2526
Sök

Kan man ha en turbo på en B23e?

11 Inlägg
17 mars 2007
Trådstartare
#1
Är det någon som vet om man kan ha en turbo på en B23e. Måste man i så fall ändra motor inställningar osv eller är det bara att sätta dit en turbo?  Mvh SD

Reparatör
630 Inlägg
17 mars 2007
#2
"bara" finns nog inte i detta ämne riktigt . Tror du kommer billigast å bäst undan om du köper kmpl motorpaket på skroten typ å stoppar i din kärra , minst bekymmer .


11 Inlägg
17 mars 2007
Trådstartare
#3
Tack för ditt svar ! men…det går alltså inte att plocka delar från en annan turbo motor och montera de direkt på min B23e?

397 Inlägg
17 mars 2007
#4
Allt går men som mektrollet säger, lättare att byta hela motorn och dess styrsystem!

/stoffe

50 Inlägg
17 mars 2007
#5
Saken e att du har en högkompresions motor, dvs att om du kastar på en turbo.. så spränger du hela motorn.

Därför bättre att byta hela alltet.

Har själv en en Volvo 740 GLE med B230E motorn som e rätt så lik B23E motorn. Täkte själv kasta in en turbo i min men efter ett tags forskande så insåg jag att de inte gick eftersom jag då skulle spränga motorn. Hoppas u fick svar på din fråga nu.

Gör som jag, köp turbo bilen komplett, kan vara lite jobbigt att byte ett helt el o styrsystem.

Saab rostar, BMW rasar, Volvo är det enda som håller när man gasar!

11 Inlägg
17 mars 2007
Trådstartare
#6
Tack för ditt svar !! Ska nog köpa en komplett turbo motor istället, schysst att ni hjälpte mig !!  smile  Mvh SD

3 Inlägg
5 september 2010
#7
Detta kändes bra att ni skrev smile Kom nyss in ifrån garaget där jag håller på att bygga turbo på min B23e wink

1 062 Inlägg
5 september 2010
#8
Fel fel !!

Man spränger inte alls motorn om man vet vad man gör.........

Dem som inte vet vad dem gör spränger turbo motorer också. Det går alldeles utmärkt att använda ett sugblock till en turbo motor det gäller bara att ha koll på vilka saker man använder runt omkring

Mvh

Team Björkeryd

P o r s c h e
1 700 Inlägg
5 september 2010
#9
wildboy_87_ skrev:
Fel fel !!

Man spränger inte alls motorn om man vet vad man gör.........

Dem som inte vet vad dem gör spränger turbo motorer också. Det går alldeles utmärkt att använda ett sugblock till en turbo motor det gäller bara att ha koll på vilka saker man använder runt omkring

Mvh

Jupp, men ska man ladda lite högre så är kompsänkning ganska viktigt för det går inte har ha hur hög komp som helst

b23 botten håller för ca 400hk så den hänger ju med en bit i alla fall.

Det värsta med att konvertera b23E är att man måste flytta luftmängdmätaren och sätta den innan turbon. Och dessutom klarar inte originalmätaren av så högt flöde som det blir med turbo. Finns äldre ET med mekaniskt sprut och då är det en sån mätare man ska ha.


8 250 Inlägg
5 september 2010
#10
Bensinskallen skrev:
Jupp, men ska man ladda lite högre så är kompsänkning ganska viktigt för det går inte har ha hur hög komp som helst

Kompsänkning är inte så viktigt bara man har vettigt bränsle och en bra mappning. Kompressionen är bara en del i det som avgör om det kommer att funka eller inte. Tändning spelar en stor med som exempel. Och lägre kompression ger bara lite mer säkerhet, men å andra sidan sämre bottendrag.


3 Inlägg
8 september 2010
#11
Håller på att slipa ur förbränningsutrymmena just nu så jag får lite lägre komp, använder mig av en turbo från en B230fb motor, enda jag oroar mig för är bälgen under sprutet om den håller för trycket, annars tror ja motorn håller hela vintern smile Hoppas iallafall ..

151 Inlägg
8 september 2010
#12
Mercedes__ skrev:
Håller på att slipa ur förbränningsutrymmena just nu så jag får lite lägre komp, använder mig av en turbo från en B230fb motor, enda jag oroar mig för är bälgen under sprutet om den håller för trycket, annars tror ja motorn håller hela vintern smile Hoppas iallafall ..

FB har ingen turbo.


P o r s c h e
1 700 Inlägg
8 september 2010
#13
Mercedes__ skrev:
Håller på att slipa ur förbränningsutrymmena just nu så jag får lite lägre komp, använder mig av en turbo från en B230fb motor, enda jag oroar mig för är bälgen under sprutet om den håller för trycket, annars tror ja motorn håller hela vintern smile Hoppas iallafall ..

Den kommer inte hålla. Som jag skrev så måste luftmängdmätaren sitta före turbon för att få det att fungera ordentligt.


Forummoderator
26 341 Inlägg
8 september 2010
#14
Bensinskallen skrev:
Mercedes__ skrev:
Håller på att slipa ur förbränningsutrymmena just nu så jag får lite lägre komp, använder mig av en turbo från en B230fb motor, enda jag oroar mig för är bälgen under sprutet om den håller för trycket, annars tror ja motorn håller hela vintern smile Hoppas iallafall ..

Den kommer inte hålla. Som jag skrev så måste luftmängdmätaren sitta före turbon för att få det att fungera ordentligt.

Håller gör den nog, men den kommer hoppa lös så fort du skickar på ladd..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

3 Inlägg
9 september 2010
#15
ursäkta, det blev fb istället för ft. jupp va det jag var rädd för.


Sök