3824
Sök

Svetsdiffa mig/mag

1 418 Inlägg
29 mars 2007
Trådstartare
#1
Tja!
Tänkte ta och svetsdiffa busbilen men har inte tillgång till pinnsvets utan endast mig/mag och tänkte höra om det funkar att svetsdiffa med det eller kommer det inte hålla?

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

47 Inlägg
29 mars 2007
#2
Det är tveksamt! jag brukar blanda både MIG och pinnsvets. dom har aldrig rasat så länga jag har haft dom iaf! men MIG svetsarna blir för hårda, och spricker lätt! Pinn svetsen blir något mjukare och håller bättre, men det beror ju också på hur man svetsar!


793 Inlägg
29 mars 2007
#3
klart att det går, men blir inte samma värme med mig/mag som med pinne. Så du får vara rätt duktig o lägga en lite annorlunda svets för att få det hållbart. dvs, lagom djup o bred. Jämfört med pinne där du ist. sätt bara behöver hålla dit den för att få en hållbar svets när det gäller sånna saker.

Toyota Supra MKIV TT J-Spec HKS-Edition
Toyota Supra MKIV HKS GT2835
BMW 318iS E36

5 710 Inlägg
29 mars 2007
#4
Flyttar till rätt forum.

MVH Jonas/moderator

MVH Jonas
..............

250 Inlägg
29 mars 2007
#5
själv klart går det du kan få lika hållbart med mig/mag kör med 1mm tråd (och int nå rör tråd) och var inte rädd att ha ordentligt med ström och matning så ska det gå bra!


12 086 Inlägg
29 mars 2007
#6
Allt handlar om ström, jag bränner hål i 8 mm stålplåt om jag kör full styrka med svetsen i min verkstad. Då kan man nog smälta ihop några drev oxå.

Allfixare
1 475 Inlägg
29 mars 2007
#7
JapMax skrev:
Allt handlar om ström, jag bränner hål i 8 mm stålplåt om jag kör full styrka med svetsen i min verkstad. Då kan man nog smälta ihop några drev oxå.

Hur många ampere är din svets på då?? och märke tack,


272 Inlägg
30 mars 2007
#8
Jag svetsade diffen i min BMW för 4 år sen med MIG, använder den hela vintrarna, och på race sommartid, så hållbarheten är det inget problem med, det är hur man gör det som avgör hur länge det håller.

Några tips:
100% rent före och efter svetsningen.
Tillklippt plåt för att skydda kronhjulet från svetsloppor.
Svetsa lite i taget o kyla lagret med kylspray.

Åker helst på is =)

2 122 Inlägg
30 mars 2007
#9
de räcker med mig/mag och man behöver itne svetsa så mkt

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

Blyfot och motor dödare
388 Inlägg
30 mars 2007
#10
felet man gör när man svetsar å det pajara är att man bränner för hårt (för hög ström) vilket resulterar i att härdningen försämras. MIG är det enklaste å svetsdiffa med tycker jag.
Lycka te!

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...


Sök