3174
Sök

En märklig händelse..

1 256 Inlägg
29 mars 2007
Trådstartare
I onsdags-kväll så skulle jag åka neråt kungsbacka och hämta en dejt för en liten fika på stan, satte mig i bilen och körde hemåt efter jobbet för att fräscha upp mig lite med en dusch och lite nya kläder.. När jag blev klar så satte jag mig fräsch o fin i bilen med rena kläder..  Hade en stund o köra så jag passade på att ringa till polaren, efter ungefär 20minuters färd så anlände jag.. Så jag avslutade samtalet och ringde till fröken som jag skulle hämta upp och säga att jag var framme..

När jag kliver ur bilen för att säga hej så inser jag att jag hade glömt plånboken hemma,  ursäktar mig för fröken och frågar om det är ok om vi tog vägen hemom mig och hämtade plånboken,

-"inga problem alls" säger hon..

Efter en stunds körande så svänger jag in på E20 mot Partille och så får jag en mörkblå Volvo XC70 bakom mig som ligger lite för nära,  jag ökade avståndet lite med lite gaspådrag, han satter fart efter och kör om mig..

I bilen sitter det 3 killar med kepsar och reflexvästar, min första tanke var.. "Jaha var det länsman?" Jag tog en noggrann titt igen och sket i det..

Bilen som var en Volvo XC70 var utrustad med RTI-systemet (Navigationen) som polisen inte använder.. och som dessutom var i "Volvo Ocean Race" utförande, bilen hade även ett cykelställ ståendes på dragkroken och hade bilia-reklam på regskyltshållaren..
Jag noterade även regnumret WXB*** och skickade iväg ett sms snabbt till vägverket får svaret tillbaka och visar sig att inte vara något polismyndighets-fordon. Efter det lilla ingripandet så sätter jag återigen lite fart hemåt fast med volvon i röven fortfarande..

När jag kommer upp i 120 (90 sträcka) och har ökat avståndet till volvon med ca 300-400meter så gasar han i kapp mig och lägger sig i röven igen, och sätter på en saftblandare inuti bilen.. Han försöker alltså lura mig att han är polis..
Jag saktar INTE ner eftersom jag visste att det inte var någon polis, för det första så har polisen inte röda och vita "baseball/skejtkepsar" på sig och för det andras å har dom (oftast) inte på sig reflexvästarna i bilen, för det tredje, en batteridriven saftblandare med blått glas från Teknikmagasinet är inte heller så stark..

Jag kör en bra stund med hans blåljus bakom mig och närmar mig partilleavfarten då gasar han upp jämte mig och får mig att gå in mot väggrenen, jag tänkte bara "är han helt jävla dum i huvudet?.." så jag svänger av i Partille stannar vid rödljusen och drar ner rutan..

- "Vad sysslar ni med?"
- "Varför stannar du inte???"

Här började jag rabbla upp ALLA saker till att jag inte stannade

-"För det första, Polisen kör inte i Volvo XC70 Volvo Ocean Race, För det andra så har dom inte RTI-systemet, för det tredje så har dom verkligen inte reflexvästarna på sig, för det fjärde så bryter ni mot lagen"

Sen drog jag upp rutan och började nästan garva när jag hörde innan rutan stängdes
-"Feet bil mannen"

Jag rullade vidare tog fram telefonen och ringde polisen, och får då höra att det är ett allvarligt lagbrott man gör när man "skojar" på det viset..  Dom ville veta regnr på bilen, hur många personer och vad dom hade försökt att göra.. Jag gav dem all information och det sista han frågade var:
-"Vart är dom påväg nu, ser du dem?"
-"Jag ser dem, dom svänger ut på E20 mot göteborg från partille igen.."
-"Jag skickar 3 patruller direkt"

Anledningen till att jag ringde polisen var att jag hört talas om kriminella som klär ut sig till  "låtsaspoliser" och snor bilar på det sättet..

Vill inte ha kommentarer på att det var taskigt eller dålig stil av mig att ringa polisen, Rätt ska vara rätt.. Polisen sa till och med att det var bra att jag ringde..

MVH Jonni

P.S Ursäkta lite stavfel och grammatiken så här på kvällen! smile
Senast redigerat av Jonni (29 mars 2007)

INGET ANNAT!!
1 725 Inlägg
29 mars 2007
det va helt rätt jonni... jag hade nog faktiskt också ringt polisen

281 Inlägg
29 mars 2007
Helt rätt gjort! Hade gjort likadant..

Mvh Jonas

76 Inlägg
29 mars 2007
det gjorde du rätt i! sådana idioter ska inte få finnas ute på vägarna, eller någon annanstans heller för den delen!

Allvetande uppfinnare
377 Inlägg
29 mars 2007
adu helt sannslöst.. du kanske läste min tråd om en liknande händelse? fan snart vågar man inte stanna för polisen:P

Arbete är en mycket viktig sak, därför ser vi till att spara lite till morgondagen.
http://www.youtube.com/watch?v=li4Yfmkurl0 lyssna, egenproducerad låt..

