2954
Sök

Varför skriva bilen på någon annan?

250 Inlägg
18 mars 2007
Kettunen skrev:
newkie skrev:
Tycker inte att man ska jobba svart heller...men det har säkert alla här gjort nån gång....

Jobba svart????
Vem gör det?

inte jag, men säkert många här om man tänker på hur mkt svart det jobbas i sverige...

------------------------------------------------------

27 Inlägg
18 mars 2007
låter lite som vissa e födda me silversked i röven här....

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
18 mars 2007
MR_OK skrev:
_Glenne_ skrev:
MR_OK skrev:

Bara kolla på dina egna bilder så fattar du väl varför premien är hög. Snart så säger du väl oxå att VV borde ge dig nya däck för att asfalten slet förmycket på dina däck när du gjorde burnouten?

trodde den här tråden handlade om att ha råd att äga en bil.. inte kostnaderna runt om kring

Men detta ingår oxå i bilägande, för det finns sådana som inte anser det, typ dessa jäkla idioter som slangar bensin för att det är för dyrt att tanka. Så att äga en bil är fan så mycket mer än bara försäkring, där av skaffa en bil som ni har råd med.

eeh morsan står på bilen för att jag som sagt inte har råd med 800kr i försäkring per månad... sen så får man väll skylla sig själv om man börnar å måste köpa nya däck osv.. men att ha bilen på någon annan är faktiskt ett bra sätt att tjäna nån slant enligt mig.. sen så fattar jag inte varför du/ni bryr er?!  sköt erat så sköter vi oss fattiglappar oss själva..å jag fattar inte vad de spelar för roll vem bilen står på.. tycker bara de är grymt pinsamt att ni som inte har föräldrar som ställer upp måste klaga på oss som har det!...

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

1 297 Inlägg
18 mars 2007
whitesnake skrev:
Det e inte många som väkra fatta att man inte måste ha helförsäkring, och ska man ha bil så ska man ha råd att äga den med har man inte det så skaffa en annan bil.

Jag har min på mig själv, visst det e dyrare för mig att ha trafik än att ställa den på fassan och ha hel. En bil som är värd 40 000 räcker det med trafik på, vem fan vill sno den, och om du krockar så får du kört så bra så det e den andres fel.

Det du säger låter helknasigt i mina öron. Saab 9000 är bland de vanligaste stulna bilarna i världen typ..

Kanotist
58 Inlägg
18 mars 2007
För helv... Klart man ska ha bilen på sig själv! Stjäl ni pengar på andra sätt också kanske?! Det leder bara som vanligt till att de människorna i samhället som sköter sig blir straffade. Har man inte råd att ha bil - så köper man ingen bil! Jag skulle ha haft råd att köpa en begagnad Impreza STi men skulle definitivt inte ha haft råd att ha den försäkrad på mig, därför kör jag runt i en halv-sketen 206:a på 1,6l som 15-åriga mopedister kan köra ifrån! Och ÄNDÅ kostar den mig ca 12000kr/år!

Hastighetsskyltar är rekommendationer

6 Inlägg
18 mars 2007
Ja det hade ju vart roligt att betala 26.000:- i stället för 7.500:-

1 297 Inlägg
18 mars 2007
Aj3 hehe sluta snacka skit nu! din bil är läcker smile

Corrado Club Sweden
73 Inlägg
18 mars 2007
Aj3 skrev:
För helv... Klart man ska ha bilen på sig själv! Stjäl ni pengar på andra sätt också kanske?! Det leder bara som vanligt till att de människorna i samhället som sköter sig blir straffade. Har man inte råd att ha bil - så köper man ingen bil! Jag skulle ha haft råd att köpa en begagnad Impreza STi men skulle definitivt inte ha haft råd att ha den försäkrad på mig, därför kör jag runt i en halv-sketen 206:a på 1,6l som 15-åriga mopedister kan köra ifrån! Och ÄNDÅ kostar den mig ca 12000kr/år!

