3628
Sök

Plastningsfrågor...

205 Inlägg
4 april 2007
Trådstartare
Jag skall snart börja plasta en baslåda ovanför reservhjulet. Behöver 22.6 liter men jäkligt svårt att räkna ut volymen pga alla ojämna kanter som kommer bli etc.
Så jag tänkte plasta upp formen å sedan fylla med vatten å räkna wink

Men angående plastningstekniken... Hur bör man gå tillväga när man plastar baslåda? Hur tjockt bör jag plasta med polyester och glasfibermatta? etc

Ge mig gärna så mycket matnyttig information som det går så vore det tacksamt.

//Kensy

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT
DLS CAD 11 / Pioneer TS-W1241D 12" x 2

494 Inlägg
4 april 2007
du kan ju prova att söka lite finns massa trådar om plastning.

men grundläggande ha något form av släppmedel så inte plasten sitter kvar i bilen gladpack plast säckar vax speciellt släpp medel finns med. ca fem lager borde räcka beror lite på hur stenhårt du vill ha de hela men lägg inte på för många lager eftervarandra då de blir rätt hög värmeutveckling när de härdar. tänk på att verkligen dränka väven med polyestern annars blir de luft bubblor där den kommer bli svagare. använd skyddshandskar . prova dig fram! kul  att  jobba med blir de fel är de bara att såga bort och plasta om.

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
4 april 2007
1. tvätta rent o plocka bort allt i bagaget
2. klä in bagaget med plast (stora sopsäckar som man skär upp fungerar bra)
3. tejpa in o kolla så det inte blir en massa skarpa veck o sådant som lådan kan sitta fast i när du plastat.
4. dra loss lagom bitar glasfiberväv (du kan göra mer under tidens gång) blanda polyestern (ANVÄND: andingsskydd, heltäckande klädsel och handskar som tål polyestern, dubbla kirurghandskar funkar en stund, diskhandskar funkar också)
5. plasta 1 lager så du får en form, låt denna härda, för att härda snabbar kan man använda en externvärmekälla ex kupefläkt eller motsv, EJ varmluftpistol då denne blir för varm o glasfibern bränns o polyestern kokar (vid för lång användning)
6. plasta några lager till med samma metod som innan men denna gång använd en metallroller (om du har tillgång till det) för att minimera luftbubblor och minska åtgången av polyester.
7. gör detta så du har 5-6 lager (känns den racklig ta några lager till)
8. dämpa lådan med tex butimenmatta eller liknande så blir den stadig och stumm.
9. bygg ett lock och skruva/plasta fast det, plasta från insidan (så den blir tät, eller använd något annat, men plast o glasfiberduger då du redan är en fena på det nu smile )

169 Inlägg
4 april 2007
Tackar med för lite infoska smälla in lite sånt godis i flickans bmw tänkte vi men all info är bra ingen av oss kan det så det ska bli spännade

Om en scitzo hotat att ta livet av sig är det gisslan drama då?

205 Inlägg
4 april 2007
Trådstartare
Tack för bra å utförligt svar. Då har jag det mesta på kläm.
Vilken tur att jag köpte 10x1 meter glasfibermatta idag då, haha.

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
4 april 2007
timebandit skrev:
Tack för bra å utförligt svar. Då har jag det mesta på kläm.
Vilken tur att jag köpte 10x1 meter glasfibermatta idag då, haha.

För det andra....glöm 22.6 liter..eller snarare, glöm att det skall vara så exakt.

Din bas T/S parametrar sprider minst 5% från de angivna. Så, du kan lätt variera den mellan 19-25 liter.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Whitetrash
589 Inlägg
5 april 2007
Stjäl tråden lite; Har aldrig varken känt på eller hört en plastad låda spela, så räcker det men att ha plasten som material så att säga, annars har man väl tex 22mm MDF och det är ju grövre?

Hon sa: Det är ju bara en bil.
Jag sa: Du är bara en brud.
1 st Lanzar DC-12 köpes.

1 653 Inlägg
5 april 2007
__Marcus skrev:
Stjäl tråden lite; Har aldrig varken känt på eller hört en plastad låda spela, så räcker det men att ha plasten som material så att säga, annars har man väl tex 22mm MDF och det är ju grövre?

Mina lådor är minst 8 mm tjocka.
man bör ha mellan 5-10 mm lite beroende på basar såklart.
De blir duktigt stumma, inte nog med att glasfiberarmerad plast är starkare och stummare än trä, så får du mer oregelbundna former, så lådans former som sådanna gör att den blir stabilare, en välvd yta är starkare än en plan!

+ att en oregelbunden låda bättre motverkar stående vågor/resonans i lådan.

Sen hurvida en glasfiberlåda är bättre eller sämre än en MDF/spån är helt upp till den som ska lyssna och titta på lådan då byggteknikerna ställer olika krav på byggaren imo...

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

205 Inlägg
10 april 2007
Trådstartare
Nu är jag äntligen klar med främre luckan i bagagen, bara lite finjusteringar kvar och kan börja plasta... Då jag har hund så är det ju inte roligt för honom att jag plastar baslådan men är så illa tvungen.

