3347
Sök

Ska köpa bil inom dem närmaste 2 veckorna!

7 Inlägg
15 mars 2007
Trådstartare
Tjenare!!

Jag har tänkt att köpa bil inom dem närmaste 2 veckorna. Anting en Saab 900, 96-97 eller en Volvo 850.

Det blir nog en ganska motorstark bil hade jag tänk. big_smile 

Frågan är nu den! Vad ska jag kolla på för att se att den inte är sönderkörd! vad brukar slitas mest?   hmm 

Tacksam för alla svar! big_smile

Jag jobbar för bilen:mad: Bilen jobbar för mig :lol:

Fartygsingenjör
550 Inlägg
15 mars 2007
* Lyssna på motorn efter missljud
* Testa växelådan, testa så att alla växlar går i fint
* Kolla efter rost i skärmar, dörrar, skarvar ja alla ställen där det brukar förekomma
* Kolla damasker
* Service historiken så den stämmer.
* Kolla avgaserna så dom inte är blå/vita då den antingen då dricker olja eller kass topplockspackning

Ja det var lite grejer jag kom på nu lite hastigt, annars får jag önska dig lycka till med köpet smile

Jo ett annat tips är att kolla www.blocket.se dom har beg test av vissa vanligt förekommande modeller som 850 och 900an.
Senast redigerat av wrapman (15 mars 2007)

MKIV TT JapSpec
I support the US Marine Corps, Semper Fidelis

166 Inlägg
15 mars 2007
Köp inte en bil som har gått för långt bara. Vid 20000 mil så kan det vara dags att byta turbo och diverse delar så du vet. Helst ska den ha gått högsta 15000 mil.

7 Inlägg
15 mars 2007
Trådstartare
wrapman skrev:
* Lyssna på motorn efter missljud
* Testa växelådan, testa så att alla växlar går i fint
* Kolla efter rost i skärmar, dörrar, skarvar ja alla ställen där det brukar förekomma
* Kolla damasker
* Service historiken så den stämmer.
* Kolla avgaserna så dom inte är blå/vita då den antingen då dricker olja eller kass topplockspackning

Ja det var lite grejer jag kom på nu lite hastigt, annars får jag önska dig lycka till med köpet smile

Jo ett annat tips är att kolla www.blocket.se dom har beg test av vissa vanligt förekommande modeller som 850 och 900an.

Tack för ett jättebra svar!

Jag jobbar för bilen:mad: Bilen jobbar för mig :lol:

864 Inlägg
15 mars 2007
Trots att det inte är så kul(när ägaren sitter bredvid) så bör man på en motorstark bil även dra upp den ganska duktigt så man verkligen känner att den går som den ska, man köper den ju trots allt för prestandans skull...

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
15 mars 2007
Be honom öppna huven och sätta sig bakom ratten och varva upp den lite, när du står där framme så lyssna efter eventuella missljud. Man behöver inte vara proffsmekaniker för att höra att nått låter fel.

Sök