3321
Sök

Vågar man svarva ett nytt remhjul till en kompressor

17 Inlägg
9 april 2007
Trådstartare
Hej jag undrar om man vågar sig på att svarva ett nytt remhjul till min kompressor. Jag har tillgång till alla möjliga olika svarvar mm. Samt olika mät instrument.. Men vågar man svarva ett själv eller inte.. Jag är lite rädd för att om man gör något fel så kanske remen släpper och slår sönder något. tack i förhand

aa

10 287 Inlägg
9 april 2007
Om du har bra koll så är det "inga problem". Jag skulle dock aldrig i livet rekommendera det till "Svenne Pung" dock.
Det kräver rätt material, perfekt passform, balansering. Exploderar skiten när man står där med snoken under huven så dör man.
Min nedre remskiva gjordes om med orginal stålnavet och resten av remskivan i "rätt slags" aluminium. Men då var det en gubbe som byggt racemotordelar i 30 år som gjorde det.

/Göran

ozydos skrev:
Hej jag undrar om man vågar sig på att svarva ett nytt remhjul till min kompressor. Jag har tillgång till alla möjliga olika svarvar mm. Samt olika mät instrument.. Men vågar man svarva ett själv eller inte.. Jag är lite rädd för att om man gör något fel så kanske remen släpper och slår sönder något. tack i förhand

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sök