3294
Sök

Vilken lådtyp när basen har qts .9 ?

16 Inlägg
13 april 2007
Trådstartare
Hej,

Vilken typ av låda ska man bygga till en Kharma12-bas för att få bra attack i ljudet?
Jag är ny på det här området, och vad jag förstått så bygger man olika typer av lådor mycket beroende på QTS-värdet. Vad jag hittat på nätet så har Kharma12an ett qts-värde på .9 vilket är ganska högt. Men jag har ännu inte riktigt förstått vilken typ av låda som den bör passa bäst i. Ska den vara sluten eller basreflex?

Jag vill minimera de "fördröjda" bastonerna som kan bli/som jag hört i vissa lådor, och vill inte åka omkring med ett konstant dovt muller heller.

I dagsläget har jag en diskant och en 6.5" i varje bildörr, då de borde kunna möta upp basen på ett bra sätt.

Jag vet att det är en budget-bas, jag kommer driva den med ett GAS Alpha4x (även där budget). Jag får köpa det billigt av en kompis och vill helt enkelt göra det så bra som möjligt med den utrustningen.

Övriga tips och trix mottages gärna.

Sammanlagt... 290hk.

1 171 Inlägg
13 april 2007
Qts är ett mått på hur resonansvilligt elementet är vid sin resonansfrekvens Fs. Ett högt värde innebär större resonansvillighet. Basreflexlådor passar för element med ett lågt q-värde, under 0.5. Slutna lådor passar till element med q-värden på ca. 0.4-0.7. Har du ett element med ett q-värde över detta så behöver du en så stor luftmängd som möjligt bakom och framför elementet alltså idealiskt en oändligt stor låda.

Därför passar ett element med ett så pass högt q-värde som 0.9 endast i öppna bafflar av olika slag eller möjligtvis öppna horn. Annars får man garanterat den entoniga eftersläpande basen som man inte vill ha. Man kan säga att en begränsad lådvolym hjälper till att höja q-värdet i den sammanlagda högtalaren. Om q-värdet redan är högt så bör man montera elementet så luftvolymmässigt obegränsat som möjligt.

16 Inlägg
13 april 2007
Trådstartare
Öppna bafflar? hur ser dom ut? Ska man då t.ex. bara göra en skiva som man fäster Basen i? Någon som har bilder på hur det kan se ut?

Men den viktigare frågan, kan man få det att låta bra?

Sammanlagt... 290hk.

1 171 Inlägg
13 april 2007
Sk. open-air-montering. Tex på en sedanmodell att använda hela bagaget som högtalarlåda och bygga en stor baffel bakom baksätena som täcker hela tvärsnittet mellan golv, stänkskärmar och hatthylla.

På en kombi vet jag inte hur man ska göra för att det ska bli snyggt och diskret. Det är viktigare att "lådan"/baffeln är stor än att den är tät. Man kan även göra en dipolbaffel. Tex montera basen på en baffel i mitten av en "låda" som är helt öppen framtill och baktill. I båda fallen förlorar man mycket akustisk effekt mot lägre frekvenser pga att ljudet kortsluts mellan framsida och baksida på elementet. Ett sätt att minska förlusterna är att låta elementet spela utanför bilen på något sätt vilket oftast är för opraktiskt.

Kan man få det att låta bra? Jag vet inte, det beror på dels vad du har för krav och förutsättningarna i bilen för att hitta en bra lösning som lyckas isolera framsidan från baksidan på elementet tillräckligt och samtidigt bibehålla en stor mängd luft på båda sidor samt hur bra elementet är. Vad är resonansfrekvensen tex, x-max innan det distar för mycket osv.

Sök