3039
Sök

Olycka: Voltat med min bil

66 Inlägg
22 mars 2007
Trådstartare
Tjena grabbar och tjejer,

känner för att dela med mig en sak. Jag voltade med min vinterbil i söndags. En sak som jag aldrig trodde skulle hända mig, hände faktist och det känndes helt overkligt.

Danderydsvägen mellan Sollentuna och Täby hände det. En väg jag åkt hundratals gånger där jag aldrig ens sett ett rådjur stod det helt plötsligt 4st precis framför bilen när jag kom i 70 blås.

Jag vejade (dumt nog efteråt) men det är en reaktion man bara gör, det var lite blött, bilen fick sladd och voltade ner i diket. Där satt jag fastklämd. Ont i nacken som bara den och brutet finger.

Vill tacka räddningstjänst för dom kapade av taket och fick ur mig. Spenderade hela söndagen på akuten men nacken visade sig vara bra, får se om det blir några men sen.

Vill säga en viktig sak, jag hade halvförsäkring på bilen och när man vejar för rådjur och inte kör på dom så får man INGET. Jag skulle kört på dom istället men den reaktionen man gör kan man inte göra något åt.

Det finns vissa bolag som har en tillläggsförsäkring som heter Självriskeliminering Djurkollision som i alla fall jag tänker ta nästa gång. Det sker 30 000 viltolyckor varje år.

Ta hand om er därute, och ha alltid bilbälte på för det räddade nog mitt liv vill jag påstå.

/ Jim

http://www.geting.se/image.php/32729-IMG_0693.jpg

http://www.geting.se/image.php/32730-IMG_0695.jpg

Truth in Engineering | URQ

terazzi
22 mars 2007
shit alltså sad men bra du klarade dig iaf!! d e ju d som e huvudsaken.

saabtok
1 306 Inlägg
22 mars 2007
tur i oturen att du klara dig iaf .....Mycket djur  här uppe och ja har den försäkringen du snacka om  kryllar av rådjur neranför där vi bor

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar

Körv
3 535 Inlägg
22 mars 2007
Farsan våltade också med bilen för en 4-5 år sen. Han hade jäkla tur att han inte fick mer än skrubbsår. Men när han var ung och galen och körde amazon så körde han i 110 in i ett träd och överlevde. Jag funderar ibland på hur i hela helsingland jag kunde bli till...

Truckdriving Man

601 Inlägg
22 mars 2007
Tur du hade som klarade dig iaf. Bara synd du inte får nått av försäkringen på bilen nu hmm

1 297 Inlägg
22 mars 2007
fyfan va illa det kan gå. tur att du klarade dig!

volvoraggare
4 776 Inlägg
22 mars 2007
har också en såndär tilläggsförsäkring med självrisk eleminering som sagt då är det ju bara att köra på rådjuret då om man ska få ut nått lite sukt att ett rådjur ska behöva få lida som fan bara för att få ut på försäkringen

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

66 Inlägg
22 mars 2007
Trådstartare
Tack för stödet och att ni läser det här.

Självklart vill man inte köra på någon eller något så det försöker man ju undvika till högsta grad. Kan bara tänka mig allt blod om jag skulle mejat ner alla 4 rådjur som stod som en vägg, nä fy fan.

Ska ställa på GTI-R:en snart men då blir det helförsäkring smile

Truth in Engineering | URQ

Kettunen
22 mars 2007
Synd att du inte körde på dom då just ang bilen. Men viktigaste va ju att du nte skadade dig rejält

SSS -12
3 217 Inlägg
22 mars 2007
Tycker synd om dig... Men tur att det inte var med Nissen!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

Modo-fan från början till slut
330 Inlägg
22 mars 2007
synd ang bilen,men du ska vara glad att du klarade dig så pass bra som du gjorde

Stolt far till Freddy 18/12-08

Administratör
11 960 Inlägg
22 mars 2007
Isch! Inte för att jag vill klanka ned eller nåt, men det där är ingen vidare säker bil. Hoppas folk tänker till innan man skaffar sig den billigaste "skitbilen" som "bara ska rulla under vintern"  ... Hade du kört en Volvo S80 eller något annat mer modernt hade det nog inte blivit lika illa gissar jag.

Missförstå mig inget, din bil var rätt fräsch och så, men ändå liten och gammal. Jag är glad över att du klarade dig så pass lindrigt dock.

