3254
Sök

Lära sig svetsa

1 417 Inlägg
12 mars 2007
#41
Har du läst en biltema bok?
Jag tror att dom kan vara rätt bra. Det behöver ju inte vara biltema själva som skrivit dom, och skulle det vara det så behöver dom inte vara dåliga för det.
Och är det så att man är ute efter att LÄRA sig svetsa och man inte kan något sedan tidigare, då kan dom nog ge en hel del bra tips tror jag.


845 Inlägg
12 mars 2007
#42
ahaha var juh inte de jonas ville att ni skulle göra skapa en diskution om hur mycket ni kan om svetsning. roligt för er att ni är duktig på att svetsa, han tyckte biltema svetsen va en bra nybörjarsvets så lägg ner skrytet, gnället, tjaffset. onödigt. min åsikt..


1 417 Inlägg
12 mars 2007
#43
Vad var det han ville veta då?


Holme skrev:
Såg i senaste Biltema-boken att det finns handböcker för olika svetsning, bland annat en för bilplåt och karosseri. Det är väl den som är mest intressant för oss biltokar.
99:- tror jag den kostade.


svetsare
119 Inlägg
12 mars 2007
#44
köp en billig svets o köp lite plåt,sen är det bara o träna.

Svetsare på huskvarna AB.

Det fins bara ett riktigt bra bilmärke.
gissa!!!

4 554 Inlägg
12 mars 2007
#45
golfarn_nr1 skrev:
camaro67 skrev:
Team-Adolfsson skrev:
det är inte så lätt som du säger att svetsa med en MIG svets måste kunna dra den helt rakt och lagom fort då det inte får bli för krokigt eller för tunt om man vill ha det snyggt
är själv rätt så säker med både MIG och pinnsvets då jag e bonnpöjk tongue
började svetsa som 10åring tongue
på gammla cycklar å sån skit och pinnsvetsen har jag inte lärt mig tillräkligt för att våga ge mig på en bil med den
men MIG svetsen är svår men den har jag lärt mig det bästa man kan ha när man svetsar tillexempel rost på en bil är en metangasbrännare och alu eller koppar tråd och trycka på tråd samtidigt som man smälter ihop det med brännaren
det är jävligt lätt när man gort det några gånger och bli bättre resultat plus att det inte rostar som det gör från till exempel från en svets elektrod

Ha de bra
// Viktor

Och dra samtidigt är svårt. Men jag menar att punkta hela vägen.

Kan ju inte bara punkta hela vägen?? Ser ju förjävligt ut.... öva

kan inte hålla med dej... har för mej svetsare slipar bort de mesta av skarven för att de ska bli snyggare .. då spelar de ju ingen roll om de är punktat eller inte.. sen är de med god fördel att punkta för plåten hinner svalna och den slår sig inte.. att dra en helsvets med en gång tror jag ingen hade gett sig på pga värmeutvecklingen.. klart de går an på 13mmbonnaplåt men inte på en bilplåt


edit: tips till trådskaparen.. börja med att svetsa rätt grovt för då lär du dej snart att få en snygg fog sen är de bara och klätra ner till tunnare material.. rekomentarer mig med gastup.. pinne går fint med men är svårare att få ett jämt flöde mm..
Senast redigerat av loudness (12 mars 2007)

svetsare
119 Inlägg
12 mars 2007
#46
ska man tex svetsa rost i golvet så är det viktigaste att man slipar rent o ställer ner svetsen,sen så behöver man ju inte helsvetsa när man gör sådana jobb som tex golv,trösklar mm.skulle nog inte rekomendera o helsvetsa i huvudtaget på bilar ialla fall om det inte är balkar mm,på grund av värmen så slår sig plåten.

Det fins bara ett riktigt bra bilmärke.
gissa!!!

152 Inlägg
12 mars 2007
#47
golfarn_nr1 skrev:
Kristian_V skrev:
golfarn_nr1 skrev:
Avgassystem behöver man ingen MAG till ju. Finast och starkast med pinne där!!

Avgasrör kan man svetsa med de flesta metoderna. Blir dock klart snyggast med TIG.
Eftersom det inte är frågan om plåt som kan slå sig så det syns, utan rör, som iofs också slår sig av värmen men som går lättare att räta till, spelar det ingen roll om man så svetsar till det med gammal hederlig gas svets. wink

Nejnej blir klart mkt snyggare med pinne. Finns inge bättre o titta på än en fin pinnsvets! Får ju rysningar!

