3307
Sök

Bygga ett diskret system...

105 Inlägg
20 april 2007
Trådstartare
#1
Har nu rotat runt lite i Venton och hittat 6 standard hål:
2 x 4" på instrumentbrädan
4 x 6.5" i dörrarna

Har väl tänkt stoppa ner lite högtalare i allihop men det jag sitter och klurar på hur ska jag fixa drivningen till detta kupésystem. Det jag tänkt skaffa är:
1 x huvudenhet
1 x 4 kanaligt steg (eller behövs det 6 kanaligt???)

Det jag undrar över hur ska jag driva alla 6 elementen på ett vettigt sätt.

I övrigt så blir det inget i hatthyllan utan inredningen ska vara orörd förutom ICE'n som ska sitta lite här och där. Sen har jag lite funderingar för skuffen har ingen vidare lust att bygga in en massa basar till höger och vänster eftersom jag först och främst använder skuffen till att frakta mina golfklubbor, kameror, stativ, skivor, synthar och en massa annat som ska med överallt. Men däremot så vill man ha lite umpf när man lyssnar igenom ett nytt spår, så behöver lite tips på hur man skulle kunna lösa det på ett smidigt och snyggt sätt. Har haft funderingar på att montera in en 10:a någonstans men vad behövs det för minsta volym för att det ska fungera tillfredställande?

Arbetsnarkoman...
1 098 Inlägg
20 april 2007
#2
Det finns ju basar som kalrar att spela i extremt liten låda... kan itne ge tips om nån men vet att det finns

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)

14 Inlägg
21 april 2007
#3
Det finns bra mycket potential i din bil, utan att du behöver modifiera. bla 6.5" i alla dörrar, och 4" i brädan. 

Plocka ur orginal högtalarna, sätt dit nya med samma orginal galler.
Att sätta in en 10" eller 12" i reservdäcksbaljan går ju men det blir jobb för din del.

Du kan köra liten aktivbas 8" eller 10", drivs utan steg (inbyggd).
Eller så skippar du i basen helt iomed att du har 6.5or som spelar påbra jämfört mot 5.25"

69 Inlägg
21 april 2007
#4
Skulle man inte kunna köra 6,5" koaxialer i bak, och sen köra ett 6,5" kitsystem där fram och lägga diskanten där 4" var? Sen eventuellt en bas.

542 Inlägg
21 april 2007
#5
6,5" koax bakdörr om det inte finns ett diskant hål även där. Sen 6,5" kit i framdörrar och lägga diskanterna där 4" har varit. Sen har pioneer en bas som passar i reservhjulsbaljan. Kanske montera slutstegen i uppochner på hatthyllan om det fungerar med kylning osv. Då tror jag att du får en väldigt diskret system. Eller som jackshot säger så finns 6,5" som spelar mkt bra bas, kanske lägga ner lite pengar på dessa och hoppa basen.
Senast redigerat av lmoberg (21 april 2007)

105 Inlägg
21 april 2007
Trådstartare
#6
Skissade lite på en inköpslista och en layout på vad jag behöver till att börja med.
Budgeten har jag inte räknat ut än men ska se vad plånboken tillåter, ska ha lite annat godis till den med som sänkning, fälgar.
En annan sak som jag klurar på ska ta bort antennen från karossen eftersom jag ska ha den så clean som möjligt går hur bra funkar fönsterantenner tänkte isåfall lägga den på bakrutan, eller kan man gömma antenner i stolparna istället vad är bäst?
http://www.ztech.se/vento/system.jpg

Team Autohifi!
865 Inlägg
21 april 2007
#7
jag skulle göra följande:

4" koaxialer med en domediskant på brädan ( drivna av 4ch steg)
6.5" Midbasar idörrarna ( drivna av 4ch steg) slipper bas i bagarset om du bara vill ha utfyllnad.

6.5" koaxialer i bakdörrarna alt hatthyllan drivna av stereon.

