på högtalarna.

Hade det varit jag så hade jag kört på Infinity steget och jag tror att det är värt de x-tra 100lapparna.

74 Inlägg
23 februari 2007
Jag har jblsteget och driver idag en jbl gto 1002d (10" bas) och ett par jbl gto 937 (6*9:or) och detta låter helt ok i min mening, finns kräm så det blir över där..

Det är nog allt jag kan säga om det smile

Letar delar till min volvo 244 turbo, hör av er om ni har nåt

542 Inlägg
23 februari 2007
TT-Avant skrev:
Det va ett tag sedan jag hade infinity i nån av mina bilar. Jag tycker att de har tappat endel i sin ljudåtergivning gent imot för 10-tal årsedan.
Vad det gäller JBL så har jag aldrig riktigt gillat dem..vet inte vad det är, men jag tycker de skall hålla sig till att spela högt, för bra låter de tyvärr inte (enligt mej).

Hade det varit jag så hade jag kört på Infinity steget och jag tror att det är värt de x-tra 100lapparna.

Men vilket steg skulle du rekommendera? Har nämligen tittat på samma steg, nu när det är dags att bygga ut ljudet.

6 851 Inlägg
23 februari 2007
lmoberg skrev:
TT-Avant skrev:

Men vilket steg skulle du rekommendera? Har nämligen tittat på samma steg, nu när det är dags att bygga ut ljudet.

Audison tycker jag låter väldigt trevligt..men det beror på vad man är ute efter för sorts ljud.
Vill ha reda på mer info. om anläggningen och vad för musik det lyssnas på innan jag kan ge bättre svar.

542 Inlägg
23 februari 2007
Nu har jag original framsystem(6,5") och baksystem(5,25") samt en 12" bas i skuffen. Ska byta fram och bak och i samma veva även slutsteget. Ska nog köra basen och framsystemet på ett fyrkanals-steg. Lyssnar en del på hårdrock och dance, typ pop och rock.

6 851 Inlägg
24 februari 2007
lmoberg skrev:
Nu har jag original framsystem(6,5") och baksystem(5,25") samt en 12" bas i skuffen. Ska byta fram och bak och i samma veva även slutsteget. Ska nog köra basen och framsystemet på ett fyrkanals-steg. Lyssnar en del på hårdrock och dance, typ pop och rock.

Till sån musik så funkar ju Kicker klockrent.

15 Inlägg
24 februari 2007
Tjo.
Har ni tittat på
http://www.nardik.se/
hemsida? Där finns bägge stegen beskrivna rätt ingående. Till i alla fall JBL högtalarna kan man se ritningar hur stora lådorna ska vara. Jag är sugen på en dubbelspolig bas,
JBL Power P1222
NYHET
Pris: 2375:- (2500:-)
12" bashögtalare
1600 Watt max
400 Watt RMS
2x2 Ohm

Den har en verkningsgrad som verkar vara helt enorm, 97 db. Är det vanligt att driva en bas med två kanaler på HUn?

21 761 Inlägg
24 februari 2007
Den basen har inte 97dB verkningsgrad, det törs jag lova. Inte vid 1W.

6 851 Inlägg
24 februari 2007
Känslighet 96 dB 2,83 Volt/1meter

Vet inte vad det kan bli för Watt/meter?

21 761 Inlägg
24 februari 2007
Runt 88dB vid 1W. Skrev det i en annan tråd också, det blir väldigt missvisande när man anger olika mätsätt.

21 761 Inlägg
24 februari 2007
JBL skrev:
Är det vanligt att driva en bas med två kanaler på HUn?

Det är det inte, om man ändå gör det så får man inte ut speciellt mycket basljud. En bas ska drivas med ett steg.

6 851 Inlägg
24 februari 2007
Drönirettab skrev:
Runt 88dB vid 1W. Skrev det i en annan tråd också, det blir väldigt missvisande när man anger olika mätsätt.

Ja jag vet att det blir mindre. Viste inte bara hur man räknade ut Volt till Watt som där..wink

21 761 Inlägg
24 februari 2007
Jag brukar räkna ut verkningsgraden själv med en formel, litar inte ett dugg på tillverkarnas uppgifter. Frågan är ju vid vilken impedans som tillverkaren har mätt när de anger 2,83V.

Om elementet är kopplat till 1 Ohm vid mätningen så innebär det att 2,83V motsvarar ungefär 8W. Visst ser det häftigt ut att verkningsgraden är 96dB för den där JBL basen, men kollar man vad det blir vid 1W så ser det inte lika imponerande ut.