Nåja, vad jag vill säga är att jag är väldigt tveksam till konceptet "vinterbil", och särskilt när man köper gamla och risiga bilar att köra med. Det är ändå under vintern det händer flest olyckor. Borde man inte vilja köra så säker bil som möjligt då?

mvh

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Kettunen
22 mars 2007
Det ligger mkt i det du säger

volvoraggare
4 776 Inlägg
23 mars 2007
chrizz skrev:
Isch! Inte för att jag vill klanka ned eller nåt, men det där är ingen vidare säker bil. Hoppas folk tänker till innan man skaffar sig den billigaste "skitbilen" som "bara ska rulla under vintern"  ... Hade du kört en Volvo S80 eller något annat mer modernt hade det nog inte blivit lika illa gissar jag.

Missförstå mig inget, din bil var rätt fräsch och så, men ändå liten och gammal. Jag är glad över att du klarade dig så pass lindrigt dock.

Nåja, vad jag vill säga är att jag är väldigt tveksam till konceptet "vinterbil", och särskilt när man köper gamla och risiga bilar att köra med. Det är ändå under vintern det händer flest olyckor.

mvh

Borde man inte vilja köra så säker bil som möjligt då? håller med där men alla har ju inte råd med nyare bilar folk kanske går i skolan eller har dålig inkomst men i varje fall man ska inte ha för bråttom att köpa sig en bil det är vad jag tycker

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

3 113 Inlägg
23 mars 2007
oj inge bra..  skönt att du lever! kan inte ha varit så jättesäkert det där.. håller med chrizz om säkerheten och... det är fan me läskigt att se dina bilder.. hmm

Semper Fi

Majestas
1 319 Inlägg
23 mars 2007
Fy fan sad.. Men tyvär är det ju så att dom flesta, iaf jag tänker det händer aldrig mig, men rätt som det är kan det hända.

Vi bor ute i skogen i kolmården, det är ganska mkt rodjur och älgar här på sommarhalvåret, man får ta det försiktigt här.

Skönt att höra du klarade dig.. Mvh Macke.

Team VeboTrim

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
23 mars 2007
Skönt att du klarade dig, såg ju måttligt roligt ut det där alltså. Helt sjukt att man måste köra på rådjuren för att få nått på försäkringen, men det är ju för att man inte ska utnyttja försäkringsbolagen genom att köra ner i ett dike och säga att man väjde för rådjuren (dom står ju knappast kvar där när räddningspersonalen kommer).

Förresten, du kan ju alltid dra nytta av att dom choppade taket, fixa till framrutan och svetsa igen dörrarna och kör en regbesiktning, så har du en raggarcab! wink (Man borde kanske ha nån skyddsbåge så man inte choppar huvet om man voltar igen dock.)

12 086 Inlägg
23 mars 2007
Tur att du inte volta med din andra Sunny smile
Hade varit synd

873 Inlägg
23 mars 2007
ironhead skrev:
chrizz skrev:

Nåja, vad jag vill säga är att jag är väldigt tveksam till konceptet "vinterbil", och särskilt när man köper gamla och risiga bilar att köra med. Det är ändå under vintern det händer flest olyckor. Borde man inte vilja köra så säker bil som möjligt då?

mvh

håller med där men alla har ju inte råd med nyare bilar folk kanske går i skolan eller har dålig inkomst men i varje fall man ska inte ha för bråttom att köpa sig en bil det är vad jag tycker

Jo jag håller med. Men...

Nyare behöver inte alltid betyda säkrare. Kändes lite som att posten gick lite väl mycket ut på detta.
Det är faktiskt lite skrämmande men det finns moderna bilar som är mindre krocksäkra än något som är tjugo eller mer år gammalt (Inte jämfört med en Volvo S80 då direkt, men).
Var faktiskt något avsnitt där de snackade om det på TopGear.
Hur skrämmande dåligt en del air-bag system är, i kombinaton med en bil som skrynklar ihop sig som en aluminiumburk (snackar inte om deformationszonerna då) är det inget vidare kul...

Man bör som sagt tänka till lite ur säkerhetsynpunkt och inte köpa den billigaste bil man kan hitta som vinterbil.
Men jag sitter nog ändå hellre i någon gammal 240 på vintern än en lite nyare "liten" bil vid kollision med rådjur eller dike.
De är fortfarande säkrare om man får tro tester och tabeller.

Går att tänka och köra relativt säkert utan stor plånbok också.

Don't get mad, get even.

12 Inlägg
23 mars 2007
240 e ju stort å fläskigt så man får ju knappt nån skråma på bilen om man voltar har själv voltat me en 240 fast de va me flit:D men de som hände va lite små buler på tak å dörrar å backspeglarna slets av annars inge mera tongue

Tycker synd om dig som volta men men allt händer alla...

MORE GABBER TO THE PEOPLE!

Sök