1875
Sök

Hur får ni igenom bilen på besiktningen?

23 Inlägg
9 augusti 2005
Trådstartare
#1
Hej.

Det är fler och fler som stylar, överstylar och trimmar sina bilar numera. Själv har jag bara börjat lite lätt med 19" alufälgar på min a4:a.
Det jag undrar är hur får ni som åker på träffar och ställer ut era bilar igenom era bilar på besiktningen? Reglerna är många och blir fler och fler. Mutar ni besiktningsmännen eller kör ni på 2:or hela året?


12 086 Inlägg
9 augusti 2005
#2
Visst finns det mkt olagligt man kan göra med bilen men mkt är tillåtet oxå!
De "flesta" kjolkit som säljs är godkända (av nån som bestämmer). Fälgar får du ha hur feta som hällst bara dom inte rubbar vissa mått spårvidd omkrets.
Vingar är tillåtna så länge de inte hindrar synen bakot (det får varje årdningsman avgöra tror jag)  En sak som allt har gemensamt är att det inte får sticka ut saker väldigt olämpligt som kan skada en ev påkörd människa mer än normalt. Som som spjut i fronten!tongue

Lambo dörrar är tillåtna.. bara orginal låsmekanismen inte rubbas.
Och toning är ju tillåtet utan gränser bak o bakrutorna och 25/30% fram, framsidorna. Dock står det i regelboken att tonings"film" är olagligt.. men daa? All eftermarknadstoning är ju film.. lr?


Men men, det mesta exteriör styling är tillåtet. Bara att va lite förnuftig så går det!smile

4 571 Inlägg
10 augusti 2005
#3
hmm det där me vingar var dom iaf stenhårda på när en kompis besikta. han var tvungen att ta bort den fastän den inte skymde sikten.

dom hävdade att om man råka köra på någon skulle dom flyga över bilen och skada sig på vingen..


Fartglad ;)
128 Inlägg
10 augusti 2005
#4
Izual skrev:
hmm det där me vingar var dom iaf stenhårda på när en kompis besikta. han var tvungen att ta bort den fastän den inte skymde sikten.

dom hävdade att om man råka köra på någon skulle dom flyga över bilen och skada sig på vingen..
haha smile här nere i stan är dom inte så hårda på vingar.
Besiktningsmannen kanske var lite kinkig wink


10 287 Inlägg
10 augusti 2005
#5
Nyare bilar (efter 96?) är helbilsgodkända och där får man - om man skall följa lagens bokstav - i princip inte ändra ett skit. Tex inte köra med andra tgändstfit än orginal då dessa ingår i avgascertifiering etc. Inga andra hjul/fälgdimensioner än vad som står i helbilsgodkännandet etc.
Det är dock troligt att ingen kommer att hårddra detta då marknaden för eftermarknadsprodukter är så stor som den är och dessa torde ha sin egna lobby.

Just vingar är märkligt. Det är ok att ha takräcke med skarpslipade spett, men vingen kan folk fastna på.
Det är också ok att , som på vissa öppna engelska sportbilar, montera lasträcke på bagagelucka, som sticker upp mera än en vinge.

När det gäller att besikta så finns många modeller. Tex skita i att besikta.

Volvo 240 är populär tack vare att 75 års modell saknar avgasreglering och där kan man byta motor hejvilt inom effekt/vrimomentgräns. Därför finns det många som sitter på skyltar, papper och A-stolpe till 75:or.
En garagepolare till mig har tre eller fyra uppsättningar. Bla med bur, tvåsitsig, 16V turbomotor på papper.

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

458 Inlägg
10 augusti 2005
#6
Annars kan man ju sätta på grejorna efter man besiktat bilen eller?? Man bara tar av skiten innan och sätter på det sen igen?? big_smile

Driver
2 111 Inlägg
10 augusti 2005
#7
jo de är ju också ett sätt.sålänge de inte e för uppenbart att du åker fast i en "flygande" bes.som ögonlock.var o frågade en som jobbade där hur mycket jag fick ta ner.han sa bara,testa,sålänge de inte sabbar ljusbilden borde de vara ok.om det inte är det så ta bort de bara...sen sa han inget mer..bara typ småflinade hehe..men men..tongue

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

cossie jens
127 Inlägg
10 augusti 2005
#8
ja det där med vingen har man ju bråkat en del av polisen ville plocka min på plats men det är ju orginal så han kunde inte säga ett skit....


arbetslös
13 Inlägg
10 augusti 2005
#9
Izual skrev:
hmm det där me vingar var dom iaf stenhårda på när en kompis besikta. han var tvungen att ta bort den fastän den inte skymde sikten.

dom hävdade att om man råka köra på någon skulle dom flyga över bilen och skada sig på vingen..
Ja min bakvinge kalla dom för osthyvel på besiktningen för längesen smile
Å mitt prostockscoop blev benämnt måsfångare på samma instans smile
snubben såg skitglad ut när jag kom in med det scoopet å 12.5" bakdäck men blev mindre glad när spårvidden var ok


10 augusti 2005
#10
vad ahr du för bil tomsa då? big_smile Det låter ju som en dragracing bil typ ju smile Gillar dock inte scoop. Man ser ju fan inte ett skit, framför allt alla ungar i depån som åker runt på sparkcyklar. Men men. Det ser fräckt ut wink

En motor för mig är en V8

arbetslös
13 Inlägg
10 augusti 2005
#11
scoopet är borta nu å bilen i atomer sad får se när orken infinner sej igen
Det är en Challenger -70,446",727 "hemi" låda,påbörjad inflyttning av bakre ramben å 4 länk


12 086 Inlägg
10 augusti 2005
#12
Alexander Ritseson skrev:
vad ahr du för bil tomsa då? big_smile Det låter ju som en dragracing bil typ ju smile Gillar dock inte scoop. Man ser ju fan inte ett skit, framför allt alla ungar i depån som åker runt på sparkcyklar. Men men. Det ser fräckt ut wink
haha.. kung sparkcyklarna asså..tongue

Men som ni ser så är det ända som disskuterats här är vingen!
och den kan man ju fkt ta bort vid besikningen som allt annat, däck turbon koppla om optiken (exemplen syftar på min framtida bil.. kanske!smile)

arbetslös
13 Inlägg
11 augusti 2005
#13
å förlåt
trodde även annan styling än just vinge gick att diskutera
tyckte mej se nå´t om spårvidd åxå iofs men men

men vadå "3 liters V6, vadå kungligt?" allt under 5.7 liter är startmotorer tycker jag


11 augusti 2005
#14
tomsa skrev:
å förlåt
trodde även annan styling än just vinge gick att diskutera
tyckte mej se nå´t om spårvidd åxå iofs men men

men vadå "3 liters V6, vadå kungligt?" allt under 5.7 liter är startmotorer tycker jag
HAHAHAHAHAHHAHAHA. Den var klockren =P Förresten ska det vara en V8 ^^

En motor för mig är en V8

12 086 Inlägg
13 augusti 2005
#15
tomsa skrev:
å förlåt
trodde även annan styling än just vinge gick att diskutera
tyckte mej se nå´t om spårvidd åxå iofs men men

men vadå "3 liters V6, vadå kungligt?" allt under 5.7 liter är startmotorer tycker jag
Nån som tog illa vid sig?


Sök