2444
Sök

Motorrenvoera s13?

48 Inlägg
5 mars 2007
Trådstartare
#1
Hejhej,

Funderar på att motorrenovera min 200sx s13. Den har gått 16k mil och är en 93a. Har aldrig renoverats och är trimmad till kanske 220hk (har planer på en bra bit till). Går i tankar kring motorrenovering men har aldrig gjort det och har ingen aning om hur jobbigt det är. Vad gör man? Hur gör man? Är det nödvändigt? Måste man ha billyft?

MVH
/Kristoffer

"D e jag som e döööden"
"Har du kommit för att hämta mig?"
"Ja, hämta å hämta, du får ju gå själv!"

Meister
6 763 Inlägg
5 mars 2007
#2
Det enklaste är att skruva ur motorn och hållas i ett stativ. Sedan kan du börja att skruva isär. Men märk upp allting.  Även det som du är säker på att du kommer ihåg hur och var det satt. Kamera kan vara bra att använd så man kan gå tillbaka. Byt alla pakningar och kolla så alla ventiler i toppen är täta. Kolla så de inte är skrovliga. Är de inte täta så får du slipa dem. Det finns mer att göra. Men kommer inte på så mycke just nu. Det tar lite tid, men det är värt de. Jag har aldrig skruvat sån där motor som det är el i så jag vet inte riktgit hur de funkar. Kolla om du har nån kompis eller någon som kan hjälpa dig. Passa på att köpa en oljekylare. Det är väll det som gör att lagrena går på de där motorerna. Byt de på en gång.


1 827 Inlägg
5 mars 2007
#3
En motorrenovering går inte på en handvändning... Jag tror inte du behöver lyft till din bil, då det är relativt enkelt att få ur motorn med en vanlig motorlyft.

Sen börjar det roliga... Plocka isär motorn helt och byta det som är slitet. Att gå igenom alla lager är ju ett hett tips på en S13, byta kolvringar är en bra idé och samtidigt hona om blocket. Köp också en komplett sotningssats så du kan byta alla packningar.

Kort sagt så om du inte har några problem med motorn nu och aldrig gjort det tidigare så ser jag ingen som helst anledning att göra en renovering. Förebygg istället så du inte behöver göra en som att tex installera oljekyl mm mm.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

1 827 Inlägg
5 mars 2007
#4
Såg att du ville trimma lite nu när jag läste igen... Då är det på sin plats att byta ut kolvar och stakar mot vassare diton. Sen vet jag faktiskt inte vad man mer behöver byta ut på en S13 faktiskt.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

48 Inlägg
5 mars 2007
Trådstartare
#5
Tackar för svaren. Skulle helst vilja göra det i mitt garaget (syns på bild hur trångt det är) men det kanske bara är att glömma?
Har en kompis som kan sånt där men han är väldigt upptagen, kommer kanske bara kunna titta in och hjälpa lite lite lite grann. Oljekylare är redan på väg smile vill inte ha vevlagerras.
Den var inne på M-test och fick beröm för gott motorskick.. så den är väl i bra skick men ändå 14 år gammal. Och som sagt så kommer jag säkert få upp den till i alla fall 300hk.

"D e jag som e döööden"
"Har du kommit för att hämta mig?"
"Ja, hämta å hämta, du får ju gå själv!"

Drifttekniker
224 Inlägg
5 mars 2007
#6
Om du blir medlem i 200sx OGS så kan du ladda ner en komplett verkstadsmanual där, och få tillgång till massa info på forumet. Det finns ju ganska många som gjort detta på s13 så info är inga problem. Delar är heller inte svårt att få tag på.
Om du väljer att göra en renovering så tycker jag att du ska byta kolar och stakar så du får en bra grund att trimma på, annars kommer du nog ångra dig sen.
Billyft behöver du inte.. bara en motorlyft från jula el biltema och ett motorstativ från biltema smile
Som tidigare sa.. märk upp allt, ett bra sätt är att lägga allt i små påsar med en lapp i.
Var sedan väldigt nogrann när du ska skruva ihop det och mät alla lagerspel, dubbelkolla allt och ta det lugnt, annars lätt att missa ngt när man är ovan.
Du kommer att lära dig mkt och antagligen ha kul  !

