jag har faktiskt testat o köpa grejer på biltema för att kolla om det verkligen är så värdelöst som kompisens farsas kompis flickväns brors hunds sysslings pappa säger.
Till Audi 80:n köpte jag stötdämpare, kostade 399:- / st istället för över 1100:-/st för orginaldämparna. Körde både på bana och konbana och nu 2år efteråt läcker de fortfarande inte, och känns stumma.
Till Audi A4:an köpte jag bromsbelägg fram o bak för att ha billiga bromsar över vintern,tills sommaren då ferodo ds ska på istället. (dumt o köra med på vintern
passformen som alla klagar på, ja jag vet inte.. den passade perfekt.
Jämförde med orginalbeläggena, och de är exakt likastora, och ser likadana ut.
De ska tydligen gnissla oxå, men hundra mil senare, så har de fortfarande inte gnällt en enda gång, och de tar lika bra som orginalbeläggen
Enda skillnaden är väl prislappen, då jag fick belägg både fram och bak för 300:- mindre än vad enbart frambromsbeläggen kostat annars.
Dock så måste jag varna för att biltemas skrivna katalog (ej den man får i brevlådan) vid bromsbeläggshyllan hade felaktiga artikelnnummer!. Kollade på beläggen, och de såg inte likadana ut alls, och saknade bromsvarnare, men gick och tog en biltema katalog, och kollade i dess artikelnummer och det stämde finfint. Möjligt att det är därför folk fått dålig passform?
Verktygen är perfekta (de med 10års garanti). Jag bygger gruvdumprar (stora maskiner som lastar 30000kg+) , och använder mina biltema ihop med bacho, facom, kamasatools, etc som vi har på jobbet, och konstigt nog så har bachos grejer gått sönder rätt ofta, medans mina biltema fortfarande ser nya ut och ej trasiga.
Ska köpa nya bromsslangar på biltema. Micro tog 214kr styck, och biltema tog 66kr styck.
"Man får vad man betalar för" säger ni nu, och ja.. semperit står det på Audi bromslangarna på biltema, semperit som är en av de största hydraulslangsfabrikörerna.
antar att biltema inte kör med stora marginaler som vanliga biltillbehörsfirmor gör.
Oljor kan ju ha 3-400% i marginal hos micro, och har de då bara 25% hos biltema är det ju inte lustigt att oljan är billig där.