Vet ni några bra sätt att ta bort eller dölja en stor del av polyesterlukten?

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT

Solfilmsmontör
947 Inlägg
10 april 2007
timebandit skrev:
Nu är jag äntligen klar med främre luckan i bagagen, bara lite finjusteringar kvar och kan börja plasta... Då jag har hund så är det ju inte roligt för honom att jag plastar baslådan men är så illa tvungen.

Vet ni några bra sätt att ta bort eller dölja en stor del av polyesterlukten?

Stäng inte bagageluckan big_smile

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

205 Inlägg
10 april 2007
Trådstartare
Om det ändå vore ett alternativ wink

Kom på ytterligare en fråga... Det är ju inte specielt varmt ute nu, allt från 0-8 grader, men det går bra att plasta ändå, bara att det härdar MYCKET långsammare?

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT

494 Inlägg
11 april 2007
tror de är +15 som gäller för att de ska härda!

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!

busare
157 Inlägg
11 april 2007
30 min ungeför i rumstemp, de stelnar ändå fast det tar en mycket bra stund ifall det är kallt!!

Calibra <3

Envis optimist
454 Inlägg
11 april 2007
Jag plastade alla formar till mitt kjolpaket då det pendlade mellan 0-10 grader. Använde ifs en kupevärmare men eftersom det var så stort tror jag inte den höjde mer än nån grad.

Det funkar men det tar lång tid. Tog ca 3 dygn innan allt mitt hade härdat.

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
11 april 2007
sätt på extra värme så det får härda igenom (varmt ska det vara o luftigt runt den)

Whitetrash
589 Inlägg
11 april 2007
Få vi se resultatet nått?

Hon sa: Det är ju bara en bil.
Jag sa: Du är bara en brud.
1 st Lanzar DC-12 köpes.

205 Inlägg
12 april 2007
Trådstartare
Om du tänkte på mitt rsultat så svar ja. Kommer försöka ta så många bilder på de diverse stegen som jag orkar å kan.
Gäller å välja en bra dag å plasta på å så. Har ju hund så det blir ju typ hundförbud i några dagar vilket gör det hela lite jobbigt.
Tror jag börjar plasta formen idag eller på fredag.

Är det väldigt viktigt att varje lager plast härdar färdigt innan man påbörjar nästa lager så att säga?

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT

205 Inlägg
12 april 2007
Trådstartare
Började plasta idag, kunde inte hålla mig borta! Men efter ett lager plast blev jag för ivrig och la på ett lager glasfiber och ett lager plast igen... Men nu lär jag väl få en fin osymetrisk form iaf, hehe

En rolig sak som hände i samband med detta. När jag bilder efter nån timma så såg jag att det rök som fan från det så jag fick panik och drog fram brandsläckaren, haha... Röken kom precis ovanför bränslepumpen i tanken, därav jag fick panik. Men antar att det är ångorna från härdningen som gav röken/ångan?

Länkar till lite bilder på plastningen (OBS, STORA BILDER)

http://dzn.mine.nu/~timebandit/Basladebygge/Plastning/

//Kensy

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT

egen företagare
630 Inlägg
12 april 2007
timebandit skrev:
Började plasta idag, kunde inte hålla mig borta! Men efter ett lager plast blev jag för ivrig och la på ett lager glasfiber och ett lager plast igen... Men nu lär jag väl få en fin osymetrisk form iaf, hehe

En rolig sak som hände i samband med detta. När jag bilder efter nån timma så såg jag att det rök som fan från det så jag fick panik och drog fram brandsläckaren, haha... Röken kom precis ovanför bränslepumpen i tanken, därav jag fick panik. Men antar att det är ångorna från härdningen som gav röken/ångan?

Länkar till lite bilder på plastningen (OBS, STORA BILDER)

http://dzn.mine.nu/~timebandit/Basladebygge/Plastning/

//Kensy

Röken brukar komma om man har för mycket härdare, ska vara ca 1,5% härdare...

Tyvärr tror jag inte att det där kommer bli särskilt starkt, mycketbubblor och shit, se till att slipa och lägg absolut minst tre BRA lager innan du går vidare, detta är bara tips...

205 Inlägg
12 april 2007
Trådstartare
Ahh okey... Hade inget mått till härdaren så det blev nog lite mycket ja, hehe... Jo, självklart kommer det första lagret med plast att slipas bort underifrån och sedan läggas på nått å slipas lite på det.

Dem nästakommande lagrena med plast och glasfiber kommer köras med en aluroller för att försöka få bort "nya" luftbubblor.
Så detta kommer nog att bli bra tror jag.

Vad menar du med minst tre bra lager? Bara plast eller även med glasfiber?
Jag kommer köra på med rätt mycket plast å glasfiber, gör den hellre tjockare än för tunn. Runt 1cm tjock skall den nog bli tror jag.

Edit:

Vad är nackdelarna med för mycket härdare förutom att man slösar på det?

Jag vet ju inte volymen på denna rackaren heller... Tål "formen" vatten när den härdat klart? Tänkte att man kunde hälla vatten i den å se hur mycket den rymmer?
Senast redigerat av timebandit (12 april 2007)

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT

Sök