3295
Sök

ny regel på besiktningen?

146 Inlägg
27 mars 2007
Trådstartare
Hej jag fick höra i dag en mycket lustig sak att om bilens avgassystem dånar mer än orginal så går den inte igenom och enligt han så skulle den ha börjat gälla den 1/3-07 kan detta stämma:(

873 Inlägg
27 mars 2007
OM det är så kan det ju bara gälla helbilsgodkända fordon.

Don't get mad, get even.

5 198 Inlägg
27 mars 2007
då måste de väl decibelmäta ?

41 Inlägg
27 mars 2007
I'm a wee bit sceptical.

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
One Man Clan
4 287 Inlägg
27 mars 2007
ja dom har oftast en list över vad en bil får låta ..hur många DB på tomgång och vid tex 4000 varv/min ..min bil får låta tex 86 DB på tomgång enligt vägverket om jag inte missminner mig

One Man Clan
4 287 Inlägg
27 mars 2007
jag tror dom har de på alla ..alla bilar måste vara regbesiktigade och i detta bevis står de MAX db vid angivet varvtal ..

Byfåne
368 Inlägg
27 mars 2007
Denna regel har funnits tidigare men sällan man använder den på bilar. Vanligare att man brukar den lastbilar, husbilar och bussar.

Xuri skrev:
jag tror dom har de på alla ..alla bilar måste vara regbesiktigade och i detta bevis står de MAX db vid angivet varvtal ..

Nej måste inte finnas. Finns inget på min FTO.
Senast redigerat av Bubbaman (27 mars 2007)

798 Inlägg
27 mars 2007
Xuri skrev:

Låter som det mest vettiga någon sagt i tråden. smile Tycker jag känner igen det där... Det är ju därför det är så komplicerat att regbesikta exempelvis Skylines som inte har storlek, decibel- eller tankvärden.
Senast redigerat av timnordlof (27 mars 2007)

Yrkesförare
1 073 Inlägg
27 mars 2007
Bubbaman skrev:
Denna regel har funnits tidigare men sällan man använder den på bilar. Vanligare att man brukar den lastbilar, husbilar och bussar.

Xuri skrev:

Nej måste inte finnas. Finns inget på min FTO.

Inte så vanligt där heller. Vi har tre lastbilar på åkeriet med raka rör och låter som lågtflygande propellerplan ekande mellan husen på andra sidan stan. Med andra ord HÖGT. Dom har alltid gått genom bes utan problem.

Byfåne
368 Inlägg
27 mars 2007
timnordlof skrev:
Xuri skrev:

Låter som det mest vettiga någon sagt i tråden. smile Tycker jag känner igen det där... Det är ju därför det är så komplicerat att regbesikta exempelvis Skylines som inte har storlek, decibel- eller tankvärden.

Att vissa Skyline låter mycket har ingenting att göra med att dom e svåra att få igenom besiktningen. Vägverkt ber inte äns att få DB test på ovanliga bilar.

146 Inlägg
27 mars 2007
Trådstartare
asså det var en som fick en 2 a för att han inte hadde orginal avgas på sin 740 å dom sa att det var nytt den 1/3-07 som jag skev innan

1 703 Inlägg
27 mars 2007
BOBBBAN skrev:
Hej jag fick höra i dag en mycket lustig sak att om bilens avgassystem dånar mer än orginal så går den inte igenom och enligt han så skulle den ha börjat gälla den 1/3-07 kan detta stämma:(

Jag besiktigade Hondan i förra veckan, varpå besiktningsmannen efter sin provkörningsrunda sa att den lät för mycket. Det har tydligen blivit hårdare regler på sånt nu. Dock lät han mig undkomma med blotta förskräckelsen big_smile Skall tilläggas att min CRX inte ens har ett större "sportsystem" lol

volvoraggare
4 776 Inlägg
27 mars 2007
BOBBBAN skrev:
asså det var en som fick en 2 a för att han inte hadde orginal avgas på sin 740 å dom sa att det var nytt den 1/3-07 som jag skev innan

hade jag gasat i hjäl denna besiktningsman om det hände mig han ville bara djävlas skulle jag tro om avgassystem var uppbyggt på precis samma sätt som det som satt innan kan denne inte ge en tvåa  jag hade bråkat som fan på dom

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

146 Inlägg
27 mars 2007
Trådstartare
henkebenke skrev:
BOBBBAN skrev:

Jag besiktigade Hondan i förra veckan, varpå besiktningsmannen efter sin provkörningsrunda sa att den lät för mycket. Det har tydligen blivit hårdare regler på sånt nu. Dock lät han mig undkomma med blotta förskräckelsen big_smile Skall tilläggas att min CRX inte ens har ett större "sportsystem" lol

okej? låter ju lite lustigt det med..men har pratat med farsan å lite folk och sånna som jag somm vill ha det där goa ljudet får ju som sakt problem sad men har funderat ut att man kan kanske sätta brickor och göra en sorts strypning som bara går att dra ur sedan smile skicka gärna förslag på hur man kan göra nått sådant

volvoraggare
4 776 Inlägg
27 mars 2007
snart är det ju inte ens kul med bilar om man inte får hålla på och fixa dom  snart så blir det väll gnäll om stereo och liknande

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

498 Inlägg
27 mars 2007
Ni har inte detta svart på vitt eller?

Tror inte de är några problem att bilen låter mer.... (inom rimliga gränser)

Då det är skillnad på att låta mer och låta rent ut sagt förjävligt!

146 Inlägg
27 mars 2007
Trådstartare
nej den 740in låter inte så jätte mycke min förra bil mazda 323f 90 med 2 tums system och den nya calibran låter mer :S å calibran låter inte alls mycke tycker jag

One Man Clan
4 287 Inlägg
27 mars 2007
de finns regler för hur mycke tävlingsbilar får låta och då är de måste de väl vara klart som fan att bilar som går på allmän väg får låta MAX ..sen att ni har några konstiga besikningsmän som hör dåligt eller tycker om när de låter lite mer är ju en annan sak ?

ifall de är utländska bilar  så finns de vissa grejer ..andra avgasbestämmelser ibland osv osv .. på mopeder har jag för mig de är MAX 74 db vid 4000 varv eller dyl och bilar ligger kanske runt 80-90...

Sök