1 827 Inlägg
5 mars 2007
#7
Altså, ge dig inte på motorarbete om du är helt grön och inte har någon kunnig med dig... Har du dessutom inga verktyg (finns många specialverktyg du kommer behöva) så avråder jag dig skarpt.

Du kommer ju behöva motorlyft, motorstativ, momentnyckel mm mm... Bara dom verktygen kommer att gå på några tusenlappar, och det springer iväg mycket lättare än vad man tror...

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

Drifttekniker
224 Inlägg
5 mars 2007
#8
Jorå.. det går att göra i ett trångt garage även om man ju alltid vill ha större, och behöver du mera plats så kanske du kan rulla ut bilen ?
Och jag tycker att du kan ge dig på det även om du är helt grön ! Mkt pengar till verktyg.. visst, men du får en utbildning på köpet.
Senast redigerat av NmRi (5 mars 2007)

727 Inlägg
5 mars 2007
#9
enda du behöver för att få ur motorn är tålamod, ett motorlyft, ork att ligga under bilen ett tag, lite plats framför fronten, ett par polare som orkar bistå med ett par handgrepp då och då, klart du kan renovera motorn i ditt garage, se hur mycke plats jag har wink har dock kört bort 2 motorblock så jag har lite mer spejs nu iaf.. big_smile

pm:a mig om du undrar nå mer

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

48 Inlägg
5 mars 2007
Trådstartare
#10
Tackar för svaren. Kom precis på att farsan nog kan hjälpa en del och även om han inte är speciellt duktig så har han i alla fall plockat ut motorn ur en amazon två gånger. Det är allting nått.

Motorlyft går väl på runt 1500:- om jag inte minns fel? Måste man ha stativ också? Momentnyckel och annat som kan behövas har farsan nästan garanterat.

Har kompisar som är ungefär lika gröna som mig som är villiga att hjälpa till så fort jag behöver dom också.

Vad kostar kolvar och stakar? Packningar och sånt borde inte gå på speciellt mycket va?

Ska bli medlem på 200sx OGS (inte orkat ännu). Kanon med verstadsmanual smile Visste inte att man kunde ladda hem en sån om man var med medlem där. Tackar.

"D e jag som e döööden"
"Har du kommit för att hämta mig?"
"Ja, hämta å hämta, du får ju gå själv!"

727 Inlägg
5 mars 2007
#11
haha att ta ur en amazon motor är lite annat, då det är som att öppna ett kinderägg jämfört med motorbyte i en 200sx big_smile

ska du ha smidda godingar till kolvar å stakar? då får du räkna en bra slant, upp emot 10k, men då håller det bra oxå, ska du över 300hk så byt iaf kolvar, stakarna är lite grövre.

jag ska köra på orginal botten denna säsong, hamnar runt 260-270hk nånstans.
men nästa säsong blir det smidda om jag har kvar bilen,

Tycker ej du behöver renovera din motor, jag har ju provat den wink men skaffa skade-eliminerande prytlar som oljekyl, soppapump och grövre downpipe/frontpipe och varför inte montera en avgaskam på insugssidan? och kör slut på orginal turbon i sommar, så kan du greja grövre sen tongue

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

1 827 Inlägg
5 mars 2007
#12
Motorstativ är guld värd... Kostar 400 på biltema så en självklar utgift.

Kolvar får du nog räkna med 1000-1500 per kolv, och kanske en 3000 för samtliga stakar. En sotningssats går väl på en tusenlapp eller två.

Jag vill inte klanka ner på det, men jag vill att du ska vara medveten om vad du ger dig in på... Jag tycker att 10000:- i oförberedda utgifter brukar stämma bra på ett normalt motorbygge så detta får du plussa på dom andra kostnaderna. Sen eftersom det är första gången så gå igenom alla steg noga, och dubbelkolla alltid så du gjort rätt.

Lycka till!!! Mvh/Marcus

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

2 117 Inlägg
5 mars 2007
#13
Eisenhut skrev:
... 10000:- i oförberedda utgifter brukar stämma bra på ett normalt motorbygge så detta får du plussa på dom andra kostnaderna. Sen eftersom det är första gången så gå igenom alla steg noga, och dubbelkolla alltid så du gjort rätt...

Absolut rätt inställning till detta.
Det kommer alltid till något extra. Byt gärna kolvar och stakar. Plana både block och topp marginellt samt borra blocket om större kolvar ska i. Redan maskinbearbetningen går på några tusen. Ram och vevlager ca 2000. Packningssats några tusen.
Vattenpump 500. Kolvar inkl kolvbult och ringar 5000, stakar inkl bult 4-5000. Det är vettigt att uppgradera kopplingen också när allt ändå är isärtaget. Grenrör, turbo, oljekyl, IC....och vidare går det. Din ekonomi sätter gränsen.

Har man väl börjat så är det svårt att sluta. Även om du är novis i början så lär du dig med tiden. Fråga, fråga och fråga samt lär dig av dem som redan kan är mitt råd till dig. Gå metodiskt till väga så blir det rätt. Känner du dig tveksam så be om hjälp. Gissa inte, då kan det bli onödigt dyrt efteråt.

När du sedan lyckats med det hela kommer du känna dig mäkta stolt över att du har klarat av det hela och då börjar den verkligt roliga resan mot framtiden när du vågar dig på riktigt avancerade modifieringar. Våga och vinn men chansa inte.


Drifttekniker
224 Inlägg
5 mars 2007
#14
Allvarligt talat. Jag var helt grön innan jag började renovera motorn på våran 200sx s14.
Det var det absolut bästa jag gjort !! Finns inget bättre sätt att lära sig på.
Givetvis kostar det en massa pengar.. men om man är intresserad utav bilar så är det värt varenda öre !
Det är inget man inte klarar av om man är lite händig och vill lära sig.

Heavy Metal N' Horsepower
174 Inlägg
5 mars 2007
#15
YeZzoni_Habibi skrev:
Haha .. tänkerru renovera motorn och du aldrig gjort förr ..
haha huur fan ska du lyckas ??

finns ju tusentals människor som klarat det så varför skulle inte han lyckas?

Alla kan köra fort rakt fram...

Bacon
162 Inlägg
5 mars 2007
#16
se till att dra allt med ret moment och att du inte glömer nott
klart att du klarar det alla är vi hellt gröna i början.
och försök att ha kontakt med non som är kunig om såna här
jobb.


___________________________
      ha de Bacon

Ha de Bacon

48 Inlägg
6 mars 2007
Trådstartare
#17
Okej, låter som om det finns mycket att lära och att det kan gå bra bara man tar det lugnt. Verkar dock skena iväg i kostnad. Har ganska ont om pengar eftersom jag är student så det kanske får vänta till nästa vinter tyvärr.
Säg att något är väldigt slitet (typ några packningar). Går det sönder rejält om det skulle börja läcka eller är det bara att byta packningen sen när man väl renoverar?

"D e jag som e döööden"
"Har du kommit för att hämta mig?"
"Ja, hämta å hämta, du får ju gå själv!"

406 Inlägg
6 mars 2007
#18
Jag ska göra precis samma sak som dig. Har bara delat och satt ihop en gräsklipparmotor (som vi faktiskt fick att fungera) och en b23. Var inne på motorrenova i Helsingborg igår och hörde mig för om priser på en del motorjobb.
Nu minns jag inte riktigt allt som ingick men här är lite iaf. Borrning, hening, balansering av vev, remskiva och koppling, vev o ramlager, packningsats diverse remmar. Notan slutade på runt 12000. Sen får jag skruva ihop den själv. Mina kolvar och stakar gick på 12500 har jag för mig. Det är ju helt klart inte billigt men i slutändan lönar det sig. Ska du trimma vidare sen har du en stabil botten att bygga vidare på. Mitt mål är runt 330 hästar men det verkar som om den siffran kommer landa högre eftersom polarna "tvingar" på en större grejor hela tiden. Hehe
Lycka till iaf

Lycka till

My way or the highway? I take both sideways


Sök