2393
Sök

Varför skriva bilen på någon annan?

50 Inlägg
17 mars 2007
camaro67 skrev:
Jag tycker systemet ska göras om. Basera premien på bil, bestraffningar och skador som man orsakat. En kille på 18 år som precis har fått körkort har inte hunnit orsakat någonting, Alltså ska inte han behöva betala en svinaktig premie. Medans Kurt 45 år backar på en bil i halvåret har en betydligt lägre premie. Det är alltså Kurtan som är den dyra. 18 åringen har inte kostat någonting än. Men om han orsakar någonting så ska hans premie höjas.

Dagens premie baseras till stor del på biltypen, typ många unga kör BMW där av höga premie på just BMW. Själv hade jag en BMW 525 den kostade mig nästan 10000:-/år i helförs. sålde den och köpte mig min nuvarande V70 och jag mer än halverade mina kostnader men jag har en nyare och motorstarkare bil, hade jag tagit en 850 turbo så hade jag fått betala mer, varför? ju för att fler unga kör just 850 en bil de har råd att köpa.
Sen så höjs din premie om du orsakar en skada som anmäls till försäkringsbolaget, där av frågan om skadefria år.

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
17 mars 2007
Snarare så att BMW är inblandad i fler olyckor, spelar nog ingen större roll vilken åldersgrupp som kör märket (Även om det säkert är så att det är fler unga som kör BMW = fler olyckor).

Off Topic:

Tror iof att det mest är äldre människor som kör BMW iaf vad jag har märkt, men jag kan ha väldigt fel.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

37 Inlägg
17 mars 2007
Jag tycker det är fel av försäkringsbolagen att ta dyra premier för alla unga direkt, sen ha lägre premier för de som är äldre. Borde vara ett system som styr till individen. Alla börjar med en låg premie. De som sedan orsakar många olyckor där man själv är vållande borde få betala högre premier...  Vart man bor borde inte heller styra lika mycket. Mer inbrott i bilar in en tätort är egentligen inget försäkringsproblem, utan ett samhällsproblem som staten borde ta itu med, inte försäkringstagarna.

50 Inlägg
17 mars 2007
discokapten skrev:
Snarare så att BMW är inblandad i fler olyckor, spelar nog ingen större roll vilken åldersgrupp som kör märket (Även om det säkert är så att det är fler unga som kör BMW = fler olyckor).

Off Topic:

Tror iof att det mest är äldre människor som kör BMW iaf vad jag har märkt, men jag kan ha väldigt fel.

Beror lite på modell och årsmodell. Ta tex E36 modellen kan nog säga att 80-85% är ungdomar medans de som kör E21 är entusiaster och E60 är de som har det bra ställt.

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
18 mars 2007
En sak jag funderar på är varför gymnasieelever som är säg 18 år med en tusenlapp i fickan/månad, anser sig ha råd att ha/åka bil och i synnerhet en sierra cosworth?!
Det säger sig väl för f-n självt att man inte har råd med bil om man har en tusenlapp som "lön" (läs gymnasiepeng).. och i synnerhet inte en bil med fler hästar än en golf cl.
Ibland undrar man hur logiken ligger till hos folk. Inte ens med en skenförsäkran lär man väl överleva bilägandet med den "lönen"?!

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

50 Inlägg
18 mars 2007
Roggan skrev:
Mer inbrott i bilar in en tätort är egentligen inget försäkringsproblem, utan ett samhällsproblem som staten borde ta itu med, inte försäkringstagarna.

Både ja och nej. För varför gör folk inbrott i "din"bil, knappast för att det är skoj utan för att du har något som dom vill ha i sin bil, dvs de har inte råd att köpa det (sen så finns det sådana som tjänar pengar på det) för knappast för att ha just "din" stereo hemma på hyllan, så allt slutar där det börjar. Har du inte råd så köp något du har råd med. Så så länge det finns en efterfrågan på stöldgods är det både samhällsproblem och försäkringsproblem.