Nej, det är verkligen inte klart och ja, jag antar att "vi" stjäl "pengar" på andra sätt. Halva den svenska befolkningen stjäl pengar på andra sätt genom piratkopiering och nedladdning. Livet är för kort för att inte ta de små harmlösa genvägar man hittar.
Skulle du falla död till marken imorgon kanske du ångrar att du inte köpte din Impreza och försäkrade den på någon förälder.

Kettunen
18 mars 2007
_Glenne_ skrev:
MR_OK skrev:
_Glenne_ skrev:
trodde den här tråden handlade om att ha råd att äga en bil.. inte kostnaderna runt om kring

Men detta ingår oxå i bilägande, för det finns sådana som inte anser det, typ dessa jäkla idioter som slangar bensin för att det är för dyrt att tanka. Så att äga en bil är fan så mycket mer än bara försäkring, där av skaffa en bil som ni har råd med.

eeh morsan står på bilen för att jag som sagt inte har råd med 800kr i försäkring per månad... sen så får man väll skylla sig själv om man börnar å måste köpa nya däck osv.. men att ha bilen på någon annan är faktiskt ett bra sätt att tjäna nån slant enligt mig.. sen så fattar jag inte varför du/ni bryr er?!  sköt erat så sköter vi oss fattiglappar oss själva..å jag fattar inte vad de spelar för roll vem bilen står på.. tycker bara de är grymt pinsamt att ni som inte har föräldrar som ställer upp måste klaga på oss som har det!...

Kunde inte sagt det bättre själv

Kettunen
18 mars 2007
drömmaren skrev:
Aj3 skrev:

Nej, det är verkligen inte klart och ja, jag antar att "vi" stjäl "pengar" på andra sätt. Halva den svenska befolkningen stjäl pengar på andra sätt genom piratkopiering och nedladdning. Livet är för kort för att inte ta de små harmlösa genvägar man hittar.
Skulle du falla död till marken imorgon kanske du ångrar att du inte köpte din Impreza och försäkrade den på någon förälder.

Låter vettigt.
Folk som lurar soc,
Pundare & alkolister som bara kostar massa jävla pengar & Får fina hus att hyra osv..
Skattebedrägerier
momsbedrägerier
Vad får jag då? En sketen gammal 2a på 40 kvadrat som är från 70talet och kostar mig fan 4 tusen i mån. ( Varmhyra )
Så det är ABSOLUT inget fel på att ha bilen på en annan! Detta är bara ren småpotatis mot vad det finns!

676 Inlägg
18 mars 2007
en sak jag blir väldigt irriterad på är folk som nyss fått körkort, köper en snabb bil och sedan krockar på ett eller annat sätt eller t.o.m kör över någon bara för att han inte klarar av att köra ordentligt! det är en av dom stora förklaringarna till varför premien är så hög för oss ungdomar. t.ex Elmia, hur många är det som håller hastigheten där? är de 50-väg så ligger antagligen dom flesta runt en 70-80. dom som har kört bil i något/några år klarar av en trafiksituation i den hastigheten och har ögonen på vägen, dom flesta iaf. men kanske 8/10 som haft körkort i 2-3 månader fixar inte de, flänger de ut en bil på vägen eller att någon bromsar hårt framför dom så kommer dom att krocka. PGA hastighet och eventuellt avstånd!

visst, de e la kul o få bränna på lite när man nyss fått körkort. man har en härlig bil med kanske 150-200+hk o vill se va bilen går för. men man kan la för fan göra de när man klarar av de?! eller låta någon annan göra de! eller inte göra de alls då man troligtvis redan vet vad fordonet går för efter man har läst fakta och sett filmer eller andra som har brännt på.

tycker de ska vara hårdare på trafikskolan/övningskörning för att kunna sålla ut blivande chaufförer som inte klarar av en trafiksituation. som när jag gjorde halkkörningen, hur svår är den på en skala från 1-10? ligger ju på minus! huuur enkel som helst!! bara gasa o bromsa! du visste redan vad som skulle vänta efter krönet. teroi är bara bullshit, du sitter o läser o läser o läser om va du ska göra om de flänger upp en älg på vägen när du kommer i 90km/h. va tror du man gör? inte som de står skrivet i boken iaf!

