steget ska bara orka med att driva basen me det är ohm:et som är viktigt är inte så himla duktig på sånt här jag heller sånt brukar stå instruktionsbladet man får med steget och så
Ingen fara eftersom man då får ställa ner gain-nivån på steget, för att inte leverera onödigt mycket kraft till elementet/-n. Jag kommer exempelvis att använda ett slutsteg som levererar 1600W RMS (äkta Watt) i två ohm till en 12" bas som 'bara' pallar 400W RMS utan problem, däremot kommer jag få full kontroll över ljudet om allting ställs in korrekt.
Basen har egentligen ingen effekt.. Watt siffran är hur mycket basen tål! Tål den 800W rms ska den inte spelas med ett steg som ger mer än 800W rms (Om man tvunget ska köra steget på full effekt)
Ingen fara eftersom man då får ställa ner gain-nivån på steget, för att inte leverera onödigt mycket kraft till elementet/-n. Jag kommer exempelvis att använda ett slutsteg som levererar 1600W RMS (äkta Watt) i två ohm till en 12" bas som 'bara' pallar 400W RMS utan problem, däremot kommer jag få full kontroll över ljudet om allting ställs in korrekt.
Basen har egentligen ingen effekt.. Watt siffran är hur mycket basen tål! Tål den 800W rms ska den inte spelas med ett steg som ger mer än 800W rms (Om man tvunget ska köra steget på full effekt)
precis men det är sällan man kör steget på full effekt så det ska nog inte vara någon fara
all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !
Ofta kan det vara värre att maxa ett klenare steg till en bas eftersom det kan leverera en massa distortion som sabbar basen. Problemet ligger ju i om basen "slår i botten" så att spolen skadas. Därför kan ett kraftigt steg som går lite lugnare faktiskt vara bättre. Sedan ska man ju aldrig titta sig blind på watten, det mesta blir bara värme i alla fall, vet ni hur dålig verkningsgrad det är på en högtalare .