3965
Sök

Får man ta bort reg. skylten fram och sätta i fram rutan?

196 Inlägg
16 augusti 2005
Trådstartare
Hej jag har sett en del som har tagit bort reg. skylten och satt den i fram rutan är det lagligt?

Permanent Solutions to Common Problems!
http://www.hitman.us/main.html

Administratör
2 980 Inlägg
245 Inlägg
16 augusti 2005
Nix, då kan du lika gärna ta bort den helt, lika mycket i böter, 400 spänn.
Jag fick böter i helgen för att jag hade en annan skylt än Vägverkets, jag har dekaltrim.se minsta skylt, 16*6cm det gillade de inte så jag har inbetalningskortet ligger här på 400:- smile

Pontiac Firebird Formula 400 -72
Volvo 940 SE 2,3 Ltt -97
Styrelsemedlem i Teddy Boys Car Club, Västerås

54 Inlägg
16 augusti 2005
http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/images/smiles/yel_iamwithstupid.gif

som föregående talare skrev.. Ta straffet eller ha kvar skylten

4 571 Inlägg
17 augusti 2005
ska nog plocka bort min jag med när ny fronten åker på..
känns lite onödligt att spendera flera tusen spänn på en snygg front å sen sätta en vit ful skylt på den..

fast om polisen stoppar en många gånger kanske det är mer ekonimiskt att strunta i det..  men om man har den i rutan kan man ju hävda att man tappade den och ska åka hem och sätta dit den på stört så kanske dom är snälla ock låter en åka ?

VD / SPRINGPOJK
605 Inlägg
17 augusti 2005
Izual skrev:
känns lite onödligt att spendera flera tusen spänn på en snygg front å sen sätta en vit ful skylt på den..

fast om polisen stoppar en många gånger kanske det är mer ekonimiskt att strunta i det..  men om man har den i rutan kan man ju hävda att man tappade den och ska åka hem och sätta dit den på stört så kanske dom är snälla ock låter en åka ?

Jag fattar inte varför tror du att polisen är dummare än alla andra? Dom fattar väl att du kille i 20 årsåldern med en ny stylad front med plåten i rutan aldrig har tappat den, Sluta tro att polis väsendet är idioter, dom är bara dumma i huvudet!

Det krävs en stor man för att gråta, men en större för att skratta åt han!

ICA-nisse
143 Inlägg
17 augusti 2005
Hur är det då med att placera reg skylten i t.ex. högra hörnet på fronten. Eller måste den sitta precis under grillen?

2lateuloose
543 Inlägg
17 augusti 2005
klart du kan ha den i rutan... iaf. 1 gång till du blir stoppad! då är det bara säga att du tappat den, men det funkar oftast bara en gång

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young

4 571 Inlägg
17 augusti 2005
spunk_totte skrev:
Izual skrev:

Jag fattar inte varför tror du att polisen är dummare än alla andra? Dom fattar väl att du kille i 20 årsåldern med en ny stylad front med plåten i rutan aldrig har tappat den, Sluta tro att polis väsendet är idioter, dom är bara dumma i huvudet!

nu påstod jag inte att poliser är dumma.  jag tänkte att eftersom man sätter den i rutan istället så är det nog större chans att polisen ger mig en varning först än om jag lägger den hemma i garaget..
och om man tappar plåten på riktigt har iaf jag fått i uppmaning av besiktningen att sätta den i framrutan istället tills man fixar det

4 824 Inlägg
17 augusti 2005
Om du ska sätta den i framrutan så sätt den väl synlig (så att den blir lätta att läsa) så minimerar du i alla fall risken att bli stoppad.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

391 Inlägg
17 augusti 2005
istället för att plocka bort fram skyllten får man inte sätta dit ett litet klistermärkes skylt eller så?

Driver
2 111 Inlägg
17 augusti 2005
andreasl skrev:
istället för att plocka bort fram skyllten får man inte sätta dit ett litet klistermärkes skylt eller så?

Nej,såvida du inte fått spec tillstånd för din bil. Men då är det inte klistermärke som gäller utan en liten variant av den riktiga. dvs alu. som jag har fattat det iaf. Ska själv montera min längst fram längst ner när jag monterar min nya front. så det är den som tar i först tongue..kan var en bra "stötfångare" haha...

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

81 Inlägg
17 augusti 2005
En allmän undran bara.. om man nu tappar nummerplåten fram.. märker man det, o framförallt.. hittar man skylten igen överhuvudtaget?! Jag brukar aldrig hitta något som lossnat från bilen..
Som sagt, polisen är inte dummare än annat folk så vill man inte göra sig själv till åtlöje så är det nog bättre att säga som det är o köra valsen om att man trodde det var tillräckligt synligt i rutan.. o ta böterna som en man/kvinna! :-)

Fartkameror är ett minst lika stort skäl till att plocka bort nummerplåten som att den ser ful ut. Det kan vara värt ganska många skyltböter att slippa få kort på sig själv från polisen i posten.. :-P

OPEL - Ett sätt att ha det bra!