Det här om skenförsäkring är både bra och dåligt. Min bil är skriven på min mor än sålänge. men om några månader kommer jag att skriva över den på mig då jag har fått jobb och gått ur skolan. Bilen jag äger nu är inte någon bil som kostar flera tusen i försäkring, utan den är faktiskt någorlunda billig att äga. Jag betalar ändå en liten del av försäkringen, runt en 100-200kr/månaden då bilens försäkring kostar runt 300kr/månaden. Själv klart skulle jag vilja ha en vassare bil med turbo o 250hk++ orginal. men har jag råd att äga en sån bil som kanske kostar över tusenlappen i månaden när jag går i skolan? iiicke sa nicke, därför håller jag mig med en någorlunda vass bil med låg försäkring som "jag" har råd med. Tycker det är fel av föräldrar som låter sina barn köpa en bil dom inte har råd att äga. eller t.o.m köper bilen åt dom bara för att dom vill ha en sån bil.

Förstår till 110% att försäkringarna är så dyra för oss ungdomar pga vissa inte kan köra som vettigt folk eller ha vettiga bilar för sin ålder/ekonomi.

tänk om det var hälften så mycke lättare och billigare att ta körkort och skaffa bil? hur mycket skulle inte olycksstatistiken öka då?

Kanotist
58 Inlägg
18 mars 2007
Kettunen skrev:
drömmaren skrev:
Aj3 skrev:
För helv... Klart man ska ha bilen på sig själv! Stjäl ni pengar på andra sätt också kanske?! Det leder bara som vanligt till att de människorna i samhället som sköter sig blir straffade. Har man inte råd att ha bil - så köper man ingen bil!....

Låter vettigt.

Folk som lurar soc,
Pundare & alkolister som bara kostar massa jävla pengar & Får fina hus att hyra osv..
Skattebedrägerier
momsbedrägerier
Vad får jag då? En sketen gammal 2a på 40 kvadrat som är från 70talet och kostar mig fan 4 tusen i mån. ( Varmhyra )
Så det är ABSOLUT inget fel på att ha bilen på en annan! Detta är bara ren småpotatis mot vad det finns!

Bara för att andra gör en massa olagligheter behöver man inte göra det själv, eller hur?

Hastighetsskyltar är rekommendationer

Kettunen
18 mars 2007
Aj3 skrev:
Kettunen skrev:
drömmaren skrev:
Låter vettigt.

Folk som lurar soc,
Skattebedrägerier
momsbedrägerier

Bara för att andra gör en massa olagligheter behöver man inte göra det själv, eller hur?

Nej det behöver man ej. Men vem tar inte chansen när man kan käna pengar då?
Förutom dom som är redan rika då.
Senast redigerat av Kettunen (18 mars 2007)

Kettunen
18 mars 2007
Foffis skrev:
en sak jag blir väldigt irriterad på är folk som nyss fått körkort, köper en snabb bil och sedan krockar på ett eller annat sätt eller t.o.m kör över någon bara för att han inte klarar av att köra ordentligt! det är en av dom stora förklaringarna till varför premien är så hög för oss ungdomar. t.ex Elmia, hur många är det som håller hastigheten där? är de 50-väg så ligger antagligen dom flesta runt en 70-80. dom som har kört bil i något/några år klarar av en trafiksituation i den hastigheten och har ögonen på vägen, dom flesta iaf. men kanske 8/10 som haft körkort i 2-3 månader fixar inte de, flänger de ut en bil på vägen eller att någon bromsar hårt framför dom så kommer dom att krocka. PGA hastighet och eventuellt avstånd!

visst, de e la kul o få bränna på lite när man nyss fått körkort. man har en härlig bil med kanske 150-200+hk o vill se va bilen går för. men man kan la för fan göra de när man klarar av de?! eller låta någon annan göra de! eller inte göra de alls då man troligtvis redan vet vad fordonet går för efter man har läst fakta och sett filmer eller andra som har brännt på.

tycker de ska vara hårdare på trafikskolan/övningskörning för att kunna sålla ut blivande chaufförer som inte klarar av en trafiksituation. som när jag gjorde halkkörningen, hur svår är den på en skala från 1-10? ligger ju på minus! huuur enkel som helst!! bara gasa o bromsa! du visste redan vad som skulle vänta efter krönet. teroi är bara bullshit, du sitter o läser o läser o läser om va du ska göra om de flänger upp en älg på vägen när du kommer i 90km/h. va tror du man gör? inte som de står skrivet i boken iaf!

