3883
Sök

Bas ljudlös

67 Inlägg
3 mars 2007
Trådstartare
Har köpt ett Kenwood slutsteg av en kompis och en bas till det. Stoppade in det i bilen å allt gick bra tills ljudet skulle komma, heldött från basen.

Lampan på steget som indikerar att det är på och fungerar lyser, så vad kan det vara för fel?
Jag och min kompis lyssnade på detta i hans bil för ett par dagar sen, å efter det har han inte kört bilen så det ska fungera.

/Axie

1 174 Inlägg
3 mars 2007
kolla så det inte är kortslutning någonstans.. det blev det på mitt.. en högtalar sladd låg emot karossen så av någon konstig anledning kom det inte fram något ljud wink när jag väl kom på det så hade jag den turen att inget hade gått sönder, sen var det bara att börja dunka igen.. smile lycka till smile

"If you're in control, you're not going fast enough"

Fartsyndare/Musik-narkoman
199 Inlägg
3 mars 2007
kan även vara värt att kolla anslutningarna till basen och även RCA(lågnivå) kablaget

lycka till/ Jimmpa

Jag kommer bara ihåg saker som är viktiga, Eller var det saker som som är oviktiga?

67 Inlägg
3 mars 2007
Trådstartare
Nepp de ska inte vara någon kortslutning, å jag har testat två olika RCA kablar samt 2 olika signalkbalar... blir väll bara å åka förbi affärn å hoppas att de finns garanti kvar på gejorna,

Tack för svaren å har ni fler förslag så ere bara å komma med dem

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
3 mars 2007
axie skrev:
Nepp de ska inte vara någon kortslutning, å jag har testat två olika RCA kablar samt 2 olika signalkbalar... blir väll bara å åka förbi affärn å hoppas att de finns garanti kvar på gejorna,

Tack för svaren å har ni fler förslag så ere bara å komma med dem

Om steget går igång och ser ut att vara okej, så finns följande grejer att dubbelkolla:

1. Har du kopplat in RCAn rätt i huvudenheten?
2. Har du signal på RCAn? Eller är fadern på så att det är noll signal till steget? På en del huvudenheter måste du ställa upp nivån, tex Alpines.
3. Har du kopplat in kablarna till basen på rätt terminaler på steget?

/jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

550 Inlägg
4 mars 2007
På vissa Pioneer måste man aktivera basutgången.

67 Inlägg
7 mars 2007
Trådstartare
Har ännu inte lyckats få nått ljud ur basen. Men har nu haft grejorna hos ett företag som kollat att det funkar. Å hos dem fungerar slutsteget samt cd spelaren klockrent. Jag har testat basen hemma i hemmabion å då kommer det ljud, med andra ord fungerar grejorna.

Nån som har något förslag på vad det kan vara? jag har satt en säkring på strömkablen, kan den göra så att steget inte får tillräckligt med ström? Kan det vara någon annan kabel som inte fungerar som den ska?
Har testat två olika RCA-kablar och två remot (tror jag det heter) kablar. Samt även två olika mellan steget å basen.

67 Inlägg
8 mars 2007
Trådstartare
Nu har jag testat grejorna i min kompis bil med han kablar. Då funkar det sen satte vi grejorna framför min bil med hans kablar, kom det nått ljud då? Nej.

Nån som har nått förslag på vad det kan vara?

21 761 Inlägg
8 mars 2007
Mät på stegets kopplingsplintar där strömkablarna sitter, kolla hur spänningen är där.

67 Inlägg
10 mars 2007
Trådstartare
Har inte lyckats då tag i nått instrument att mäta strömen med.
Men jag testade att sätta stereon i kompis bil och dra strömmen till steget från min bil, å då kom det ljud.
Men när jag satte stereon i min bil å tog strömmen till steget från min kompis bil så var det tyst.
Med andra ord så verkar det som om att stereon inte får nån slags matning från bilen och då inte ger ut ljud genom RCA kabeln, (kommer inte ihåg vad utgången heter). Vad som är skumt att stereon fungerar förövrigt kanon och ger ut ljud till högtalarna som är kopplade till streon.
Strömmen och jordningen till steget fungerar bra.

Blev lite rörigt det här men jag hoppas att nån kan hjälpa mig.

Kettunen
10 mars 2007
Vad har du för bil?
Du kanske inte behöber eller Behöbver koppla ihop gul & Röd kabel. eller kö var för sig?

67 Inlägg
11 mars 2007
Trådstartare
Jag har en Volvo 945 1994. ISO kontakten i bilen har blivit "modifierad" ett par gånger tror, för vissa kablar är avklippta. Men stereon fungerar bra förrutom att den inte verkar ge ut något ljud till RCA kabeln.

Ok jag får testa det.

67 Inlägg
13 mars 2007
Trådstartare
Nu är det liv i basen. Felet var att jag/min kompis hade satt på en sockerbit på remot-kabeln å i den sockerbiten satt dit remot-kablen till steget. Jag hade 12V i den kablen men inte min kompis så på nått sätt blev det för mycket spänning där, kanske.
Antar att detta var felet iaf.

Så om ni har liknande problem se till så att remot-kablen till steget inte får spänning från bilens batter/generator samtidigt som den får det från cd'n.

Tack till er som försökt att hjälpa mig

/Axie

Sök