En bra HV och ett bra 4ch steg.

Vill du sen ha mer "bas " så kan du komplettera med ett litet steg och en färdig baslåda.

Good Luck!


105 Inlägg
21 april 2007
Trådstartare
#8
Det skulle också kunna vara en idé. Funderar dock på hur jag ska kunna gömma undan domediskanten på ett snyggt sätt vill inte förändra inredningen alltför mycket utan det ska vara orginal så långt det går. Kommer att bygga om den en aning men tanken är att ljudet ska inte synas utan ska vara dolt i det som fanns från fabrik från början. Hur är det om man skulle placera domen under instrumentbrädan hur mycket förlorar man i ljudkvalité...

542 Inlägg
21 april 2007
#9
Håller med MrCalle att driva baksystem på stereon. Gjorde så själv förut. Med en koax såp sitter diskanten på högtalaren så du behöver inte beskymmra dig över vart su ska placera den.

Team Autohifi!
865 Inlägg
21 april 2007
#10
Som Imoberg säger så finns det mycket prisvärda koaxialer idag som har en dome diskant "plaserad i mitten" och det är att föredra i ett enkelt system, ljudbilden och närvaron är enklare för dig att få till med en koaxial desseutom.

Detta system skulle inte över huvudtaget synas utifrån ( beror på plasering av steg dock).
Får du rätt komponenter så kommer det låta riktigt bra.

Good Luck!


105 Inlägg
21 april 2007
Trådstartare
#11
ok, skissade om lite nu bytte dörrarna mot ett kitsystem och placerar domes på instrumentbrädan, men skulle vilja gömma undan dem men det får man klura lite på...
Sen har jag faktiskt en aktiv baslåda man skulle kunna ställa i skuffen tills vidare men det är inte en permanent lösning är som sagt ute efter ngt mer diskret tongue
http://www.ztech.se/vento/system1.jpg
Senast redigerat av route (21 april 2007)

Team Autohifi!
865 Inlägg
21 april 2007
#12
du ska inte köra 4" koaxial ocj kit syetem med separat diskant

Mycket för svårt att få till det.

skaffa som ex. sinus live sl 16 6,5" midbas och en koaxial ex. sinus live sl100c och toppa med.

4" kör du från 300Hz upåt och 6.5" kör du mellan 60Hz-300Hz

Good Luck!


Biltokig
870 Inlägg
23 april 2007
#13
Klurar på samma sak som dig... fast bygga i golf 3 istället, men det är ju samma sak!

Jag hade nog tänkt mig koaxialer i dörrar fram & bak och 4" i panelen som sköter diskanten, Ett 4-kanals steg till o börja me som ska driva min 12" bas & framhögtalarna - senare ett monosteg till basen o köra alla 6.5" i dörrarna på 4-kanalssteget

Låter vettigt?
Senast redigerat av Mr_Gear (23 april 2007)

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.

1 631 Inlägg
23 april 2007
#14
Mr_Gear skrev:
Klurar på samma sak som dig... fast bygga i golf 3 istället, men det är ju samma sak!

Jag hade nog tänkt mig koaxialer i dörrar fram & bak och 4" i panelen som sköter diskanten, Ett 4-kanals steg till o börja me som ska driva min 12" bas & framhögtalarna - senare ett monosteg till basen o köra alla 6.5" i dörrarna på 4-kanalssteget

Låter vettigt?

Nej, koaxer ska aldrig kombineras med diskanter. Annars låter det bra!

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

Biltokig
870 Inlägg
23 april 2007
#15
gurenius skrev:
Mr_Gear skrev:
Klurar på samma sak som dig... fast bygga i golf 3 istället, men det är ju samma sak!

Jag hade nog tänkt mig koaxialer i dörrar fram & bak och 4" i panelen som sköter diskanten, Ett 4-kanals steg till o börja me som ska driva min 12" bas & framhögtalarna - senare ett monosteg till basen o köra alla 6.5" i dörrarna på 4-kanalssteget

Låter vettigt?

Nej, koaxer ska aldrig kombineras med diskanter. Annars låter det bra!

Skrev inte att ja skulle ha diskanter, menade givetvis 4" koaxialer i panelen o inte 4" diskanter... dock får 4":arna stå för diskanten i systemet då de inte kan bidra med så mycket annat ljud....
Men tack för din åsikt smile

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.

1 631 Inlägg
23 april 2007
#16
Mr_Gear skrev:
Skrev inte att ja skulle ha diskanter, menade givetvis 4" koaxialer i panelen o inte 4" diskanter... dock får 4":arna stå för diskanten i systemet då de inte kan bidra med så mycket annat ljud....
Men tack för din åsikt smile

Du skrev ju "koaxer i dörrar fram" och så fyror på brädan. Du ska inte ha koaxer i dörrarna.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

Biltokig
870 Inlägg
23 april 2007
#17
gurenius skrev:
Mr_Gear skrev:
Skrev inte att ja skulle ha diskanter, menade givetvis 4" koaxialer i panelen o inte 4" diskanter... dock får 4":arna stå för diskanten i systemet då de inte kan bidra med så mycket annat ljud....
Men tack för din åsikt smile

Du skrev ju "koaxer i dörrar fram" och så fyror på brädan. Du ska inte ha koaxer i dörrarna.

Inte? tror du det räcker med 4:orna för diskantens skull?
Har skapat en egen tråd om mitt system; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 84#p380684

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.

105 Inlägg
9 maj 2007
Trådstartare
#18
Sådär nu har man en Vento i garaget och efter byte av lite delar och polering och vaxning ligger näst på tur... Dags och se vad man kan göra för att få lite skönt åkljud i den med...

När jag tittade runt lite i den och klurade på hur jag ska kunna fixa till det för mig så såg jag lite fler möjligheter att klämma in lite ljud...
Hittade en hatthylla på skroten som jag fick för en hundring och tänkte att den kan jag såga upp och bygga basar i eller ngt annat spännande tongue
Men nu till det lite mer intressanta hittade domediskanter som är installerade i bakdörrarna precis vid handtaget och det jag nu undrar hur blir ljudbilden om jag stoppar diskanterna där i bakdörrarna och har basen i framdörren ung såhär:

Instrumentbräda: 4" Coax (front drivs av 4 kanaler)
Framdörrar: 6.5" Kit med Domen i Bakdörrarna (front drivs av 4 kanaler)
Bakdörrar: 6.5 Coax (rear drivs av 4 kanaler)
Hatthylla: 2 x 8" Open Air basar (det borde gå ner utan att göra ngt ingrepp i plåten under hatthyllan, drivs av 2 kanaler och subutgång från huvudenhet)
Slutsteg: 1 x 2 kanaler + 1 x 4 kanaler

Hur tycker ni den layouten verkar dessutom så kommer det inte inkräkta på utrymmet i bakluckan heller då jag kommer gömma stegen i första hjälpen lådan som sitter till vänster i bakluckan.... Ska ta lite bilder så ni får se hur jag tänkt nästa ggn jag är i garaget och fixar.

Det är lite andra saker som ska pysslas med i inredningen med ska byta ut alla lampor bakom knappar och reglage mot dioder då det var ett par st som var trasiga funderar på ett byta ut lamporna mot RGB dioder och fixa en enkel DMX-styrning till det så man kan växla mellan 40 färger där... tongue

Har ett annat litet problem med och det är bilantennen ska ta bort den från framskärmen och klurar på var jag kan placera en ny antenn ngnstans, funderar på en fönsterantenn och lägga den i bakrutan, vart hittar man en sån har letat på en del ställen men har inte hittat ngt...