Den är inte extremt trögdriven, det påstår jag inte, men den är ungefär som en del andra 12" basar.

För att räkna ut vad 2,83V motsvarar vid 1W så är det bara att räkna med U=RxI och sedan använda P=UxI.
Senast redigerat av Drönirettab (24 februari 2007)

65 Inlägg
24 februari 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Jag brukar räkna ut verkningsgraden själv med en formel, litar inte ett dugg på tillverkarnas uppgifter. Frågan är ju vid vilken impedans som tillverkaren har mätt när de anger 2,83V.

Om elementet är kopplat till 1 Ohm vid mätningen så innebär det att 2,83V motsvarar ungefär 8W. Visst ser det häftigt ut att verkningsgraden är 96dB för den där JBL basen, men kollar man vad det blir vid 1W så ser det inte lika imponerande ut.

Den är inte extremt trögdriven, det påstår jag inte, men den är ungefär som en del andra 12" basar.

För att räkna ut vad 2,83V motsvarar vid 1W så är det bara att räkna med U=RxI och sedan använda P=UxI.

Öppna en ny tråd om verkningsgrad å svara på de frågor den här tråden var ämnad för så blir jag glad=)

21 761 Inlägg
24 februari 2007
Ber om ursäkt.

Tycker att båda stegen är ganska likvärdiga, filtren delar vid i princip samma frekvenser och har samma branthet. Effekten är nästan likvärdig också. Nästan hugget som stucket. Själv hade nog jag köpt det billigare steget eftersom det är så liten skillnad mellan dem.
Senast redigerat av Drönirettab (24 februari 2007)

15 Inlägg
25 februari 2007
Det står fel på Nardiks svenska beskrivning de skriver 96 db på både 10 och 12-tummaren. Klickar man sig vidare till JBLs owners manual så ser man att P1222 ger 127 db.
När det gäller PA-grejer och även hemhögtalare har jag aldrig varit med om att JBL skulle uppge några fejksiffror. Med den långa erfarenhet och det goda rykte JBL har som högtalarbyggare vore det mycket märkligt om de helt plötsligt skulle börja blåsa kunderna genom att mäta helt annorlunda än andra tillverkare. Tillåt mig tvivla.

Kan någon utveckla det där med att inte en singelbas med två spolar skulle gå bra att driva med två av stegen i HUn? Jag tänker då på denna hu:
Pioneer DEH-P4800MP MP3/WMA/WAV/CD D4Q digital RDS radio
4x50 Watt MOSFET IP-buss EEQ+ equalizer system
Med subbasfilter och direkt subbas drivning.

Det korta jag pratade med Nårdik så skulle det vara en utmärkt kombination om man vill ha en så strömsnål kombination som möjligt och ändå få med hela registret. Jag ska ha mina pryttlar i en segelbåt, därav strömsnålhetsbehovet. Jag tänker även sätta i ett steg för att kunna gasa på när jag ligger på landström, men det blir en senare fråga.
Vet ni andra hu än Pioneer som har möjlighet till direktsubdrift?

Söndagshälsningar från Håkan.

Smålänning
7 887 Inlägg
25 februari 2007
JBL skrev:
Det står fel på Nardiks svenska beskrivning de skriver 96 db på både 10 och 12-tummaren. Klickar man sig vidare till JBLs owners manual så ser man att P1222 ger 127 db.
När det gäller PA-grejer och även hemhögtalare har jag aldrig varit med om att JBL skulle uppge några fejksiffror. Med den långa erfarenhet och det goda rykte JBL har som högtalarbyggare vore det mycket märkligt om de helt plötsligt skulle börja blåsa kunderna genom att mäta helt annorlunda än andra tillverkare. Tillåt mig tvivla.

Kan någon utveckla det där med att inte en singelbas med två spolar skulle gå bra att driva med två av stegen i HUn? Jag tänker då på denna hu:
Pioneer DEH-P4800MP MP3/WMA/WAV/CD D4Q digital RDS radio
4x50 Watt MOSFET IP-buss EEQ+ equalizer system
Med subbasfilter och direkt subbas drivning.

Det korta jag pratade med Nårdik så skulle det vara en utmärkt kombination om man vill ha en så strömsnål kombination som möjligt och ändå få med hela registret. Jag ska ha mina pryttlar i en segelbåt, därav strömsnålhetsbehovet. Jag tänker även sätta i ett steg för att kunna gasa på när jag ligger på landström, men det blir en senare fråga.
Vet ni andra hu än Pioneer som har möjlighet till direktsubdrift?

Söndagshälsningar från Håkan.

Japp. Blaupunkt har den möjligheten på en del av sina enheter.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Sök