2553
Sök

däcktryck i Falken däck 205.40.17? moment när man drar till alufälgar?

29 Inlägg
14 augusti 2005
Trådstartare
hej jag har ett par Falken däck och undrar vad man ska ha för däcktryck i dem?

205.40.17 är de

och hur hårt ska man dra åt alu fälgar?

126 Inlägg
15 augusti 2005
Däcktrycket ska ligga runt 2.5bar men momentet för fälgarna vet ja inte riktigt hur hårt dom ska dras.. men det är inte alls hårt vad ja hört.. men slå en signal ner till din lokala däckverkstad och fråga dom vet.
Senast redigerat av _oxygene_ (15 augusti 2005)

9-5 aero

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
15 augusti 2005
Momentet! Jag brukar dra åt lite på en "arbåge" (höft) med fälgkors. Tja, vad kan det bli..? Ca. max 40-50 Nm.

2 Inlägg
15 augusti 2005
Enligt ett flertal instruktionsböcker rekomenderas 110 Nm, glöm inte att kolla när du kört ca 10-20 mil och efterdra alu fälgar. Däckfirmorna drar i allmänhet för hårt vilket du märker om inte annat när du får punka och står vid vägkanten med den skräpnyckel tillverkarna skickar med bilen.

Raketforskare
28 Inlägg
18 augusti 2005
Rek moment för Porsche är 130Nm. Jag brukar känna efter några mil - tappa hjul är icke roligt, gissar jag. Och de flesta däcksfirmor tror på gorillametoden - stenhårt är bra. Dessutom med tryckluftsverktyg som inte alls är snälla mot hjulmuttrarna :-/

Bilmekaniker
31 Inlägg
18 augusti 2005
3 bar skulle Jag rekommendera iallafall! Kör du med mindre slits däcken fel, ett lågprofilsdck är känsligare för lågt lufttryck än ett "vanligt" däck. Momentet för åtdragning på fälgarna är lagom med 110 Nm, eller med lite känsla ifall du inte har en momentnyckel!

638 Inlägg
21 augusti 2005
Streetkilled skrev:
3 bar skulle Jag rekommendera iallafall! Kör du med mindre slits däcken fel, ett lågprofilsdck är känsligare för lågt lufttryck än ett "vanligt" däck.

3 Bar? Lugna sig lite.  Max 2.7 , 2.8 i det däcket. Är ju inte precis 5 tons bil han kör? (eller vem vet)
Och du vet väl om att det även slits fel om du har för högt däcktryck i däcket?

Kommer väl nånting här snart!

Bilmekaniker
31 Inlägg
21 augusti 2005
Renjägarn skrev:
Streetkilled skrev:
3 bar skulle Jag rekommendera iallafall! Kör du med mindre slits däcken fel, ett lågprofilsdck är känsligare för lågt lufttryck än ett "vanligt" däck.

3 Bar? Lugna sig lite.  Max 2.7 , 2.8 i det däcket. Är ju inte precis 5 tons bil han kör? (eller vem vet)
Och du vet väl om att det även slits fel om du har för högt däcktryck i däcket?

Ja Jag vet mycket väl att även för högt lufttryck sliter däcken fel, men det är ganska sällan ett däck har slitits fel p.g.a. detta eftersom folk i allmänhet inte vågar pumpa däcken så hårt. Jag jobbar som bilmekaniker och ser flera med detta faktum.

Sök