3862
Sök

Tuning / Nissan 300zX

Nissan 200sx S14
69 Inlägg
22 augusti 2005
Trådstartare
#1
Heej..Jag har imponerats av nissan 300zx pga att den
ökar som helvete när man trimmar den + att den
e snygg som fan när den e stylad..Men min stora fråga är
att ajg har hört att man måste typ renovrera dubbel turbon efter
3 år och att det kan kosta allt upp till 30 000:-???

-»^Nissan»-200sx-S14-»^

12 086 Inlägg
23 augusti 2005
#2
Hum.. kan inte ge något direkt svar på din fråga. Men det sitter 2 st Garrett T25 turbos i 300zx.. och att köpa två helt nya kan knappast gå på mer än 15 tusen. O då har du helt nya turbos. Renovera gamla borde inte bli dyrare?

och en turbo slits ju beroende på hur mkt man använder den. Ligger man på högt laddtryck så är dte klart att den slits. vet inte vad en chippad 300 har för laddtryck men antar att det ligger ganska högt. (inte högre än någon annan chippad turbo dock.. så)

Nissan 200sx S14
69 Inlägg
25 augusti 2005
Trådstartare
#3
okej...men den går la upp ganska mykke
om man chippar 300 zx
och jag skulle vilja veta vart
man kan chippa den???

-»^Nissan»-200sx-S14-»^

12 086 Inlägg
25 augusti 2005
#4
Alltså det finns otroligt mkt trim/styling till Nissan 300. Leta i Staterna så hittar du allt. Men ska du ha något Svenskt tror jag Motornord.se har ett chip ger 70hk extra! Finns garanterat många fler.. kolla runt ordentligt innan du köper något.
Lycka till!

Nissan 200sx S14
69 Inlägg
27 augusti 2005
Trådstartare
#5
mm...för att den ökar som in i helvete när man chippar den..men
om man letar i staterna menar väl du
köpa av folk...hur vet man då att de inte
ljuger t.ex säger den tar upp 100 hästar
sen kollar mn dyno test och den tar bara upp
50 hästar :S
Kan ingen en annan sida där man kan få mer
än 70hästar??
Senast redigerat av Carlos_a17 (27 augusti 2005)

-»^Nissan»-200sx-S14-»^

VD / SPRINGPOJK
605 Inlägg
27 augusti 2005
#6

Det krävs en stor man för att gråta, men en större för att skratta åt han!

Nissan 200sx S14
69 Inlägg
27 augusti 2005
Trådstartare
#7
helst nåt som tar upp mer än
60 hästar??
men vad ska man lägga till om man vill ha typ 450-500 hästar
chip,luftfilter,avgassystem,dumpventil???
eller vad mer??
oo fkoff vad menar du med kolla i staterna?????
Senast redigerat av Carlos_a17 (28 augusti 2005)

-»^Nissan»-200sx-S14-»^

47 Inlägg
31 augusti 2005
#8
Känner mig manad att gå in i debatten nu.

För det första Carlos, skulle jag uppskatta om du slutar använda min bil som avatar på en sida där jag själv är registrerad. Tack.

För det andra så ökar effekten ingenting när du chippar bilen. En chippning optimerar bara luft/bränsleblandning m.m. över hela registret så att du kan öka laddtrycket och därigenom få ut mer effekt. Laddtrycket kan du öka på flera sätt antingen med en boostjets (vakumstrypningar i motorn), "pysventiler" eller en elektronisk boost-controler. På en bil med orginalspridare kan du ladda 1.0 bar vilket tillsammans med sportsystem, öppet filter och downpipes ger ca 370-380 ÄRLIGA hästkrafter. Är din bil otrimmad och du planerar att trimma den så måste du byta kopplingen för en orginalkoppling ger upp direkt i en bil som är trimmad enligt ovan.

En dumpventil ger ingen effektökning alls. Den minskar bara tiden för turboaggregatens spoolup mellan växlingarna.

Vill du ha över 500hk i bilen måste du dessutom byta spridare, intercoolers och köpa större turbos m.m.

nsx.forum24.se - Svenska NSX-Registret

12 086 Inlägg
31 augusti 2005
#9
Leta i staterna menar jag inte köpa av folk, utan av av de gigantiska trimföretagen som finns som saluför massor mer prylar än vad som änns sätts i vårat avlånga land. De har mkt mer och till mkt mer överkomliga priser! Dock är Nissan 300 en kult bil så det finns väerstinggrejor till värstingpriser oxå!

Trimchip till turbobilar brukar ju iofs omfatta att laddtrycket höjs oxå, kanske inte är så i 300ans fall? Men skulle inte tro att man kan få 70hk (som chipet jag länka) bara genom optimering av tändning/bränsle.

