3183
Sök

Få loss oljefiltret i en Mercedes 320 (W124)

8 Inlägg
30 mars 2007
Trådstartare
#1
Hej.

Nån som har något bra tips på hur jag ska få loss oljefiltret i min 320CE? Det sitter ganska trångt, så jag kommer bara åt rakt ovanifrån. En gigantisk hylsa är den enda lösningen som jag kan se (det var så jag löste det förra gången, men hylsor av den storleken har jag ju inte hemma).
Annars är det väl så att de verktyg som finns för att vrida loss oljefilter förutsätter att man har lite utrymme runt om?

Kettunen
30 mars 2007
#2
Det finns verktyg till det. Kostar under 100 lappen. Liknar ett pingisrack fast mindre med ett band runt som man spänner runt filtret & vrider bara

8 Inlägg
30 mars 2007
Trådstartare
#3
Ok, tackar.

Hoppas bara att "pingisracket" inte är ett sånt där gammalt oljefilterverktyg som man har ett handtag på en decimeter rakt ut åt sidan, för ett sånt har jag inte plats till.
Alternativt kanske jag kan skaffa mig en hylsa som är stor nog att passa på filtret? Har inte en aning om vad en stor hylsa kan kosta, men det borde väl inte heller bli så blodigt?

169 Inlägg
31 mars 2007
#4
Är det ett Mahle filter så finns det ett vertyg från dom som ser ut som en stor hylsa. Detta greppar underifrån så det funkar även om det är tight runtekring. Finns på mekonomen.

Mvh Mattias

687 Inlägg
31 mars 2007
#5
En sista nödlösning kan ju vara att slå en skruvmejsel genom filtret om du inte kommer på  något annat.

Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
31 mars 2007
#6
volvo_Tobias skrev:
En sista nödlösning kan ju vara att slå en skruvmejsel genom filtret om du inte kommer på  något annat.
Då jag uppfattat det som att det är insatsfilter på en w124 så funkar nog inte den iden om man inte vill kosta på ett nytt lock.
Men annars så funkar ju din ide kanon på "spin on" filter.


8 Inlägg
31 mars 2007
Trådstartare
#7
Ja, det är ett insatsfilter. Så mejsellösningen är inte ett alternativ.
Jag får väl helt enkelt skaffa mig en hylsa som passar på filterlocket.
Det känns väl lite mindre dumt att skaffa ett verktyg som jag bara använder en gång om året än att behöva åka till en verkstad för att byta olja.

4 Inlägg
22 november 2007
#8
Det finns oljefilter verktyg på biltema, den ser ut som en kopp som du stoppar fast på ett spärrskaft och dom är modell anpassade.

Silence, I kill you!


Sök