3561
Sök

Funkar denna baslåda bra i 242:a?

41 Inlägg
17 april 2007
Trådstartare
#1
Köpte för ett tag sen ett stereopaket från mds: http://mds.se/?artnr=pkt1405c

Men nu funderar jag på om jag ska bygga ut det lite mer med en baslåda i skuffen.

Skulle det funka bra tror ni, skulle det bli mycket bättre ljud totalt sett?

Kommer ljudet komma in i kupén från en baslåda i bagagen?

den jag funderar på nu e den här http://www.dbakuten.se/detail.php?item_id=307# 1595kr verkar ju prisvärt tycker jag, och helst vill jag inte lägga ner mer pengar på det heller. Så nu undrar jag ifall någon kan rekommendera den här eller nån annan i samma prisklass?


224 Inlägg
17 april 2007
#2
Den basen verkar inte så dum:) bra pris ocksåbig_smile

137 Inlägg
17 april 2007
#3
finns bättre grejer än den, låter sådär

Det finns inget som heter FÖR mycket bas......

171 Inlägg
17 april 2007
#4
visst låter mutant basarna helt okej men du kommer inte att få in lådan under hatthyllan så se till att dra fast den ordetligt wink jag fick rnickra ganska bra på min låda för att få in den under hatthyllan i min 240 å jag har 2x12" i min

Volvo 240glt -84
Volvo 240tic -81
Audi a4 2,0t quattro -06

41 Inlägg
17 april 2007
Trådstartare
#5
Nismodea: Kan du inte komma med lite förslag? Alla tips uppskattas. (jag kan ju nstan inget om sånt här själv)

Men jag funderar fortfarande om det verkligen kommer komma in mycket ljud i kupèn när den står i bagagen, eller det kanske inte e nått problem?

e det här förresten bästa sättet för mig att förbättra ljudet i min bil, eller det kanske vore bättre att skaffa ett steg att driva 6x9" eller liknande (har ju som sagt inte så mycket koll på billjud)?
Senast redigerat av Ciryaquen (17 april 2007)


372 Inlägg
17 april 2007
#6
Är rädd för att den basen är alldeles för klen för din bil. Den fungerar bara i små kombibilar och typ nissan micra och liknande bilar. Sen är jag tveksam om du får in den under hatthyllan. Svårt att hitta nåt bra i den här prisklassen som funkar i sedanbilar.

Octanaudio
Ljudbyggaren
Tävla i bilstereo Bilstereoförbundet
Team Ljudbyggaren

699 Inlägg
17 april 2007
#7
Tror d kommer bli mycket bra ljud för d pengarna smile Jag tycker du ska slå till smile
Polaren körde med en biltema 12-a i sin 944.. å den dunkade d rätt bra i smile

Bilgalen elektriker :)

41 Inlägg
17 april 2007
Trådstartare
#8
Tack för alla svar!

Tyvärr var det ju lite dubbla budskap, så får se hur jag gör. Ska ut och mäta hur stor låda som skulle få plats under hatthyllan. Hur hög tror ni att den e 12 tum + 8 cm extra, kanske lite mer? 

För 12 tum mäts från allra yttersta kant på högtalaren eller?


21 761 Inlägg
17 april 2007
#9
En 12" högtalare får man aldrig in under hatthyllan på en 240 om basen står rakt upp, man måste vinkla baffeln en hel del. Om högtalarens magnet inte är för stor så går det bra, men om magneten är väldigt stor så brukar högtalaren inte gå att sätta på en vinklad baffel.

Ytterdiametern på en 12" bas är 305-310mm på de flesta modeller och det ryms inte under hatthyllan utan att man vinklar baffeln.
Senast redigerat av Drönirettab (17 april 2007)

699 Inlägg
17 april 2007
#10
Kolla min 240, får platts med dubbla 12-er under hatthyllan, men d e trångt smile

Bilgalen elektriker :)

41 Inlägg
17 april 2007
Trådstartare
#11
mätte nu och fick det till ca 31 centimeter, så nej det verkar ju inte som om det skulle gå så bra. Men det borde väl gå bra att ställa den längre bak och åt sidan då väl? Eller skulle den inte höras alls lika bra då?



Sök