Ni får ursäkta ty jag kan inte Nissan 300 men lite grundläggande förbränningsmotorlära / överladdningskunskap kan nog vara på sin plats.
1: Vridmoment/Effekt.
Förhållandet mellan Vridmoment och Effekt ges av formeln: Effekt = Vridmoment x Varvtal. Dvs ökar man vrid, så ökar effekten. Och bibehåller man vrid och ökar varvtal så ökar också effekten.
2: Med "chippning" så kan man i dom allra flesta motorstyrningsystem även gå in och ändra tändkurvan. Generellt sett så ger en höjning, dvs tidigareläggning, av tändpunkten högre effekt utan att behöva ladda mera.
3: Höjt laddtryck behöver inte alls innebära att man ökar effekten. Om man ökar laddtrycket på ett litet turboaggregat så är risken rätt stor att den adiabatiska verkningsgraden sjunker så pass mycket att man bara pumpar varmluft och pss till och med riskerar att sänka effekten.
4: Dom flesta som installerar dumpventiler låter dom släppa ut allt för mycket luft så att laddtrycket försvinner helt och därmed ger längre spool-up än med orginal avlastningsventiler.
Mvh
Göran
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI