3544
Sök

Lära sig svetsa

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
2 mars 2007
#21
Kristian_V skrev:
falloutboy skrev:
golfarn_nr1: vad rekommenderar du att köpa för svets om jag ska svesta bilplåt lite halvt amatörmässigt? Eller nåt som fungerar lite "allround".

Man pratar MIG svets här... Men det är igentligen MAG ni pratar om.
Hårfin skilnad, kan tyckas. Bara gasen som skiljer åt, resten av utrustningen är identisk. Bara mitten bokstaven som skiljer. I=Inert (Inaktiv.) A= Aktiv. Skilnade i resultat är dock mycket större. Kolsyran i MAG svets gasen blandar sig aktivt i processen och man får djupare inträngning.

I alla fall. Det är MAG svets du skall ha för att laga bilar. Helsvetsa INTE längre sträckor, risk för sprickbildning runt svetsen... Svetsa 2cm, 2cm utan och svetsa 2 cm igen. osv...
Det krävs teknik när man svetsar längre sträckor i bil, värmen från svetsen får annars plåten att slå sig så den blir omöjlig att få rätsida på.

TIG används idag mest till rostfritt. Även vanligt stål går utmärkt att svetsa, men TIG är ganska långsam metod, vilket innebär att man hinner tillföra mycket värme i det man svetsar. Man använder också TIG till rotsvets i grövre plåtar, för att slippa slagg bildning på rotsidan av svetsen. Att använda TIG till bilplåt är nästan lika dåligt (Även fast det går.) som gas svetsning. För mycket värme, plåten slår sig.

MMA eller pinne kan användas på mindre nogranna delar i bilen, med låg ström och tunna pinnar. (Rekomenderas INTE för lekmän.)

Lite förkortningar på "elsvetsar":
MMA = Manual Metall Arc
MIG = Metall Inert Gas
MAG = Metall Active Gas
TIG = Tungsten Inert Gas (Kallas även WIG = Wolfram Inert Gas.)

Skall du köpa svets för att laga bilar, köp då en MIG/MAG svets, köp eller hyr en flaska med Misson-22 skydsgas. (Misson gasen består av kolsyra, sifran anger hur många procent, resten består av Argon.) Svetsar du sedan med Misson gas, så svetsar du MAG, svetsar du med ren Argon (Eller Helium) så svetsar du MIG.

Man kan i sverige idag köpa 10 liters flaskor, större går endast att hyra. Börja med att köpa en 10L flaska, blir det mycket svetsande är det lönt att hyra en 50 liters flaska från en gas depå.

Lycka till! smile

Den blir väl inte omöjlig att få rätt igen? Är du svetsare så ska du ju kunna lite plåtkunskaper också och kunna klara av att fixa när den slår sig. Hur kan du få sprickbildning vid helsvetsning? Förklara varför. Tänkte bara på MIG när dom skrev de så därför fortsatte jag på den linjen, märkte de nyss.

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...

152 Inlägg
2 mars 2007
#22
Du ska skaffa en MIG/MAG svets om du ska hålla på med plåt på bilar och avgassystem och liknande. Sen får du hyra eller köpa loss en mison 22 tub till den.
Senast redigerat av alexus65 (2 mars 2007)

Insane Base

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
2 mars 2007
#23
Avgassystem behöver man ingen MAG till ju. Finast och starkast med pinne där!!

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...

48 Inlägg
2 mars 2007
#24
tjena
funderar också på att skaffa svets. har svetsat en del i skolan så man har dom grundläggande kunskaperna iallfall.  men vad kostar en MIG/MAG svets och en tub misson-22 10l tub ungefär? Nån som har nåt bra köp och rekomendera.
mvh/Jonas


1 893 Inlägg
2 mars 2007
#25
golfarn_nr1 skrev:
Den blir väl inte omöjlig att få rätt igen? Är du svetsare så ska du ju kunna lite plåtkunskaper också och kunna klara av att fixa när den slår sig. Hur kan du få sprickbildning vid helsvetsning? Förklara varför. Tänkte bara på MIG när dom skrev de så därför fortsatte jag på den linjen, märkte de nyss.

Fel ordval av mig. "My bad".
Givetvis kan man få det rakt igen, men varför böja det från början? Man kommer undan med mindre job om man inte värmer upp det så mycket.
Anledningen till att man helsvetsar tex fartygs skrov, är ju ganska öppenbar, skrovet måste ju vara tätt. Samma med tankar och tryck kärl. I fallet fartygs skrov, avspänningsglödgar man efter svetsning. (man värmer upp plåten till ca +600 Celcius.) Så även en del tryck kärl, det är väldigt svårt att göra med tunn bilplåt.

Sprickbildning uppkommer pga spänningar i plåten pga uppvärmningen.
Vid svetsning uppkommer en så kallad "HAZ" (Heat Affected Zone) som är svagare än både svetsen man just gjorde så väl som resten av plåten. Där kan det spricka ifall man helsvetsar.

Jag arbetade som Svetsare på Volvo (På bandet) i slutet på 80 talet, där svetsade vi manuelt ett 30 tal svetsförband på varje kaross. Bla längst ner på insidan B-stolpen la vi 3x 30mm svetsar. En dag fick jag för mig att helsvetsa över hela området istället. 1.5 timmar senare hade karossen hunnit ner till slut kontrollen på avsnittet, två minuter senare hade jag en diskution med en kontrollant, som förklarade för mig att det inte fick helsvetsas just för risken att det kan spricka. (Han förklarade dock inte i detalj vad HAZ innebär m.m. Det lärde jag mig senare när jag skolade mig till licens svetsare. (Licens på svart plåt MMA och TIG.)


LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
2 mars 2007
#26
Kristian_V skrev:
golfarn_nr1 skrev:
Den blir väl inte omöjlig att få rätt igen? Är du svetsare så ska du ju kunna lite plåtkunskaper också och kunna klara av att fixa när den slår sig. Hur kan du få sprickbildning vid helsvetsning? Förklara varför. Tänkte bara på MIG när dom skrev de så därför fortsatte jag på den linjen, märkte de nyss.

Fel ordval av mig. "My bad".
Givetvis kan man få det rakt igen, men varför böja det från början? Man kommer undan med mindre job om man inte värmer upp det så mycket.
Anledningen till att man helsvetsar tex fartygs skrov, är ju ganska öppenbar, skrovet måste ju vara tätt. Samma med tankar och tryck kärl. I fallet fartygs skrov, avspänningsglödgar man efter svetsning. (man värmer upp plåten till ca +600 Celcius.) Så även en del tryck kärl, det är väldigt svårt att göra med tunn bilplåt.

Sprickbildning uppkommer pga spänningar i plåten pga uppvärmningen.
Vid svetsning uppkommer en så kallad "HAZ" (Heat Affected Zone) som är svagare än både svetsen man just gjorde så väl som resten av plåten. Där kan det spricka ifall man helsvetsar.

Jag arbetade som Svetsare på Volvo (På bandet) i slutet på 80 talet, där svetsade vi manuelt ett 30 tal svetsförband på varje kaross. Bla längst ner på insidan B-stolpen la vi 3x 30mm svetsar. En dag fick jag för mig att helsvetsa över hela området istället. 1.5 timmar senare hade karossen hunnit ner till slut kontrollen på avsnittet, två minuter senare hade jag en diskution med en kontrollant, som förklarade för mig att det inte fick helsvetsas just för risken att det kan spricka. (Han förklarade dock inte i detalj vad HAZ innebär m.m. Det lärde jag mig senare när jag skolade mig till licens svetsare. (Licens på svart plåt MMA och TIG.)

Okej enligt allt du skrivit trodde jag du hade andra licenser...

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...

1 893 Inlägg
2 mars 2007
#27
golfarn_nr1 skrev:
Avgassystem behöver man ingen MAG till ju. Finast och starkast med pinne där!!

Avgasrör kan man svetsa med de flesta metoderna. Blir dock klart snyggast med TIG.
Eftersom det inte är frågan om plåt som kan slå sig så det syns, utan rör, som iofs också slår sig av värmen men som går lättare att räta till, spelar det ingen roll om man så svetsar till det med gammal hederlig gas svets. wink


LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
2 mars 2007
#28
Kristian_V skrev:
golfarn_nr1 skrev:
Avgassystem behöver man ingen MAG till ju. Finast och starkast med pinne där!!

Avgasrör kan man svetsa med de flesta metoderna. Blir dock klart snyggast med TIG.
Eftersom det inte är frågan om plåt som kan slå sig så det syns, utan rör, som iofs också slår sig av värmen men som går lättare att räta till, spelar det ingen roll om man så svetsar till det med gammal hederlig gas svets. wink

Nejnej blir klart mkt snyggare med pinne. Finns inge bättre o titta på än en fin pinnsvets! Får ju rysningar!

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...

699 Inlägg
2 mars 2007
#29
Jag har renoverat min 240 med en svets från biltema.. Den använde jag flusstråd till och vill absolut påstå att det var jättelätt att svetsa bilplåt med... Har bytt golv å skärmkanter samt svetsat iordning dörrarna med... Använde 1mm plåt.. Så en sådan skulle iaf jag rekomendera till en nybörjare... Smidigt att slippa köpa gas med smile

Bilgalen elektriker :)

1 893 Inlägg
2 mars 2007
#30
golfarn_nr1 skrev:
Okej enligt allt du skrivit trodde jag du hade andra licenser...

Blanda inte äplen med päron... Bara för att jag har licens på Svart med MMA och TIG, betyder det inte att jag svetsar de andra teknikerna sämre. En licens slutar gälla om man inte svetsat och röntgat en skarv med svetsmetoden i fråga på 6 månader.
Man kan ju svetsa lika bra utan giltlig licens. Jag har skolprover på de flesta svetsmetoderna att visa upp. Syslar med det fem dagar i veckan. Men det är bara ovan nämnda metoder jag för närvarande har giltlig licens på. Min TIG på rostfritt gick tex ut för någon månad sedan, jag har svetsat det nästan varje vecka under lång tid, men skickas inget på röntgen, så går den ut. Kan jag svetsa TIG på rostfritt sämre nu än när pappret gälde? wink


LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
2 mars 2007
#31
Kristian_V skrev:
golfarn_nr1 skrev:
Okej enligt allt du skrivit trodde jag du hade andra licenser...

Blanda inte äplen med päron... Bara för att jag har licens på Svart med MMA och TIG, betyder det inte att jag svetsar de andra teknikerna sämre. En licens slutar gälla om man inte svetsat och röntgat en skarv med svetsmetoden i fråga på 6 månader.
Man kan ju svetsa lika bra utan giltlig licens. Jag har skolprover på de flesta svetsmetoderna att visa upp. Syslar med det fem dagar i veckan. Men det är bara ovan nämnda metoder jag för närvarande har giltlig licens på. Min TIG på rostfritt gick tex ut för någon månad sedan, jag har svetsat det nästan varje vecka under lång tid, men skickas inget på röntgen, så går den ut. Kan jag svetsa TIG på rostfritt sämre nu än när pappret gälde? wink

Har du nånsin haft vitt pinne? (Bara undra!)

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...

1 417 Inlägg
2 mars 2007
#32
Jag hade skaffat mig en MAG svets till plåten på bilen, och en TIG till avgasrören. Kört med 0.6mm homogentråd och mison 22 till MAGen. Då ska det funka. Man kan gott börja med att punka upp plåten man ska fast med, sen göra fler och fler punkter med låta plåten svalna emellan.


1 893 Inlägg
2 mars 2007
#33
golfarn_nr1 skrev:
Har du nånsin haft vitt pinne? (Bara undra!)

Länge sedan. Försöker undvika det pga lite för mycket gott i svetsröken. wink
Din förkärlek till pinne gör ju att vi helt klart har olika åsikter om vad som fungerar bäst.
Tex.
golfarn_nr1 skrev:
När du väl har lärt dig att köra med MMA svetsen kommer du inse att de var ett bättre köp en MIG svetsen. Du kan i princip köra allt med MMA svetsen.

Hur får han knackat bort slaggen på baksidan? Den trillar väl bort så småning om, men sedan ligger det mellan plåtarna, eller bakom balken man svetsade och skramlar, rostar fort, så man får snart vara där med pinnen igen. smile
Jag har inget emot svetsa med pinne, tvärt om, denna vecka har jag svetsat 140x8mm rör (Svart) med TIG rot (Inget slagg på insidan.) sedan pinne som täcksträng på det.

Jag tycker vi slutar med pissa längst tävlingen och återgår till att hjälpa killarna/tjejerna med deras frågor ang svetsning istället.

Jag håller med Holme. MIG/MAG med Mison flaska, fast skall man inte ha utstälnings puts på avgas rören, så går de bra med MAG också, kostar ju mera att ha två maskiner. Kombi maskiner finns också, men de kostar också mer än en MIG/MAG maskin.
Senast redigerat av Kristian_V (2 mars 2007)


LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
2 mars 2007
#34
Kristian_V skrev:
golfarn_nr1 skrev:
Har du nånsin haft vitt pinne? (Bara undra!)

