Nyare bilar (efter 96?) är helbilsgodkända och där får man - om man skall följa lagens bokstav - i princip inte ändra ett skit. Tex inte köra med andra tgändstfit än orginal då dessa ingår i avgascertifiering etc. Inga andra hjul/fälgdimensioner än vad som står i helbilsgodkännandet etc.
Det är dock troligt att ingen kommer att hårddra detta då marknaden för eftermarknadsprodukter är så stor som den är och dessa torde ha sin egna lobby.
Just vingar är märkligt. Det är ok att ha takräcke med skarpslipade spett, men vingen kan folk fastna på.
Det är också ok att , som på vissa öppna engelska sportbilar, montera lasträcke på bagagelucka, som sticker upp mera än en vinge.
När det gäller att besikta så finns många modeller. Tex skita i att besikta.
Volvo 240 är populär tack vare att 75 års modell saknar avgasreglering och där kan man byta motor hejvilt inom effekt/vrimomentgräns. Därför finns det många som sitter på skyltar, papper och A-stolpe till 75:or.
En garagepolare till mig har tre eller fyra uppsättningar. Bla med bur, tvåsitsig, 16V turbomotor på papper.
Mvh
Göran
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI