3415
Sök

Tonade rutor..!!

4 Inlägg
30 mars 2007
Trådstartare
Tjena jag blev stoppad häromdan av länsman och dom blev inte så upphetsade av mina rutor fram, tänkte kolla om nån har två framrutor till en audi a4 avant -99 eller om nån vet var man kan få tag i det. mvh henke

Fotograf
1 319 Inlägg
190 Inlägg
30 mars 2007
Skroten?

There´s a very fine line between a hobby and mental illness

410 Inlägg
31 mars 2007
Men om det bara är solfilm borde den ju gå att dra loss från rutan eller typ skrapa bort med nån plastskrapa eller liknande. Det blir nog ett satans arbete men det är nog billigare än att byta rutor.

142 Inlägg
31 mars 2007
ja men varför ta bort en toning som e bra.? bättre o byta köra in o besikta me dom utan toning o sen byta tbx.. om de nu är proffstoning.. för jag vet inte nåt sätt o få bort de ? finns kanske.? för jag ska tona mina framrutor snart. så jag hade då tänkt att om fabro blå stannade mig o ombesitkning så skaffa nya rutor bara..

..,,Nilsson is over and out,,..
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet,
You might surprise people, but you're still gay"

410 Inlägg
1 april 2007
grillexperten skrev:
ja men varför ta bort en toning som e bra.? bättre o byta köra in o besikta me dom utan toning o sen byta tbx.. om de nu är proffstoning.. för jag vet inte nåt sätt o få bort de ? finns kanske.? för jag ska tona mina framrutor snart. så jag hade då tänkt att om fabro blå stannade mig o ombesitkning så skaffa nya rutor bara..

Det är ju också en variant men det är ingen rolig variant om du blir stannad av polis och åker på böter och ombesiktning lite då och då. Är det inte bara bättre att ha laglig toning? Tror att det är 85% ljusinsläpp fram och bak får du tona hur mycke du vill bara det inte ger reflexer utåt. Om man tonar hela bilen till max förutom fram så kommer fram också verka jäkligt mörkt utifrån men inte innifrån, ser inte riktigt meningen i att tona rutorna fram så förbannat mycke.

45 Inlägg
1 april 2007
Ska du ombesikta tar du bara bort sidorutorna, finns ingen lag på att ha de...  cool

T4-din dröm, min verklighet............

121 Inlägg
1 april 2007
Så man får tona fram och sidorutorna om det är 85%? big_smile

Living in the fastlane
128 Inlägg
1 april 2007
Funky, har för mig att original otonade rutor redan har 85% genomsläpp

"The Stig"
390 Inlägg
1 april 2007
simpann skrev:

Framrutorna får man inte nå toning alls på.Varesig det är mycket eller lite.
Tycker lagen är lite suddig med det där.Man kör ju med solglasögon och man ska ha ögonkontakt osv.Då kan man väl ha toning tycker jag..

Om man kan gasa fullt....har man trimmat för lite...

121 Inlägg
1 april 2007
Hehe, okey tyckte det väll var för bra för att vara sant, och då är det ju oftast så.

410 Inlägg
1 april 2007
323fSportT skrev:
simpann skrev:

Framrutorna får man inte nå toning alls på.Varesig det är mycket eller lite.
Tycker lagen är lite suddig med det där.Man kör ju med solglasögon och man ska ha ögonkontakt osv.Då kan man väl ha toning tycker jag..

Men det är ju inte sant någonstans läs själv http://www.vv.se/templates/page3____12314.aspx ljusgenomsläpp på minst 70% du får tillochmed tona vindrutan om du vill det till 75% däremot är lagen lite mer otydlig om film. Därför att den säger att den inte får ge reflektioner till andra förare så då blir det helt enkelt en tolkningsfråga. Men som sagt är det ingen fara att tona hela jävla bilen om du så vill så länge du inte reflekterar och bländar andra så är det ok.

410 Inlägg
1 april 2007
Dj_funky skrev:
Hehe, okey tyckte det väll var för bra för att vara sant, och då är det ju oftast så.

Va lätt du gav upp, bara för att någon säger att "näh, så är det inte" så accepterar du det och går vidare. Han hade ju inte ens några källor, enligt vägverket får du ha tonade rutor allt annat är skitsnack http://www.vv.se/templates/page3____12314.aspx så nästa gång någon påstår nått be om källor för det går inte att lita på vad folk tycker och tror om saker.

121 Inlägg
1 april 2007
Okey tackar så mycket, litade väll lite för mycket på vad jag trode, och fick det bekräftat så...=/

Solfilmsmontör
947 Inlägg
2 april 2007
Det blir nog billigare för dig att riva av filmen, köra in till besiktningen och köra till någon firma och be dom sätta ny film till dig. En annan variant är väll att ta loss rutorna helt o köra in o ombesiktiga står väll ingenstans i lagen att man måste ha rutor i framdörrarna? smile

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

2lateuloose
543 Inlägg
2 april 2007
En proffstonad ruta ska innebära proffsfilm & då är det är pissenkelt att ta bort toningen
riva av plasten dvs solfilmen med dom 9 lagrerna

& spruta på vatten på limmet som blir kvar & använd en liten rakbladskrapa & skrapa
limmet blir som mjukt gummi & går super lätt bort!

sen bara rengöra med t-dojja!

att byta rutor till besik. är ganska smart! för att sätta en film på en välvd ruta är inte roligt
iaf. om man är lika petig som mej!

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young

Väghyvel
252 Inlägg
3 april 2007
Jag skylle köpt två nya rutor jag mycket billigare än att lämna in för om toning.. två tutor till passaten kostade 750 kr när jag köpte mina två..

80 Inlägg
29 juni 2007
Nån som ahr bild på sin bil med "lagligt tonade på sidorna fram? msg me then ;D

Thorssa
29 juni 2007
eLXr skrev:
Nån som ahr bild på sin bil med "lagligt tonade på sidorna fram? msg me then ;D

Blir nog ha svårt att hitta nån som har de! Då ska de vara röktonade från fabrik och ha godkänt ljusgenomsläpp!

Svartrök
673 Inlägg
29 juni 2007
hissa ner rutorna och ryck kontaktstycket till elhissknappen så rutorna inte går att trycka upp innan du ombesiktigar bara, det finns ingen lag på att man måste ha sidorutor.

Jag har fel ibland... men inte ofta

Sök