3187
Sök

Hitta villket/villka hjullager och byte ?

355 Inlägg
7 mars 2007
Trådstartare
Har en Saab 9000 I16 2.3L GLE bilen på bilden ta en titt smile

Och det sjunger om hela bilen när man kör så jag förmodar att det är  ett eller  fler hjullager som  är kassa

Hur mankan kolla villket elelr villka det är som är paj och hur byter man sådanna  ?
och är det  änkelt  och vad behöver man  för att göra detta ?

BMW Power
2 362 Inlägg
7 mars 2007
Om det oftast är ett dåligt hjullager så kan du ju lyfta upp bilen, samt försöka vicka på däcket.. så klappar det från centrum så att säga, så är hjullagret pajj.

Det är inte alls svårt att byta hjullager, se till att fetta in det mycket bara innan du sätter på allt, så inte skiten kärvar det första det gör.

BMW, bogsering med wire :/

355 Inlägg
7 mars 2007
Trådstartare
Ok så det räcker man  lyffter  upp sida för sida när jag  byter till andra däck nu och bänder uppåt och  åt sidorna  och känner effter glapp

Men fan va dyra lagrena är

Skulle man inte bara kunna  lossa på det är in med fätt som fan och skruva åt det 
då skulleman ju bli av med  ljudet va jag har hört

Ska kolla i dag  om det glappar någonstans 

But fact is Bilen är  nybesiktad med blanka papper
så dem borde ha påpekat om det glappade så att säga eller ?

Hadde en audi 100 en gång  då påpekade dem

16 Inlägg
12 mars 2007
...e ju int en garanti till ok bil för den är besiktad hmm

Du får inte bort glapp genom extra fett, om muttern e åtdragen, då är lagret slut = byt...innan kulorna spricker, mindre kul och ta sig fram då + ev. bromsskivor ect kan gå pga vibrationer/glapp i hjullagret.

Biltema har väl billigast lager...Mekonomen + 100% på Biltemas pris hmm (på min nuvarande 4-hjuling).

5 710 Inlägg
12 mars 2007
Använd dina sinnen:
Känsel, leta glapp genom att rycka i hjulet när det är upphissat. Blir något hjul varmt efter en stunds landsvägskörning?

Lukt, luktar det diesel i hjulhuset? kommer då isf av hjullagret vars fett luktar diesel när det blir varmt och lagret är dåligt. O nej, jag skojjar inte.....

Hörsel, Dåliga hjullager brukar sjunga i högre hastigheter och för att bestämma vilket lager det är kan man spänna säkerhetsbältet fram/bak och lägga örat emot och lyssna vart det låter mest.

Lycka till!

MVH Jonas
..............

Sök