Lägg du lika snygg svets med pinnen som med tigen på 1.2mm rostfrittrör.
Senast redigerat av alexus65 (13 mars 2007)

Insane Base

Gödseldräng
4 529 Inlägg
13 mars 2007
#48
loudness skrev:
golfarn_nr1 skrev:
camaro67 skrev:
Och dra samtidigt är svårt. Men jag menar att punkta hela vägen.

Kan ju inte bara punkta hela vägen?? Ser ju förjävligt ut.... öva

kan inte hålla med dej... har för mej svetsare slipar bort de mesta av skarven för att de ska bli snyggare .. då spelar de ju ingen roll om de är punktat eller inte.. sen är de med god fördel att punkta för plåten hinner svalna och den slår sig inte.. att dra en helsvets med en gång tror jag ingen hade gett sig på pga värmeutvecklingen.. klart de går an på 13mmbonnaplåt men inte på en bilplåt


edit: tips till trådskaparen.. börja med att svetsa rätt grovt för då lär du dej snart att få en snygg fog sen är de bara och klätra ner till tunnare material.. rekomentarer mig med gastup.. pinne går fint med men är svårare att få ett jämt flöde mm..

har alltid svetsat heldragna linher på bil plåten när man väl fått in hur det funkar i skallen så går det

om du tillexempel ska bara lägga över en plåt över golvet och punkta dit och du ska slipa bort skarven hur hade du tänkt dig att det skulle hålla slipar du bort lite lite av punkten så börjar det rosta och det rostar mycket fort en liten punkt som är slipad kan rosta bort på ett par månader men om du drar en hellinje så behöver inget slipas utan bara lägga lite kemsik metall på undersidan och med en heldragen linje håller det tätare och blir öven dubbelt så starkt
kör man med rätt svets och rätt värme på svetsen kan du svetsa ganska länge på samma ställe även på tunn bilplåt

och alla som säger att biltemas svetsar är bra jisses det är dom sämsta svetsar jag provat
även dom som finns på jula är totalt värdelösa dom funkar bra ett tag men så småningom så säger värmekontrollen upp sig och då är det lite avigt att svetsa

och ni som tror att jag inte vet vad jag snackar om så kan jag mina saker inom detta ämnet
varit  bonne i 17 år samt varit på vissa firmor som behöv hjälp med svetsning
även så har min far lärt upp mig från första början och alla jag känner som är svetsare har ej trott att det är sant att han har svetsat hiop en bil nyckel med pinn svets
han vad även den som byggde en särskild vagn som man körde silo till djuren me
den va 12 M lång och ca 2M bredd
han svetsade ihop precis allt på den som axlar och allt
den vägnen gorde vi på ca 3 veckor då man var ute varje dag mellan ca 9 och 11 på kvällen

aja palla detta nu

Ha det bra
// Viktor

edit pallar ej fixa alla stavfel det får ni tåla tongue
Senast redigerat av Team-Adolfsson (13 mars 2007)


1 417 Inlägg
13 mars 2007
#49
Ska man börja svetsa och inte gjort det förut som rekomenderar jag ändå en MAG före Pinne till bilplåt. Eftersom pinnen blir så mycket varmare än MAGen så är risken stor att det slår sig. Det beror också på VAR på bilen man svetsar. Har plåten mycket stöd från början kan det gå väldigt bra, men det är nog inte alla gånger man har det. Om man helsvetsar eller inte är nog individuellt, men gör man inte det, så kan man åtminstone punkta fast plåten så mycket man kan.


Gödseldräng
4 529 Inlägg
13 mars 2007
#50
Holme skrev:
Ska man börja svetsa och inte gjort det förut som rekomenderar jag ändå en MAG före Pinne till bilplåt. Eftersom pinnen blir så mycket varmare än MAGen så är risken stor att det slår sig. Det beror också på VAR på bilen man svetsar. Har plåten mycket stöd från början kan det gå väldigt bra, men det är nog inte alla gånger man har det. Om man helsvetsar eller inte är nog individuellt, men gör man inte det, så kan man åtminstone punkta fast plåten så mycket man kan.

japp stämmer bra plus att det är billigare i längden med MAG
ett pack med 500 pinnar går ju på 1000 spänn om det ska vara ordentliga
sen finns det ju pinnar som är till för tunnare plåt men dom går på ca 2000kr för 500st så det är rätt dyrt en rulle tråd kan man ju få för 200/400kr så det bli ju billigare tongue


1 417 Inlägg
13 mars 2007
#51
absolut!
Det är kanske lite knepigt i början med inställningar till en MAG, men det finns tabeller att ta hjälp av, alla trådtillverkare har tabeller att gå efter.
Sånt finns där man köper tråden.


