2634
Sök

är turbon slut?

131 Inlägg
23 mars 2007
Trådstartare
#1
hej! har nyss köpt en audi a4 1.8t -96a. men jag tycker att den är lite seg verkar som att turbon inte laddar någonting nästan. var ute å prova en kompis a4 häromdan och den var mycke piggare och då ska min dessutom vara chippad till ca.200 hk men hans var mycket piggare ändå! kan det vara turbon det är fel på? hur kollar man det? eller kan det vara något annat?

Kettunen
23 mars 2007
#2
Skruva upp turbon då så den laddar mer.

429 Inlägg
23 mars 2007
#3
Kettunen skrev:
Skruva upp turbon då så den laddar mer.

Lätt att göra när det styrs elektriskt.

Skaffa en laddtrycksmätare så ser du hur mycket den laddar.


131 Inlägg
23 mars 2007
Trådstartare
#4
hur gör man det på en a4? vet att det sitter en skruv på wastegaten på s6an men det finns ju ingen sån på min?

Kettunen skrev:
Skruva upp turbon då så den laddar mer.

131 Inlägg
23 mars 2007
Trådstartare
#5
ja. tänkte det ja med

jonas 740 skrev:
Kettunen skrev:
Skruva upp turbon då så den laddar mer.

Lätt att göra när det styrs elektriskt.

Skaffa en laddtrycksmätare så ser du hur mycket den laddar.

131 Inlägg
23 mars 2007
Trådstartare
#6
ingen som har en aning?

Quattro Is The Shit!
441 Inlägg
23 mars 2007
#7
Man bör inte ställa laddtrycket själv. fixa en mätare och kolla i fall den laddar ca 1,1bar då e allt lugnt... Efter att du har kollat de kan man börja felsöka.

"If It Got Tits Or Wheels It Will Get You In Trouble..."
fastOne.se
Hi-Tuning.com

Smålänning
7 883 Inlägg
23 mars 2007
#8
Turbon kan mycket väl vara slut, om du har pressat bilen ofta eller den har gått typ 30 000 mil.
Kan lika gärna vara dags för en service om inte det är gjort på ett tag

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

(none)
1 725 Inlägg
23 mars 2007
#9
Tjena!

Har en kompis som har en likadan bil som du.
När han skulle trimma sin bil på BSR så gick det inte. Det hände absolut ingeting.
Han tyckte själv att bilen var ganska slö då han köpte den med tanke på att han hade turbo i den..

Så tillslut så märkte de på BSR att staget som går mellan tyrbon och klockan hade gått av.
Så det blev att byta det. Sen så ladda den som bara tusan.. Så kolla om det kan var det.
Kan vara lite knivigt att se det. Men du ser det när du väll hittat de..

Mvh Jonas
Senast redigerat av Braather (23 mars 2007)

--Lev i går som det vore i morgon--

131 Inlägg
24 mars 2007
Trådstartare
#10
staget är helt!

Braather skrev:
Tjena!

Har en kompis som har en likadan bil som du.
När han skulle trimma sin bil på BSR så gick det inte. Det hände absolut ingeting.
Han tyckte själv att bilen var ganska slö då han köpte den med tanke på att han hade turbo i den..

Så tillslut så märkte de på BSR att staget som går mellan tyrbon och klockan hade gått av.
Så det blev att byta det. Sen så ladda den som bara tusan.. Så kolla om det kan var det.
Kan vara lite knivigt att se det. Men du ser det när du väll hittat de..

Mvh Jonas

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
24 mars 2007
#11
Hej, mät trycket, kolla felkoder hos verkstan så lär du veta vad felet är sen...


757 Inlägg
24 mars 2007
#12
har du kollat vacumslangen som går er till "dumpen" om jag inte tar fel så ska de gå att följa den slangen från insuget net tilll den "dumpen"
om det är det specifika felet vet jag ej.

Hur långt har den gått? har även hört att dom börjar bli lite sega vid 18 tusen mil.
är ingen mekaniker eller nå duktig på detta utan bara saker jag hört vid förbifarten.

Fortkörare
99 Inlägg
24 mars 2007
#13
LMM brukar väl va spöka på dessa bilar eller :S...kanske kan vara det...då går bilen segt
Senast redigerat av JoKKe (24 mars 2007)

Honda Civic Type-R -05
Invidia GT300
K&N Typhoon

131 Inlägg
25 mars 2007
Trådstartare
#14
har beställt laddtrycksmätare åsså har jag beställt en diagnoskabel så jag kan koppla in datorn i bilen å läsa av felkoder å grejjer!wink

131 Inlägg
26 mars 2007
Trådstartare
#15
fick diagnoskabeln idag och va ut å läste av felkoderna nyss och den hitta 2 fel i motor och dom var:2 Funna fel:
16505 - Gasspjällpotentiometer (G69) orimlig signal
            P0121 - 35-10 - - - Intermittent
00575 - Insugningsrörtryck
            11-10 - Kontrollgräns ej uppnådd - Intermittent

raderade dom felkoderna och var ut och prova bilen men jag märkte ingen skillnad. läste av felkoderna igen efter jag hade varit ut och provat bilen och då hittade han inga fel!


är det turbon som e slut då eller kan det vara nå annat ändå?

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
26 mars 2007
#16
Ja det verkar vara dåligt ladd i förhållande till gaspådraget, så kolla magnetventilen och slangar... Är det helt så kan du ta loss insugningsröret vid turbon och känna på axeln, ska vara precis kännbart i höjdled och inget alls i långsled, är det glapp är de bara o byta, du kanske ska bli den första på gorg att utvärdera biltemas aggregat?


131 Inlägg
26 mars 2007
Trådstartare
#17
bumpe skrev:
Ja det verkar vara dåligt ladd i förhållande till gaspådraget, så kolla magnetventilen och slangar... Är det helt så kan du ta loss insugningsröret vid turbon och känna på axeln, ska vara precis kännbart i höjdled och inget alls i långsled, är det glapp är de bara o byta, du kanske ska bli den första på gorg att utvärdera biltemas aggregat?

hur kollar man magnet ventilen då?wink

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
26 mars 2007
#18
Den tickar (12 slag per sec om jag minns rätt) bara att hålla i den så känner du om det tickar...


131 Inlägg
26 mars 2007
Trådstartare
#19
vart sitter den då?winktongueroll

131 Inlägg
27 mars 2007
Trådstartare
#20
ingen som har en aning?wink


Sök