Men vill du har mer pulver under huven efter chip så är det i stort sätt bara att byta turbos! och det som hör till.. spridare, IC koppling o de som Zero sa.
Hållbarheten i 300 motorerna (kolvar stakar mm) antar jag är väl tilltagna så de kan man nog behålla till en 500hk lr vad säger 300 proffset?smile

50 Inlägg
2 september 2005
#10
hehehe Zero din bil är fan kändis över allt=)

mvh//zaniar
Senast redigerat av Airzani (2 september 2005)


Sagge_AM
2 september 2005
#11
Zero din bil e skiit grymm asså han blev nog bara så imponerad på
hur snygg den e att han ville ha den på sin Avatar, ja såg oxå att du säljer
den på Blocket.se

http://www.blocket.se/view/5672886.htm? … amp;city=0

Vilken bil har du tänkt köpa nu??
Senast redigerat av Sagge_AM (2 september 2005)

Nissan 200sx S14
69 Inlägg
5 september 2005
Trådstartare
#12
okej zero..men vart kan jag hitta sånna
delar??men menar du att chippet inte
ökar nått :S utan att det e vrid man ska öka
eller man ska öka laddtrycket i turbon...om man
ska öka laddtrycket i turbon så måste man väl inte
chippa eller :S
och vart ska jag hitta sånna saker..
haru en sida eller nått???
Vikken metod ökar mest finns fullt med
metoder en säger chip ger inget utan bara
ett tillfälle till att höja laddtrycket i turbon och att
med chip sportluftfilter och sportavgas bara ger
380 ärliga hästar vad menar du med de
och en säger ett chip ger 70-80 hästar
utan att höja laddtrycket???:S
Senast redigerat av Carlos_a17 (5 september 2005)

-»^Nissan»-200sx-S14-»^

10 287 Inlägg
6 september 2005
#13
Ni får ursäkta ty jag kan inte Nissan 300 men lite grundläggande förbränningsmotorlära / överladdningskunskap kan nog vara på sin plats.

1: Vridmoment/Effekt.

Förhållandet mellan Vridmoment och Effekt ges av formeln: Effekt = Vridmoment x Varvtal. Dvs ökar man vrid, så ökar effekten. Och bibehåller man vrid och ökar varvtal så ökar också effekten.

2: Med "chippning" så kan man i dom allra flesta motorstyrningsystem även gå in och ändra tändkurvan. Generellt sett så ger en höjning, dvs tidigareläggning, av tändpunkten högre effekt utan att behöva ladda mera.

3: Höjt laddtryck behöver inte alls innebära att man ökar effekten. Om man ökar laddtrycket på ett litet turboaggregat så är risken rätt stor att den adiabatiska verkningsgraden sjunker så pass mycket att man bara pumpar varmluft och pss till och med riskerar att sänka effekten.

4: Dom flesta som installerar dumpventiler låter dom släppa ut allt för mycket luft så att laddtrycket försvinner helt och därmed ger längre spool-up än med orginal avlastningsventiler.

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Nissan 200sx S14
69 Inlägg
7 september 2005
Trådstartare
#14
trorni att jag kan få upp bilen
till 430+ om jag chippar den i
motornord som ger ca 70 hästar
sportavgassystem,luftfilter,downpipes plus att byta
turbos från 2 st t25:or till 2 st t28:o
hur mkt kan två st t28 or kosta???
byta plus köpa??

-»^Nissan»-200sx-S14-»^

Nissan 200sx S14
69 Inlägg
23 september 2005
Trådstartare
#15
ger sportavgassystem plus grenrör(downpipes nån effekt???

-»^Nissan»-200sx-S14-»^

85 Inlägg
23 september 2005
#16
två stycken T28:or om du hittar dom billigt kanske 12 - 13 000:- (ca)


mvh

Nissan 200sx S14
69 Inlägg
23 september 2005
Trådstartare
#17
ok...men e de från företag eller vartifrån ska man kunna köpa de???
Och ger pysventil nån effekt??
Senast redigerat av Carlos_a17 (23 september 2005)

-»^Nissan»-200sx-S14-»^

85 Inlägg
24 september 2005
#18
Carlos_a17 skrev:
ok...men e de från företag eller vartifrån ska man kunna köpa de???
Och ger pysventil nån effekt??

jag vet att du behöver byta spridare på din bil om du monterar pysventil..men för en säkrare trimming så föreslår jag "RIKTIG" styrsystems optimering D.v.s Chippning
du vinner på det i längden...

och när det gäller turboaggregat så tycker jag att du ska kolla över atlanten (USA) för där är priserna generellt mycket bättre än i sverige även fast det är frakt och tullning.  det kan ju hända att du snubblar över ett/flera mycket bra erbjudande i sverige oxå


MVH

Nissan 200sx S14
69 Inlägg
25 september 2005
Trådstartare
#19
Talladega Power skrev:
Carlos_a17 skrev:
ok...men e de från företag eller vartifrån ska man kunna köpa de???
Och ger pysventil nån effekt??

jag vet att du behöver byta spridare på din bil om du monterar pysventil..men för en säkrare trimming så föreslår jag "RIKTIG" styrsystems optimering D.v.s Chippning
du vinner på det i längden...

och när det gäller turboaggregat så tycker jag att du ska kolla över atlanten (USA) för där är priserna generellt mycket bättre än i sverige även fast det är frakt och tullning.  det kan ju hända att du snubblar över ett/flera mycket bra erbjudande i sverige oxå


MVH

ok..mm har bytt till motornords chip som ger 70 hästar plus och har beställt
2 st garetta t28:or.
hur mycket effekt troru det kan ge med chip plus 2st t28:or??

-»^Nissan»-200sx-S14-»^

85 Inlägg
25 september 2005
#20
det blir nog intemånga hästar mer än vadsom chippet utlovar men du har ju två agg som hänger med  den ökade effekten till varv stoppet!  + att du har för "framtida trimplaner"   men du märker ju själv hur skillnaden är när du bytt agg och diverse trimgodis 


mvh


Sök