Fredrik.Gustavsson skrev:
Tack Alexi för ett vettigt svar.
Kan först säga att min bil stor på mor min.
Eftersom bilar är min hobby så har jag piffat upp den för ungeför 20k än så länge.
Försäkringen på min bil är 22k i helåret på en bil som kostar 45k, är det rimligt ?
På 2 år har du betalat hela bilen så då borde man aldrig mer betala försäkring på bilens livslängd för då har man redan betalat för 2 st likadana bilar.
Men istället för att betala min "styling" så skulle jag betala försäkring och inte nog med det, jag skulle även betala soppa, skatt och underhåll. Kan tilläggas att jag ska göra 12k mil service snart och bara den kostar 4300kr. Kan tillägas att jag endast gör servicen för att jag vill ha stämpeln. Hade kunnat smörja lite gångjärn, lås och byt oljor själv men då är inte min servicebok full längre och bilens värde sjunker ännu mer.
Men ni som har dyra bilar tycker inte ni det är kul att vi "unga" försöker leva ut våra intressen och försöka få våra bilar fräcka, eller tycker ni hellre att vi ska betala försäkringen som inte ens är rimliga.
Familjens Audi A6 är ju billigare i försäkring än en 12 år gammal celica med bara 1/5 dels värde.
Du som är 20 år och har en Fin audi och supra, hur har du råd ? Har du ärvt pengarna eller har din pappa fixat dig ett super jobb ?
Hade jag haft ekonomin så hade väl jag också betalat min bil själv utan tvekan men som studerande är det omöjligt om försäkringen ska stå på mig.
Kan tillägas att dom 20k jag "stylat" min bil har sparat genom sommarjobb. Jag slet 8 veckor av 10 förra året för att ha råd med min bil till exempel. Jag söker helgjobb för fullt men det är omöjligt att få något.
Tråkigt att ni tycker vi ska har råd med dessa absurda pengar, men berätta vad ni jobbar med och vad ni betalar och hur ni andra gör för att ha råd för jag har det inte.