Det här om skenförsäkring är både bra och dåligt. Min bil är skriven på min mor än sålänge. men om några månader kommer jag att skriva över den på mig då jag har fått jobb och gått ur skolan. Bilen jag äger nu är inte någon bil som kostar flera tusen i försäkring, utan den är faktiskt någorlunda billig att äga. Jag betalar ändå en liten del av försäkringen, runt en 100-200kr/månaden då bilens försäkring kostar runt 300kr/månaden. Själv klart skulle jag vilja ha en vassare bil med turbo o 250hk++ orginal. men har jag råd att äga en sån bil som kanske kostar över tusenlappen i månaden när jag går i skolan? iiicke sa nicke, därför håller jag mig med en någorlunda vass bil med låg försäkring som "jag" har råd med. Tycker det är fel av föräldrar som låter sina barn köpa en bil dom inte har råd att äga. eller t.o.m köper bilen åt dom bara för att dom vill ha en sån bil.

Förstår till 110% att försäkringarna är så dyra för oss ungdomar pga vissa inte kan köra som vettigt folk eller ha vettiga bilar för sin ålder/ekonomi.

tänk om det var hälften så mycke lättare och billigare att ta körkort och skaffa bil? hur mycket skulle inte olycksstatistiken öka då?

Just ang med äga bilen.
Jag har råd med mina bilar helt själv. Men klart att jag passar på att spara lite pengar när man väl har chansen för en gångs skull. Annars ryker dom fort som attan på något annat ju.
Sedan har jag även köpt mina bilar helt själv oxå. Morsan/Farsan/Nån annan har jag inte tat,lånat ett enda öre utav. Jag rent utav jobbat & Sparat ihop pengarna en längre tid och levt på nudlar & Vatten. Inte exakt men åt det hållet

171 Inlägg
18 mars 2007
Tycker många här resonerar väldigt konstigt... ungdommar som inte har mer än 1000kr månaden måste väll få kunna ställa bilen sin på morsan/farsan tills de har skaffat sig en egen inkomst utan att folk ska hacka på en för de? alla är inte gjord av pengar.. ni resonerar som om att dom som inte har råd ska köpa en cyckel ist???

min bil står på farsan å ni kan klanka ner på mig bäst ni vill men ja sparar hälldre 10tusen per år som ja kan lägga på bilen...

Volvo 240glt -84
Volvo 240tic -81
Audi a4 2,0t quattro -06

Kettunen
18 mars 2007
bonden_ skrev:
Tycker många här resonerar väldigt konstigt... ungdommar som inte har mer än 1000kr månaden måste väll få kunna ställa bilen sin på morsan/farsan tills de har skaffat sig en egen inkomst utan att folk ska hacka på en för de? alla är inte gjord av pengar.. ni resonerar som om att dom som inte har råd ska köpa en cyckel ist???

min bil står på farsan å ni kan klanka ner på mig bäst ni vill men ja sparar hälldre 10tusen per år som ja kan lägga på bilen...

Äntligen en normal människa smile

8 883 Inlägg
18 mars 2007
bonden_ skrev:

Har man inte större inkomster än 1000:- i månaden så kanske det bara räcker till en cykel.

Fotograf på tierpidag.se

Gödseldräng
4 529 Inlägg
18 mars 2007
har min bil på både mig och farsan och jag köpte bilen som jag tjänat ihop på att renovera andra bilar och sålt men dom tar ochså slut men det är många som har sina feta bankkonton och har fast inkomst det har inte alla
och bara för man inte har pengar så ska man inte få hålla på med sin hobby ?
verkar som många här tycker så har man inte råd så har man inte
inte fan skulle jag sluta med bilar bara för att jag inte hade råd
och om en bil står på sina föräldrar så är det ju deras bil och då lånar man den bara av dom
inget mer med det
tycker det är illa att folk ska klanka ner på andra bara för att dom inte är likadana som ni
Senast redigerat av Team-Adolfsson (18 mars 2007)

BMW Power
2 362 Inlägg
18 mars 2007
Hamilton skrev:
bonden_ skrev:

Har man inte större inkomster än 1000:- i månaden så kanske det bara räcker till en cykel.

