3663
Sök

Generatorsurr i 405 MI16

32 Inlägg
25 mars 2007
Trådstartare
Tjena!

Har en Peugeot 405 MI16 där lågnivåkabeln är dragen på ena sidan bilen och strömkabeln på den andra. När bilen är avstängd låter det kanon, men när den är på så tar generatorsurret över totalt på bakre 6x9:orna. Även om jag har gainen på minsta möjliga så får jag en hel del surr. Någon som har en idé vad som kan vara fel?

//Tommy
Senast redigerat av Tompa123 (25 mars 2007)

542 Inlägg
25 mars 2007
JAg skulle tippa på dålig jord! Kollaöver alla jord-punkter att de är slipade och plåtrena.

32 Inlägg
25 mars 2007
Trådstartare
Alla? Vilak fler än de från steget? Kan det vara för att jordkabeln från steget är för långt?

76 Inlägg
25 mars 2007
har samma problem. jorden har ja slipat jävligt ren, hjälpte endå inte...undrar va det kan vara?

skriv gärna om du löser problemet.

32 Inlägg
25 mars 2007
Trådstartare
Självklart. Hoppas på att någon har någon idé här smile

542 Inlägg
26 mars 2007
I mitt fall var det jorden på steget. Polaren har samma problem och han har inget steget inkopplat. Kan vara jorden till stereon.

C20LET
1 041 Inlägg
26 mars 2007
Ursäkta att jag lånar tråden, men har samma problem som er =/

ah själv har man försökt med allt men inte till nån jävla hjälp.
har byt 4 olika steg man har samma problem.
har bytt lågnivå kabeln två gånger men ingen skillnad
låg nivån liger på den ena sidan o ström på den andra, men samma problem tills idag.

så jag har inte fel på lågnivå kabeln o inte på nån av mina steg, o kablarna e seprerade, o allt e bra jordat, men problemet återstår som sagt.
det måste va fel på sterion, har kollat jorden på den o det e samma jävla skit.

så jag ger upp.

Kom inte med att man måste ha störningsfilter för det hjälper inte ett smack ska ni veta!

Vi tycker olika vet jag, that's it

32 Inlägg
26 mars 2007
Trådstartare
Kortade ner jordkabeln från steget till kortast möjligast samt rengjorde kontakten mot chassit. Drog även säkringen samt kabeln i motorrummet så långt ifrån motorn och generatorn som möjligt (dock över minuskablarna, gör det nått).
Fortfarande samma fel!!! Vill ha riktigt ljud nu sad

Överladdad!
530 Inlägg
26 mars 2007
Tompa123 skrev:
Kortade ner jordkabeln från steget till kortast möjligast samt rengjorde kontakten mot chassit. Drog även säkringen samt kabeln i motorrummet så långt ifrån motorn och generatorn som möjligt (dock över minuskablarna, gör det nått).

Om jag får gissa så har du en biltema lågnivåkabel.. å ligger den imellan plus å minus i slutet vid steget så får du generatorvin..  testa å lyft bort kablar å se om de blir nå skilnad.. samma me stereon dra ut den å låt den va fri.. dra lågnivåkabeln direkt till steget genom bilen å kolla om de blir nån skilnad.. läg gärna upp bild på på motor utrymme å bagage utrymme så man får ser hur allt är draget..

Hellre en mekaniker i köket än en kock i garaget :)

32 Inlägg
26 mars 2007
Trådstartare
Pegga_405 skrev:
Tompa123 skrev:

Om jag får gissa så har du en biltema lågnivåkabel.. å ligger den imellan plus å minus i slutet vid steget så får du generatorvin..  testa å lyft bort kablar å se om de blir nå skilnad.. samma me stereon dra ut den å låt den va fri.. dra lågnivåkabeln direkt till steget genom bilen å kolla om de blir nån skilnad.. läg gärna upp bild på på motor utrymme å bagage utrymme så man får ser hur allt är draget..

OK, ska skaffa lite bilder. Det är inte jag som har dragit kablarna, utan förra ägaren. Han har dragit 2 lågnivåkablar. Kan tänka mig att han tänkte att den första var dålig, så han drog en till (som ser ut att vara dubbelskärmad). Den första är förövrigt avklippt i bagaget.

32 Inlägg
26 mars 2007
Trådstartare
Här har jag laggt upp ett antal bilder på kablarna i bilen. Notera att lågnivåkabeln under instrumentpanelen ligger tillsammans med en hög andra småkablar. Kan detta vara problemet?

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … ;cat=13852

32 Inlägg
27 mars 2007
Trådstartare
Har hört runt lite i skolan och det var en som hade samma problem. Han löste det genom att dra en kabel från chassit på stereon till chassit på bilen (jord). Ska testa det sen.

Överladdad!
530 Inlägg
27 mars 2007
jorden som sitter orginal till stereon i peugeot 405a går upp till ett block me alla andra jordkablar och därifrån går den en grövre kabel ner till golvet/kickpanelen under handsfacket, backom plastkåpslisten vid golvet. skruva ur den jorden å skrapa rent riktigt där..  kan hjälpa..

Hellre en mekaniker i köket än en kock i garaget :)

32 Inlägg
27 mars 2007
Trådstartare
Pegga_405 skrev:
jorden som sitter orginal till stereon i peugeot 405a går upp till ett block me alla andra jordkablar och därifrån går den en grövre kabel ner till golvet/kickpanelen under handsfacket, backom plastkåpslisten vid golvet. skruva ur den jorden å skrapa rent riktigt där..  kan hjälpa..

OK, ska testa det. Satte en egen jordkabel från stereon till bilen och det hjälpte, men ytterst lite. Hoppas på ditt tips!! Tack!!

32 Inlägg
29 mars 2007
Trådstartare
Fungerade inte sad

32 Inlägg
31 mars 2007
Trådstartare
Har löst det nu genom att helt enkelt dissa mutant nw480sp till 6x9:orna och köra dem på stereon istället, duger bra!
Har provat allt och inte lyckats att få bort generatorsuset. Nu fattas det bara ett par bättre framhögtalare samt en bättre subbas, men det ska beställas snart.

Sök