pukan2 skrev:
Christian S skrev:
pukan2 skrev:
oki vart sitter denna balansaxel/kamaxelremen ok kan man bara ta bort remen vilken det nu är.
Ja det är bara att ta bort remen.
Jag har tyvärr ingen bild men om du kollar nere vid vevaxeln när du står framför bilen så sitter remen bakom den kåpan som går ut åt vänster, själva balansaxeln sitter på blocket vid oljefiltret (går inte att missa).
oki men vad gör balansaxelremen för nyta,ni tror inte att det kan hända nåt med motorn om jag tar bort den.det va någon som sa att hans motor rasade när balansaxelremen pajade.
Hade förut en 740GLT med den 16v motorn. Den där jä-la balansaxelremmen kostade mej 10 tusen när den gick av och fick kamremmen å kugga över, elva ventiler blev krokiga.
De ja har läst om dom som tagit bort remmen är att motorn har vibrerat lite mer runt 5000varv och att den har upplevt som lite rappare. Sen tro ja de är vanligt att balansaxelremmen glöms bort vid kamremmsbyte, och att de är därför den ofta orsakar ras.
Du skrev även att bilen gått 23 och kamremmen byttes vid 15 tusen mil. Har för mej bytesintrevallen var 8000 mil å iaf är de dags nu.
Jag skulle inte chansat, utan sett till å byta kamrem å ta bort balansaxelremmen om ja va du.
Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**