542 Inlägg
9 maj 2007
#19
Skulle inte göra så:
Instrumentbräda: 4" Coax (front drivs av 4 kanaler)
Framdörrar: 6.5" Kit med Domen i Bakdörrarna (front drivs av 4 kanaler)
Bakdörrar: 6.5 Coax (rear drivs av 4 kanaler)
Hatthylla: 2 x 8" Open Air basar (det borde gå ner utan att göra ngt ingrepp i plåten under hatthyllan, drivs av 2 kanaler och subutgång från huvudenhet)
Slutsteg: 1 x 2 kanaler + 1 x 4 kanaler

utan istället:

Instrumentbräda: Diskanter
Framdörrar: 6.5" Kit med diskanten i instrument brädan (front drivs av ett 4-kanals-steg)
Bakdörrar: 6.5 Coax eller ett  6.5" Kit med diskant även i bakdören (rear drivs av 4-kanals-steg)
Hatthylla: Skippa helt eftersom du har högtalare i bakdörrarna
Bas: Pioneer TS-SW124D som får plats i reservhjulsbaljan
Slutsteg: 4-kanalssteg som driver fram och baksystem + 2kanals-steg som driver basen eller ett monoblock till basen

105 Inlägg
9 juni 2007
Trådstartare
#20
Framsystem:
Började med att titta på dessa har haft god erfarenhet av Infinity tidigare
Infinity REF6520CS - 1998 på BRL
http://www.brl.se/images/xl/285REF6520CS.jpg

Har sneglat lite på det här Rockfordsystemet med:
Rockford Fosgate P162S Punch - 1998 på BRL
http://www.brl.se/images/large/510P162S.gif

Eller om man skulle lägga på runt en tusing till och ta dessa istället:
Rockford Fosgate T162S - 3298 också BRL
http://www.brl.se/images/xl/510T152S.gif

I bakluckan tänkte jag nog bygga in en 12:a i sidan har mätt upp utrymmet där och det räcker till och antingen ta en Rockford bas eller en Infinty bas beroende på vad jag väljer som framsystem.
Infinity REF1250W - 1298 på BRL
http://www.brl.se/images/xl/285REF1250W.gif

eller
Rockford Fosgate P312D2 Punch - 2498 på BRL
http://www.brl.se/images/xl/510P312D2.gif

Sen när det kommer till slutsteg vet jag inte riktigt än vad det blir men siktar på ett 4 kanaligt som driver framsystem och bas eller så går jag på ett 4 kanalers + mono eller bryggkopplat 2 kanaligt som driver basen. Huvudenheten blir en Sonyspelare då jag trivs med deras navigeringssystem på deras enheter....

Huvudenhet:
Sony CDX-GT616U - 1998kr
http://www.brl.se/images/xl/120CDXGT616U.gif

Slutsteg:
JBL GTO-4060 - 1998kr
http://www.brl.se/images/xl/285GTO4060.gif

Men summan av kardemumman kommer notan se ut ung såhär:
Infinity:
1998 + 1298 = 3298kr + 3996 = 7292 totalt
Rockford:
1998 + 2498 = 4496kr + 3996 = 8492 totalt

Det är ung det jag tittat på har även tittat lite på att bygga Sony rakt igenom från huvudenhet - framsystem - bas - slutsteg men har inte lyssnat så mycket på hur det låter än någon som har erfarenhet från att bygga med Sony's högtalare och steg?
Men det jag tittat på där är:
Steg:
Sony XM-SD46X 4 kanaler - 2498 (ev. driver kupesystem endast)
Sony XM-SD22X 2 kanaler - 2490 (driver bas)
Fram:
Sony XS-HT170SN - 1298 (ev likadant system i bakdörrarna +1298)
Bas:
Sony XS-L122P5S - 995 (drivs av eget 2 kanalssteg)
Huvudenhet:
Sony CDX-GT616U - 1998kr

Summa här blir:
fram + bakdörrar +bas + 4kanal + 2kanalsteg + huvudenhet = 10548 kr
framsystem + bas + 4kanalsteg + huvudenhet = 6768 kr


Sök