3 Inlägg
29 mars 2007
haha, vilka stollar. tycker du skötte situationen bra tongue

1 256 Inlägg
29 mars 2007
Trådstartare
Jag har en granne som är polis, därav att jag kan de flesta kännetecken för en Civilpolisbil smile

- De stora Stänkskärmarna (Både SAAB & Volvo-bilarna)
- Gråtonade Rutor
- 2 till 3 Antenner på taket (De nyaste polisbilarna har integrerade antenner)
- Drakkrok med en stor dragkrokshatt
- Lite högre baktill tackvare de hårdare fjädringarna bak
- Ingen regskyltsreklam (SAAB-bilarna kan ha "Ana Stockholm/Trollhättan)
- Alltid 17" Alufälgar (orginalfälgar)
- Mm...

Ta lärdom av detta, det kan rädda dig och ditt körkort!

Jag är j*vligt nojig för polisen så har stenkoll i backspegeln och kollar alltid om nån följer efter mig och kollar även alla bilar jag kör om smile
Senast redigerat av Jonni (29 mars 2007)

Administratör
11 911 Inlägg
29 mars 2007
Tack för historien. Trevlig läsning var det smile

Bra gjort.... (att du ringde polisen alltså)

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
29 mars 2007
Perfekt Jonni, då var vi väl av med en från vägarna då smile

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
29 mars 2007
Men det med saftblandare som ser ut att komma från teknikmagasinet ska man inte lita helt på för jag har faktiskt sätt liknande i riktiga civilbilar och jag trodde varje gång det var fejk tills man såg uniformerna (inte jag som blivit stoppad då men sett när andra blivit stoppade).

Men vem vet polisen kanske shoppar hos teknikmagasinet till o från wink .

- Time Attack -

Jag är en av dom, Busen på vägarna
277 Inlägg
29 mars 2007
det är ju sjukt vad folk hittar på nu för tiden.. jag hade oxå ringt raggeblåljus vid en sån händelse

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white"

1 256 Inlägg
29 mars 2007
Trådstartare
Grejen är den här att Polisen använder 12v saftblandare med magnetbotten  och dem måste sätta dem på taket för att den måste synas för övriga trafiken när polisbilen står stilla på vägkanten, dom använder oftast inte varningsblinkers.. regler och bestämmelser som polisen är dåliga på att följa.. Vissa Civilpolisbilar har blåljusen "framför" backspegeln som sitter i rutan och då har dom en speciell "strobe" lampa som är som en blå blixt.. för att få det starka ljuset.. men det har jag bara sett i Uddevalla när en civilpolisbil blev omkörd av en motorcykel big_smile

Iaf..
Det som gjorde att jag inte stannade var att dom inte hade den på taket.. hade den vart på taket så hade jag blivit VÄÄÄLDIGT tveksam och hade förmodlingen stannat oxå.

volvoraggare
4 776 Inlägg
29 mars 2007
hadde också ringt polisen om det hade ju redan hajjat när dom hade hojställ på också hehe

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

C70 byggande djurvårdare
545 Inlägg
29 mars 2007
Jonni skrev:
Grejen är den här att Polisen använder 12v saftblandare med magnetbotten  och dem måste sätta dem på taket för att den måste synas för övriga trafiken när polisbilen står stilla på vägkanten, dom använder oftast inte varningsblinkers.. regler och bestämmelser som polisen är dåliga på att följa.. Vissa Civilpolisbilar har blåljusen "framför" backspegeln som sitter i rutan och då har dom en speciell "strobe" lampa som är som en blå blixt.. för att få det starka ljuset.. men det har jag bara sett i Uddevalla när en civilpolisbil blev omkörd av en motorcykel big_smile

Iaf..
Det som gjorde att jag inte stannade var att dom inte hade den på taket.. hade den vart på taket så hade jag blivit VÄÄÄLDIGT tveksam och hade förmodlingen stannat oxå.

Gah uddevalla =/

men diggar deras kommentar big_smile

Två ord räcker, SAAB knäcker

Fartmissbrukare
1 302 Inlägg
29 mars 2007
kul kvällsläsning och kan bara instämma i att d var bra att ringa riktiga polisen..

hade förmodligen inte gjort det själv men de e väl mest för att härikring är d ingen ide..

istället för d svar du fick "vars for dom, regnr osv osv.. " så hade jag fått ett "vi har inte tid med sånt svammel = vi orkar inte fara från luleå för en sån skitsak"

"I de blindas rike , är den enögde Kung"

Modo-fan från början till slut
330 Inlägg
29 mars 2007
haha...lite kul läsning är aldrig fel...

Stolt far till Freddy 18/12-08

1 256 Inlägg
29 mars 2007
Trådstartare
Saab_girl skrev:
Jonni skrev:

Iaf..

Gah uddevalla =/

hahaha smile Jobbigt o bo i uddevalla nu? du kan få bo här i göteborg istället.. Vi har bara 3-4gånger mer poliser big_smile

C70 byggande djurvårdare
545 Inlägg
29 mars 2007
Jonni skrev:
Saab_girl skrev:
Jonni skrev:

Iaf..

Gah uddevalla =/

hahaha smile Jobbigt o bo i uddevalla nu? du kan få bo här i göteborg istället.. Vi har bara 3-4gånger mer poliser big_smile

haha aa kändes lite jobbigt faktiskt:P
aaaa de e lugnt, ja kör aaaaalltid lagligt ändå;)

1 256 Inlägg
29 mars 2007
Trådstartare
Saab_girl skrev:

Tsssss.... tror ja inte smile

C70 byggande djurvårdare
545 Inlägg
29 mars 2007
Jonni skrev:
Saab_girl skrev:

Tsssss.... tror ja inte smile

TSSSS, nån gång ibland jallefall:P

Sök