VD / SPRINGPOJK
605 Inlägg
18 augusti 2005
Dessutom, när du kämt på  din nya front, så vil du väl inte borra hål i den för skylthållaren? vart skall du säga att den satt`Inte meninen att vara otrevlig, JAG HATAR TRAFIK POLISEN! men dom hatar mig också, Dom är idioter men inte mer korkade än folk i allmänhet!

99 Inlägg
18 augusti 2005
18 § Registreringsskylt har rektangulär form och utformas antingen
a. som enradig skylt med yttermåtten 480x110 mm,
b. som enradig skylt med yttermåtten 300x110 mm,
c. som tvåradig skylt med yttermåtten 195x155 mm, eller
d. som enradig, självhäftande skylt med yttermåtten 260x70 mm.
Bokstäver och siffror utförs i svart på vit ljusreflekterande botten. På skylten skall varaktigt finnas angivet fordonets chassinummer eller motsvarande beteckning eller del av numret eller beteckningen.

20 § En registreringsskylt skall alltid hållas i sådant skick att den kan avläsas lätt.

90 § Till penningböter döms den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot 16 § första eller andra stycket, 20 § första eller tredje stycket

21 § Om en registreringsskylt har förstörts, förkommit eller förändrats så att den inte lämpligen kan användas eller har lämnats in enligt 34 § andra stycket, har fordonets ägare efter ansökan hos Vägverket rätt att få en duplett av skylten. I samband med begäran om provisorisk registreringsskylt enligt 24 § får ansökan i stället göras hos polismyndighet. Sådan ansökan får även göras av fordonets förare.

27 § Kan en registreringsskylt inte användas på grund av något förhållande som avses i 21 § första stycket, får fordonet brukas för färd kortaste lämpliga väg till en lokal där provisoriska registreringsskyltar kan lämnas ut.

-------------------

Såvitt jag kan tolka det så måste en skylt se ut på ett "speciellt sätt" enligt 16 §. Om den inte ser ut så så är det ingen skylt. Om du har en annan hemmagjord skylt som inte överensstämmer med 16 § så är det ingen skylt och du kommer troligen torska på 20 §.
Om du tappat skylten så skaru gå direkt till fängelse utan att passera gå.. :-) Eller åtminstonde till polisstationen.

Did Henry Ford write “You can have any color as long as it’s black.” on his website?

10 287 Inlägg
18 augusti 2005
När den sk pungsparkarskatten, dvs "trängselavgiften" kommer här i Fjollträsk (Stockholm), gissa om man kommer att åka med eller utan framskylt.
Jag har blivit invinkad en gång dom senaste fem åren.
(Men så är jag gubbe med hatt också).
Kameraskåp har man hittills klarat med tomtemask.

/Sharky

(Notera: jag uppmanar inte till brott, jag erkänner bara mina egna - grova - synder - ave maria - ave maria)

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

222 Inlägg
18 augusti 2005
*ASG*
Ja fy bubblan......
Det finns många bra sätt att slippa undan.....

Mvh
Angelicque

Sharky skrev:
När den sk pungsparkarskatten, dvs "trängselavgiften" kommer här i Fjollträsk (Stockholm), gissa om man kommer att åka med eller utan framskylt.
Jag har blivit invinkad en gång dom senaste fem åren.
(Men så är jag gubbe med hatt också).
Kameraskåp har man hittills klarat med tomtemask.

/Sharky

(Notera: jag uppmanar inte till brott, jag erkänner bara mina egna - grova - synder - ave maria - ave maria)

Hellre chips än sex på festival!!!!

VD / SPRINGPOJK
605 Inlägg
18 augusti 2005
Jag är FÖR, att plocka bort nummerplåten fram men då skall man ta 400 lappen i böter med en klackspark. Man vet vad man gör och man vet vad det kostar!

343 Inlägg
18 augusti 2005
En del säger att det är så fult att ha nr plåten på sin ny stylade front, det kan jag gå med på. Men det är väl inte vidare snyggt att åka omkring med den i rutan heller?

1 327 Inlägg
23 augusti 2005
Förstår inte vad det är att diskutera om. Bara att sätta dit skylten och köra. Det är väl klart att polisen stoppar folk som kör utan skyltar!! Det är ju deras jobb.. Annars skulle ju ALLA köra utan plåtar om det inte var olagligt. Bara tänka efter litegrann..

Sök