Länge sedan. Försöker undvika det pga lite för mycket gott i svetsröken. wink
Din förkärlek till pinne gör ju att vi helt klart har olika åsikter om vad som fungerar bäst.

Finns utsug samt mask.

Tex.
golfarn_nr1 skrev:
När du väl har lärt dig att köra med MMA svetsen kommer du inse att de var ett bättre köp en MIG svetsen. Du kan i princip köra allt med MMA svetsen.

Hur får han knackat bort slaggen på baksidan? Den trillar väl bort så småning om, men sedan ligger det mellan plåtarna, eller bakom balken man svetsade och skramlar, rostar fort, så man får snart vara där med pinnen igen. smile
Tror inte dom här killa kör med genombränna eller? Lägg mot varann så slipper du slagg på baksidan.


Jag har inget emot svetsa med pinne, tvärt om, denna vecka har jag svetsat 140x8mm rör (Svart) med TIG rot (Inget slagg på insidan.) sedan pinne som täcksträng på det.

Jag tycker vi slutar med pissa längst tävlingen och återgår till att hjälpa killarna/tjejerna med deras frågor ang svetsning istället.

Jag håller med Holme. MIG/MAG med Mison flaska, fast skall man inte ha utstälnings puts på avgas rören, så går de bra med MAG också, kostar ju mera att ha två maskiner. Kombi maskiner finns också, men de kostar också mer än en MIG/MAG maskin.

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...

1 893 Inlägg
2 mars 2007
#35
golfarn_nr1 skrev:
Finns utsug samt mask.

Ja i en perfekt värld finns de över allt. Men verkligheten är lite annorlunda. wink
Jobbar man i en fabrik har de garanterat sett till så man har alla möjliga skydd till sitt förfogande. Jag jobbar inte på fabrik.
golfarn_nr1 skrev:
Tror inte dom här killa kör med genombränna eller?

Hur svetsar man i bilplåt (0.8mm) utan att bränna igenom någonstans? Utan att bitarna ramlar isär?
golfarn_nr1 skrev:
Lägg mot varann så slipper du slagg på baksidan.

???
Den fattar jag inte? Lägga vad mot varann?
Senast redigerat av Kristian_V (2 mars 2007)


1 417 Inlägg
2 mars 2007
#36
För att återgå till hur man lär sig svetsa, så kan man nog maila ESAB, Elga eller liknande och fråga dem om literatur i frågan.


1 893 Inlägg
2 mars 2007
#37
Holme skrev:
För att återgå till hur man lär sig svetsa, så kan man nog maila ESAB, Elga eller liknande och fråga dem om literatur i frågan.

Läsa är aldrig fel. någon sa att "kunskap är en lätt börda". wink
Jag föreslår dock att man försöker hitta någon som kan visa hur man gör. Vanlig MAG svets är ganska "Basic" och om man bara näster en plåt mot en annan, så klarar de flesta det med några minuters träning.
I regel är det så de flesta lagar rostskador. Man köper ekonomi plåt, skär ut det rötna och näster upp den nya biten. Sedan rostskyddar man, spacklar, slipar och målar.


1 417 Inlägg
2 mars 2007
#38
Det han menade med "lägga mot varann" är att du kör utan spalt. Lägg plåtarna/rören dikt mot varandra så får du inge slagg på baksidan. Fogen blir nog inte på långa vägar lika bra som om du har spalt. Men det funkar på ett avgasrör.


1 417 Inlägg
12 mars 2007
#39
Såg i senaste Biltema-boken att det finns handböcker för olika svetsning, bland annat en för bilplåt och karosseri. Det är väl den som är mest intressant för oss biltokar.
99:- tror jag den kostade.


206 Inlägg
12 mars 2007
#40
Jag vet inte om jag skulle ta biltemas böcker på alvar.
Själv tycker jag inte att det är svårt att svetsa, laga & fixa bil plåt för jag är utbildad bilskaderepratör.
Men det är inte så lätt att hålla på när man inte är kunnig inom området.
Det är lätt att göra fel och det kan kosta eller så får man börja om från början.
Kan man inte eller vet vad man gör ska man inte ge sig på balkar eller andra bärande detaljer.



Sök