3746
Sök

Motorn dör långsamt (check engine) vid fart över 115 km/h

2 Inlägg
14 april 2007
Trådstartare
#1
Hej!

Jag har en Mitsubishi Galant GLS 2.0 -97a som nu krånglat i ca 1 år.

Om man kör snabbare än 120 km/h tänds check engine lampan och motorn dör långsamt. Jag upplever det som att den tänder fel. Så fort jag slår av bilen med tändningen och startar den så är allt frid och fröjd, tills jag kör över 115-120 km/h igen.

Har lämnat in bilen på analys, men det enda de kan hitta är något problem med Immobilizern. Inga andra fel som härrörs till check-engine felet. (har ej kopplat ur batteriet sedan check-engine felen)

Är det någon som har någon idé om vad detta mycket mystiska fel kan bero på?

/marcus

Smålänning
7 883 Inlägg
14 april 2007
#2
Låter som om någonting blir överbelastat. Vad är dock svårt att säga, föa jag har aldrig grejat med en så ny mitsu. Kan dock ha något med immobilizern att göra.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

3 722 Inlägg
14 april 2007
#3
högsta tillåtna hastigheten 110km/h i sverige. Så du har inget att oroa dig över. wink

136 Inlägg
14 april 2007
#4
FEL FEL FEL!

Högsta tillåtna hastighet är 120, finns på en väl utvald motorväg mellan gbg och malmö nånstans tror jag.

Hoppas du får ordning på din bil

1 741 Inlägg
14 april 2007
#5
Tellyehmaak skrev:
FEL FEL FEL!

Högsta tillåtna hastighet är 120, finns på en väl utvald motorväg mellan gbg och malmö nånstans tror jag.

Hoppas du får ordning på din bil

och flera kommer i sommar...


men till felet... hmm kan det inte vara att den går för varmt elelr dyl? tänds inte den lämpan då man har för lite kylarvatten eller olja. får om en motor blir för varm kan den bli ofantligt seg och dö...
Senast redigerat av tecman (14 april 2007)

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

SSS -12
3 217 Inlägg
14 april 2007
#6
Cross skrev:
Max Hastighet i Sverige är ändå 110 wink smile

Digital_Kicker skrev:
högsta tillåtna hastigheten 110km/h i sverige. Så du har inget att oroa dig över.

Tellyehmaak skrev:
Högsta tillåtna hastighet är 120, finns på en väl utvald motorväg mellan gbg och malmö nånstans tror jag.

Ni alla har väl rätt, men nu är det inte fråga om högsta tillåtna hastigheter på svenska vägar, utan det är en fråga om vad som kan vara fel med killens bil när den dör vid hastigheter över 120 km/h... Lägg ner med dessa otroligt barnsliga inlägg, vi är inte dumma i huvudet här!

Åter till topic

Själv är jag ingen Mitsubishi-människa och är ganska kass på det elektriska, men jag har svårt att se att det skulle handla om immobilizern... I sådana fall hade bilen inte startat från första början! Prova med att byta styrboxen som i värsta fall drabbats av fukt eller dylikt, de brukar kunna flippa ur ganska friskt då!

Detta är min teori...

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

220 Inlägg
14 april 2007
#7
Ditt problem ligger knappast i nån Immobilizer då det är ett annat namn för startspärr. Jag skulle gissat på lamdasonden.


Student
10 Inlägg
15 april 2007
#8
Jag skulle gissa på antingen för dålig insprutning i motorn, eller för dåligt luftinsug till motorn, som då får brist av någonting på dessa högre varv. Men jag är ingen motorexpert, bara Svensson-gissningar!!


Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
15 april 2007
#9
soppa pumpen/filtret

vad händer om du tex lägger dig på 3:an o gör samma sak?

imoben ska inte påverkas när väl motorn är igång
har den tagit i mot koden så är den kvar där tills man stänger av motorn minst 15sec eller hur det brukara vara som en säkerhets grej ifall att det blir något knas under körning med imoben så ska den inte dö
Senast redigerat av Growe (15 april 2007)

Kör fort så hinner inget hända...

Bessewisser
556 Inlägg
15 april 2007
#10
Tellyehmaak skrev:
FEL FEL FEL!

Högsta tillåtna hastighet är 120, finns på en väl utvald motorväg mellan gbg och malmö nånstans tror jag.

Hoppas du får ordning på din bil

hm men byt däck då så får du högre hastighet utan att det syns på mätaren tongue

//SkyNard

How low

SSS -12
3 217 Inlägg
15 april 2007
#11
Tur att det var några som svarade på själva frågan iallafall... Byt styrboxen så kan det möjligvis fungera! smile

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
15 april 2007
#12
lambda? dåligt soppatryck kolla soppapumpen? kolla alla vätskenivåer en gång till?

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

2 Inlägg
15 april 2007
Trådstartare
#13
Hej och tack för alla svar!
Jag inser ju att det är världens upplägg när jag klagar på att inte jag kan köra över 110 km/h... Det är ju rätt roande kommentarer till just detta dilemma med farten. smile

Hur som helst så har jag kollat det där med varvtalen och det är faktiskt bara vid just hastigheter över 115-120 som motorn lägger av. (det inträffar aldrig på samma varvtal med ex 3 ans växel) Det rycker liksom till i motorn sen tänds Check-engine.

När jag sedan stänger av bilen på tändningen och startar den direkt igen så går den som en klocka. Det spelar ingen roll om jag sänker farten, bilen måste stängas av först. Min uppfattning är att den börjar misstända av någon anledning och vid "omstart" så nollställs tändningen igen?

Om jag tyder några av era tips skulle det kunna vara att den får för mycket/lite luft vid just hög hastighet. Eller börjar gå för snålt? Men kan det vara så att det är tändningen som ställer om sig pga några av dessa omständigheter?

/marcus

study
772 Inlägg
15 april 2007
#14
i halland är på motorvägen är det 120. i småland är det 130 inte lagligt som gäller upp till jönköping dne tråkiga rakan där jag tror alla känner igen den.
Senast redigerat av moose46019 (15 april 2007)

Student
10 Inlägg
15 april 2007
#15
thezon skrev:
Om jag tyder några av era tips skulle det kunna vara att den får för mycket/lite luft vid just hög hastighet. Eller börjar gå för snålt? Men kan det vara så att det är tändningen som ställer om sig pga några av dessa omständigheter?

/marcus

Det kan nog vara så. Vet inte vad det kan bero på, men det verkar vara luftintaget/bränsleintaget som gör att han får brist av någonting, som sedan ställer om någonting i motorn. Eller så är det då tändningen som det är nå krux med.


1 878 Inlägg
15 april 2007
#16
Necrodamus skrev:
Ditt problem ligger knappast i nån Immobilizer då det är ett annat namn för startspärr. Jag skulle gissat på lamdasonden.

tror inte de har nåt med lamdasonden att göra. hmpf. jag tror mer eller mindre det handlar om nån styrbox


study
772 Inlägg
16 april 2007
#17
det är inte din mamma/pappa som har lagt in någon spärr då wink


Sök