2 123 Inlägg
18 mars 2007
Tack Alexi för ett vettigt svar.
Kan först säga att min bil stor på mor min.
Eftersom bilar är min hobby så har jag piffat upp den för ungeför 20k än så länge.
Försäkringen på min bil är 22k i helåret på en bil som kostar 45k, är det rimligt ?
På 2 år har du betalat hela bilen så då borde man aldrig mer betala försäkring på bilens livslängd för då har man redan betalat för 2 st likadana bilar.
Men istället för att betala min "styling" så skulle jag betala försäkring och inte nog med det, jag skulle även betala soppa, skatt och underhåll. Kan tilläggas att jag ska göra 12k mil service snart och bara den kostar 4300kr. Kan tillägas att jag endast gör servicen för att jag vill ha stämpeln. Hade kunnat smörja lite gångjärn, lås och byt oljor själv men då är inte min servicebok full längre och bilens värde sjunker ännu mer.
Men ni som har dyra bilar tycker inte ni det är kul att vi "unga" försöker leva ut våra intressen och försöka få våra bilar fräcka, eller tycker ni hellre att vi ska betala försäkringen som inte ens är rimliga.
Familjens Audi A6 är ju billigare i försäkring än en 12 år gammal celica med bara 1/5 dels värde.
Du som är 20 år och har en Fin audi och supra, hur har du råd ? Har du ärvt pengarna eller har din pappa fixat dig ett super jobb ?
Hade jag haft ekonomin så hade väl jag också betalat min bil själv utan tvekan men som studerande är det omöjligt om försäkringen ska stå på mig.
Kan tillägas att dom 20k jag "stylat" min bil har sparat genom sommarjobb. Jag slet 8 veckor av 10 förra året för att ha råd med min bil till exempel. Jag söker helgjobb för fullt men det är omöjligt att få något.
Tråkigt att ni tycker vi ska har råd med dessa absurda pengar, men berätta vad ni jobbar med och vad ni betalar och hur ni andra gör för att ha råd för jag har det inte.

7 Inlägg
18 mars 2007
Så länge försäkringsbolaget vet om att någon under 24 kör bilen exvis så blir de aldrig några problem den dagen de händer en olycka...så länge som inte de finns ett billån på någon annan än försäkringstagare,,,,,  (!)  Å varför skulle man inte kunna skriva bilen på mor el far?? man ska väl inte betala mer än man beöver? å som många skriver, man prioterar gärna andra saker än å slänga bort tusentals kronor!

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
18 mars 2007
Fredrik.Gustavsson skrev:
Eftersom bilar är min hobby så har jag piffat upp den för ungeför 20k än så länge.
Försäkringen på min bil är 22k i helåret på en bil som kostar 45k, är det rimligt ?
På 2 år har du betalat hela bilen så då borde man aldrig mer betala försäkring på bilens livslängd för då har man redan betalat för 2 st likadana bilar.
Men istället för att betala min "styling" så skulle jag betala försäkring och inte nog med det, jag skulle även betala soppa, skatt och underhåll. Kan tilläggas att jag ska göra 12k mil service snart och bara den kostar 4300kr. Kan tillägas att jag endast gör servicen för att jag vill ha stämpeln. Hade kunnat smörja lite gångjärn, lås och byt oljor själv men då är inte min servicebok full längre och bilens värde sjunker ännu mer.
Men ni som har dyra bilar tycker inte ni det är kul att vi "unga" försöker leva ut våra intressen och försöka få våra bilar fräcka, eller tycker ni hellre att vi ska betala försäkringen som inte ens är rimliga.
Familjens Audi A6 är ju billigare i försäkring än en 12 år gammal celica med bara 1/5 dels värde.
Du som är 20 år och har en Fin audi och supra, hur har du råd ? Har du ärvt pengarna eller har din pappa fixat dig ett super jobb ?
Hade jag haft ekonomin så hade väl jag också betalat min bil själv utan tvekan men som studerande är det omöjligt om försäkringen ska stå på mig.
Kan tillägas att dom 20k jag "stylat" min bil har sparat genom sommarjobb. Jag slet 8 veckor av 10 förra året för att ha råd med min bil till exempel. Jag söker helgjobb för fullt men det är omöjligt att få något.
Tråkigt att ni tycker vi ska har råd med dessa absurda pengar, men berätta vad ni jobbar med och vad ni betalar och hur ni andra gör för att ha råd för jag har det inte.

Förstår att det känns tungt med så mycket i försäkring MEN du har ju själv valt att ha en "sportbil" och kom inte och påstå att du inte visste att det skulle bli dyrt att försäkra den innan du köpte den...

Det som stör mig är utan tvekan att det BLIR dyrare för mig genom att du har en skenförsäkrad bil som har en helt annan premieklass mot vad den statistiskt faktiskt kostar.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

2 123 Inlägg
18 mars 2007
discokapten skrev:

Förstår att det känns tungt med så mycket i försäkring MEN du har ju själv valt att ha en "sportbil" och kom inte och påstå att du inte visste att det skulle bli dyrt att försäkra den innan du köpte den...