Snälla ta och skärp till dig. Intresset bland ungdomar när det gäller bilar finns, om du inte har märkt det, och när man pluggar, så lever man oftast på studiebidraget, samt småjobb under helgerna om man nu hittar något sådant. Verkar som att du säger sådär för att du kanske är avundsjuk på vad ungdomar har för bilar, i dagens länge, + hur bra vissa ungdomar har det i skillnad mot vad du kanske hade?. Jag anser att man kan skriva bilen på föräldrar då man oftast sparar många tusenlappar per år genom att göra det. Dom pengarna kan man göra annat skojj för, än att ge kostymsnillarna ännu mer pengar än vad dom redan har.

Edit: dessutom tror jag inte du betalar några 25k per år i försäkring på din bil, så varför klanka ner på andra personer som då kan tjäna bra mycket på att ställa bilen på en person som bor under samma tak (som det oftast gäller).
Senast redigerat av FugitivE (18 mars 2007)

BMW, bogsering med wire :/

8 883 Inlägg
18 mars 2007
Så här kan de gå när Pappa står för bilen....

Fadern får ingen ersättning från If för den bil sonen totalkraschade. Han anses nämligen inte vara bilens verklige ägare och brukare och därmed sakna intresse i saken. If har pekat på att faderns årspremie uppgått till en dryg fjärdedel av vad sonen skulle ha haft.

Det aktuella bilen totalförstördes vid en olycka hösten 2000 med den registrerade ägarens 25-årige son som förare. Fadern hade hos If Skadeförsäkring AB tecknat en vagnsskadeförsäkring och vände sig till domstol sedan bolaget nekat honom ersättning.

If pekade på att försäkringen enligt villkoren endast gällde för försäkringstagarens intresse. Fadern saknade sådant intresse eftersom han inte var bilens verklige ägare och huvudsaklige brukare, menade If.

Bolaget hade i samband med skadeärendet fattat misstankar om de verkliga ägarförhållandena. Bland annat hade sonen skött kontakterna med bolaget trots att han vid olyckan hade skadats svårt. Han hade också vid sina kontakter omnämnt bilen som ”min bil”.

Fadern hade ombetts att komma in med verifikation som visade att det var han som betalat bilen. Han hade då uppgett att pengarna kom från hans jaktbutik. If konstaterade att årspremien för faderns försäkring av bilen hade varit 2 322 kronor medan motsvarande för sonen skulle ha varit 8 330 kronor.

Fadern förklarade bland annat att han och sonen gemensamt hittade den annons där bilen bjöds ut för försäljningen. Sonen hade sedan åkt och köpt den för hans räkning med pengar han skickat med. Enligt fadern hade bilen utnyttjats av hela familjen.

Han hade efter olyckan blivit mycket irriterad när han förstod att bilen var totalförstörd. Därför bad han sonen ”fixa detta”. Det var anledningen till att sonen haft hand om kontakterna med If.

Både tingsrätten och hovrätten är överens om att det är fadern som har att visa att han hade ett försäkrat intresse med avseende på bilen. De anser emellertid att han inte lyckats med saken och gillar därför hans talan.

Hovrätten anser bland annat att fadern inte förmått styrka sitt påstående om att han betalat bilen. Rätten pekar också på vad sonen uppgett vid sidan kontakter med If.

Redan den omständigheten att sonen fick sköta dessa kontakter trots att han skadats i samband med olyckan tyder för övrigt på att fadern inte ansåg sig ha något intresse i saken, skriver domstolen.

(Göteborgs tingsrätts mål T 9045-01, Hovrättens för västra Sverige, avd. 3, dom 2002-10-24 i mål T 1632-02)

Härligt med en sådan unge wink men en ny bil hade han ett tag iaf

Fotograf på tierpidag.se

Sök