1 Inlägg
26 april 2009
#52
camaro67 skrev:
Chassin ska man svettsa med TIG för MIG svetsen blir hård och kan spricka medans TIG:en blir mjuk och lite rörlig. TIG = Tungstenmetangas eler något sådan och MIG vet jag inte.. Men ska du svettsa lite för egetbruk så är det MIG som gäller. väldigt lätt att använda. Bara att lägga emot och trycka på knappen och styra lite.

Tig svets blir också väldigt hård. Om man ska svetsa bil plåt är det helt klart punktsvets som gäller, På fabriker där karossen görs så används punktsvets i form av robotar. Är själv en väldigt van svetsare på MIG TIG Pinnsvets, Det berosse ju också på om du har en tig så kan du ju bara smälta ihop de eller tillsätta vanlig rostfri tråd som är det bästa alternativet


1 482 Inlägg
26 april 2009
#53
Jag svetsar med MIG. Dock är den rätt kass då den bara spottar hela tiden ( oavsett matning och ström ).

Men jag punktar runt hela vägen ordentligt. Sen bara slipar jag bort svetsfogarna och spacklar över så det blir jämt. Funkar bra.

BLT Service
Theracords Music Label

1 291 Inlägg
26 april 2009
#54
Team-Adolfsson skrev:
loudness skrev:
golfarn_nr1 skrev:

Kan ju inte bara punkta hela vägen?? Ser ju förjävligt ut.... öva

kan inte hålla med dej... har för mej svetsare slipar bort de mesta av skarven för att de ska bli snyggare .. då spelar de ju ingen roll om de är punktat eller inte.. sen är de med god fördel att punkta för plåten hinner svalna och den slår sig inte.. att dra en helsvets med en gång tror jag ingen hade gett sig på pga värmeutvecklingen.. klart de går an på 13mmbonnaplåt men inte på en bilplåt


edit: tips till trådskaparen.. börja med att svetsa rätt grovt för då lär du dej snart att få en snygg fog sen är de bara och klätra ner till tunnare material.. rekomentarer mig med gastup.. pinne går fint med men är svårare att få ett jämt flöde mm..

har alltid svetsat heldragna linher på bil plåten när man väl fått in hur det funkar i skallen så går det

om du tillexempel ska bara lägga över en plåt över golvet och punkta dit och du ska slipa bort skarven hur hade du tänkt dig att det skulle hålla slipar du bort lite lite av punkten så börjar det rosta och det rostar mycket fort en liten punkt som är slipad kan rosta bort på ett par månader men om du drar en hellinje så behöver inget slipas utan bara lägga lite kemsik metall på undersidan och med en heldragen linje håller det tätare och blir öven dubbelt så starkt
kör man med rätt svets och rätt värme på svetsen kan du svetsa ganska länge på samma ställe även på tunn bilplåt

och alla som säger att biltemas svetsar är bra jisses det är dom sämsta svetsar jag provat
även dom som finns på jula är totalt värdelösa dom funkar bra ett tag men så småningom så säger värmekontrollen upp sig och då är det lite avigt att svetsa

och ni som tror att jag inte vet vad jag snackar om så kan jag mina saker inom detta ämnet
varit  bonne i 17 år samt varit på vissa firmor som behöv hjälp med svetsning
även så har min far lärt upp mig från första början och alla jag känner som är svetsare har ej trott att det är sant att han har svetsat hiop en bil nyckel med pinn svets
han vad även den som byggde en särskild vagn som man körde silo till djuren me
den va 12 M lång och ca 2M bredd
han svetsade ihop precis allt på den som axlar och allt
den vägnen gorde vi på ca 3 veckor då man var ute varje dag mellan ca 9 och 11 på kvällen

aja palla detta nu

Ha det bra
// Viktor

edit pallar ej fixa alla stavfel det får ni tåla tongue

Svetsar man bilplåt MÅSTE MAN PUNKTA om man inte vill ägna timmar åt att krympa/rikta plåten sen.
Ska du tex byta en skärmkant så kommer skärmen slå sig om du svetsar mer 1-2 punkter i taget utan att kyla mellan. Det är fruktansvärt tidsödande att svetsa en hel skarv när det ska kylas efter varje punkt maen man har igen det i slutändan.


BmwPerformance
21 november 2009
#56
Vart kan man köpa svetsgas då?tongue Jag har en MIG. HAr inte svetsat mycket alls men vill veta vad man an få tag på gas och ungefä vad det kostar, Argon lr?


Sök