Det som stör mig är utan tvekan att det BLIR dyrare för mig genom att du har en skenförsäkrad bil som har en helt annan premieklass mot vad den statistiskt faktiskt kostar.

Min bil är för det första ingen sportbil, bara enligt alla försäkringbolag.
Alla andra motormagasin och toyota sjävla skriver Celica GT/GTI som en Sportcoupé med en snudd på sportbils egenskaper, bilen i sig själv är väl rätt så tråkig, 180hk, FWD, N/A.
Du själv tycker det är rimligt med 22k på en bil för 45k ? eller som i Izual's fall där han har en bil för 30k och betalar 22-23k för sin ?
Jag personligen skulle skämmas över att åka i en gammal sleten volvo eftersom det har blivit en "svensk" raggarbil som egentligen inte är det utan en gammal hederlig familjebil.
Kan tilläga att bilen står i garage, jag bor i en villa i en liten stad(12000 invånare).
Villan ligger en bra bit ifrån "centrum". Ändå kostar det 22k.
Jag skulle inte ens vilja veta vad det kostar med lägenhet, parkering och storstad.
Tråkigt att ni bilintreserade inte stödjer oss och går i kamp mot försäkringbolagens orimliga summar, ni går istället imot oss och säger att vi sabbar för er "rika" som har jobb.

EDIT: Stavfel
Senast redigerat av Fredrik.Gustavsson (18 mars 2007)

BMW Power
2 362 Inlägg
18 mars 2007
Tycker de e rätt skamligt att ni även som är äldre.. säkert har en partner förmodligen. kanske ej alla.. men iaf ett fast jobb.. och tjänar mer än studerande. tycker de e så sjukt larvigt att ni bryr er om de nu för er är så små summor som försäkringen går upp.. försäkringen går ej upp endast pga oss yngre.. utav även av den statistik som försäkringsbolaget har på just den modellen. sen så bor vi i sverige de säger rätt mycket bara där. om ni nu tycker de blir så dyrt att äga bilen pga oss.. varför köper ni inte en billigare bil då ? som ni säger till oss.. tycker de e otroligt larvigt.
Senast redigerat av FugitivE (18 mars 2007)

BMW, bogsering med wire :/

90mil+ på en tank.
484 Inlägg
18 mars 2007
Vad är det för skillnad om jag så kalla: skenförsäkrar en bil på morsan,farsan, eller jämnt lånar morsans/farsans bil hela tiden.För att jag inte har råd att stå på en egen försäkring.
-Försäkrings mässigt (inte ägar mässigt)

Om dom som är emot, den så kallade skenförsäkring av bilarna, löser skillnaden. Så ska jag också gå till imot partiet. Och klanka ner på alla som är smarta och ställer bilen på sina morsor/farsor för att spara pengar.

Diesel is the blood of satan.

50 Inlägg
18 mars 2007
Alla andra motormagasin och toyota sjävla skriver Celica GT/GTI som en Sportcoupé med en snudd på sportbils egenskaper, bilen i sig själv är väl rätt så tråkig, 180hk, FWD, N/A.
Du själv tycker det är rimligt med 22k på en bil för 45k ? eller som i Izual's fall där han har en bil för 30k och betalar 22-23k för sin ?
Jag personligen skulle skämmas över att åka i en gammal sleten volvo eftersom det har blivit en "svensk" raggarbil som egentligen inte är det utan en gammal hederlig familjebil.
Kan tilläga att bilen står i garage, jag bor i en villa i en liten stad(12000 invånare).
Villan ligger en bra bit ifrån "centrum". Ändå kostar det 22k.
Jag skulle inte ens vilja veta vad det kostar med lägenhet, parkering och storstad.
Tråkigt att ni bilintreserade inte stödjer oss och går i kamp mot försäkringbolagens orimliga summar, ni går istället imot oss och säger att vi sabbar för er "rika" som har jobb.

Nästan alla unga vill att deras bil namn slutar med GTI, GSI, WRX, STI, XR2-4, TURBO. om du inte anser att din bil är en sportbil varför köpte du den då? Du har ju ett bilintresse/bil hobby? Du kunde köpa en Corolla istället.

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
18 mars 2007
discokapten skrev:

EDIT: Stavfel

Redan här har du ju ett ganska stort problem.. bolagen skiter fullständigt i vad du tycker att din bil skall klassas som. De klassar bilarna utefter sina kriterier (och 180 häst är ju faktiskt inte så lite) och därmed blir även försäkringskostnaderna högre. Men nu verkar du ju bo hemma (?) och du jobbar, så det är mer "godtagbart" än den där brillianta killen med cosworthen som undrar varför hans bil är så dyr, när han har 1000 pix att röra sig med varje månad. smile Hmm.. i wonder why.. Men ändå.. man bör alltid se över sin ekonomi och bilägandets alla hundra olika kostnader innan man bestämmer sig för en viss bilmodell. Kanske att man får vänta ett par år innan man skaffar den där underbara bilen.. och tills dess åka i en inte lika fin sak på fyra hjul.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

509 Inlägg
18 mars 2007
Varför betala mer när man inte behöver?

.......
2 655 Inlägg
18 mars 2007
MKarlsson skrev:
beemern skrev:
MKarlsson skrev:
Varför skriver folk bilen på annan?

Har man inte råd att ha bilen på sig själv, då har man inte råd att äga den.

Har jag fel?
Vad tycker ni?

bara för att du har mycke pengar o välbetalt jobb kanske inte alla andra har de jävla fjant. skaffa dej ett liv iställe för att klaga på vem folk har bilen skrivit på. fusk finns de över allt och de kan du inte göra nånting åt ändå... stort SUCK på sånna som dej.

Vad vet du om min ekonomi och mitt jobb?

haha ja antingen e du ju en som fått pengar av pappa till dina bilar eller så lär du mycke pengar för att ha en supra så lär de ju inte räcka att jobba på mc donalds...

Kettunen
18 mars 2007
Gräsberg skrev:
Kettunen skrev:
MKarlsson skrev:
Varför skriver folk bilen på annan?

Har man inte råd att ha bilen på sig själv, då har man inte råd att äga den.

Har jag fel?
Vad tycker ni?

Njee. Du har både rätt & fel
Vissa gör det för att spara ca 1000 kr. När man är under 24 så har man inga bonusar och sånt.

håller med. men sen kan de grymt stor skillnad på hur försäkringsbeloppet ligger på. kollade upp vad jag skulle betala i försäkring på en saab 9000 aero när jag var 19 o funderade på bil. den skulle kosta mig 24tusen kr per år. och då kosta bilen 40k oxå. sen när man kolla på mor/far så va försäkringen nere i 6-8 tusen.. tycker det är en grym stor skillnad.
visst är man såpass ung och ingen inkomst kan man ju skaffa sig en liten nissan micra som försäkringen ligger på en bra nivå.

men om man vill ha en lite finare bil med lite kraft och har ett gediget bilintresse. ska man då inte få kunna ha den bilen du själv vill ha?

jag har min bil stående på morsan. men det är jag som betalar allt ändå. vilket känns bra. försäkringen ligger i bra pris och allt är frid och fröjd. sen när man då fått bättre ekonomi eller åldern blir 24 så kommer man ju skriva över bilen. så enkelt  fungerar det smile iaf om man är student fortfarande

jag hade inga problem att få ut ersättnign när jag hamna i en krock. allt gick klockrent. bara som sagt låta bilens ägare ringa försäkringsbolaget.

tack för mig

Betalar oxå min firebird & Honda helt själv men jag sparar ju en massa pengar på att ha dom på morsan.,tongue

250 Inlägg
18 mars 2007
Tycker inte att man ska jobba svart heller...men det har säkert alla här gjort nån gång....

------------------------------------------------------

Kettunen
18 mars 2007
newkie skrev:
Tycker inte att man ska jobba svart heller...men det har säkert alla här gjort nån gång....

Jobba svart????
Vem gör det?

Leg. Spådam
816 Inlägg
18 mars 2007
beemern skrev:
MKarlsson skrev:
beemern skrev:

bara för att du har mycke pengar o välbetalt jobb kanske inte alla andra har de jävla fjant. skaffa dej ett liv iställe för att klaga på vem folk har bilen skrivit på. fusk finns de över allt och de kan du inte göra nånting åt ändå... stort SUCK på sånna som dej.

Vad vet du om min ekonomi och mitt jobb?

haha ja antingen e du ju en som fått pengar av pappa till dina bilar eller så lär du mycke pengar för att ha en supra så lär de ju inte räcka att jobba på mc donalds...

Ojoj, öm tå där big_smile

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.

Sök