2562
Sök

Varför kör ni för fort?

study
772 Inlägg
26 april 2007
#21
jagk an säga så här på pappas bil den är 6 växlad ligger jag och kör i 100 på 90 väg så kan jag köra med 6:an.
så vad väljer man ligga i 90 på 5:an ellerk öra 100 på 6:an och den drar mycket mindre.
givetvis påverakr värdret hur fort man kör också.
Senast redigerat av moose46019 (26 april 2007)

1 171 Inlägg
26 april 2007
#22
moose46019 skrev:
jagk an säga så här på pappas bil den är 6 växlad ligger jag och kör i 100 på 90 väg så kan jag köra med 6:an.
så vad väljer man ligga i 90 på 5:an ellerk öra 100 på 6:an och den drar mycket mindre.
givetvis påverakr värdret hur fort man kör också.

Precis vad väljer man ligga och såsa runt i 65-70 med lockupen ur eller i 80-90 med lockupen i och det drar mindre bensin? Lockupen går i vid ca 77km/h så ligger man under 75 så är det lätt att den "lossnar".


224 Inlägg
26 april 2007
#23
Jag bor ju i oslo då. Och där hadde dom en miljö hastighetsdag där max farten var 60km/h i hela staden även på motorvägen. för att det skulle vara bättre för miljön.. enligt mätningar så var det den dagen som dom hadde mäst utsläpp av avgaser någonsin. så det är inte miljövänligt att köra försackta..

Snurrigt...

Wankel
1 080 Inlägg
26 april 2007
#24
jag kör inte efter skyltar utan efter trafik, väderförhållanden och skick på vägen..
kan gå både över och under begränsningen

MDS Västerås

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
26 april 2007
#25
hm för jag älskar att köra och köra fort gör allt mycket roligare det är skönt.


Biltokig
870 Inlägg
26 april 2007
#26
De har sänkt hastighetsgränsen inne i göteborg från 50kmh till 40kmh av anledningen att man ska köra långammare och spara miljön.... Men enligt tester och diagram som tagits fram efter detta ser det ut som om att utsläppen ÖKAR om man kör 40 istället för 50 mad inte med alla bilar givetvis då vissa har lämpligare utväxling

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.

1 171 Inlägg
26 april 2007
#27
Kanske de viktigaste anledningarna till att utsläppen ökar när man sänker hastigheten i tätort är att köerna blir längre in mot staden och bilarna befinner sig längre tid på vägarna.


120 Inlägg
26 april 2007
#28
Mr_Gear skrev:
De har sänkt hastighetsgränsen inne i göteborg från 50kmh till 40kmh av anledningen att man ska köra långammare och spara miljön.... Men enligt tester och diagram som tagits fram efter detta ser det ut som om att utsläppen ÖKAR om man kör 40 istället för 50 mad inte med alla bilar givetvis då vissa har lämpligare utväxling

Håller med. Det var ju snack i Sthlm också om att 30 på alla innerstadsgator skulle bli mkt bättre för miljön. Fattar inte hur dom räknar. Du kan ju ligga på 1:an i 30 och släppa ut massor av avgaser, istället för att ligga på 4:an i 50 på straxt under 2000 varv.
Dessutom skulle det ta mycket längre tid för alla bilar att åka genom varje kvarter i 30.
Enda möjliga miljövinsten är väl att det inte går åt lika mkt energi för att komma upp i 30 jämfört med 50, dvs alla startaccelerationer vid rödlysen.

Däremot blir det säkrare för alla barn/gångare om alla kör i 30 i stan, men miljöargumentet för sänkt hastiget håller inge vidare. (Möjligen bara i högre hastigheter 150+)


1 171 Inlägg
26 april 2007
#29
Fast sjävla accelerationen sker ju mer effektivt än konstantfarten iom att motorn ytnyttjas bättre. Inbromsningen däremot...ren energiförlust.

Om folk skulle orka växla upp på 5:an istället för att varva runt på 4:an i 50 skulle ustläppen kunna minskas ganska mycket. Eller använda 3:an i 30 istället för 2:an och 1:an (finns det de som använder 1:an i 30!?, då kan man ju lika gärna koppla ur och varva motorn).


3 Inlägg
26 april 2007
#30
Man kan ju brassa på lite, på nåt lämpligt ställe?
Älskar rödljus race..:P

Be the ball

Utanlem
895 Inlägg
26 april 2007
#31
skulle de finnas någon stanns att köra av sej så skulle jag säkert köra lugnare ibland..
ibland kan de gå förihelvete för fort med drifting övningar i kurvorna...

men men om 20år finns de säkert många räcerbanor att leka på..


348 Inlägg
26 april 2007
#32
Det händer inte lika ofta längre som det gjorde (haft körkrot snart i ett år), men givetvis håller jag inte hastighetsgränsen hela tiden.

Antingen brukar det vara när jag vill komma fram snabbare helt enkelt, något spontant race, eller helt enkelt för känslan att varva ur trean (den roligaste växeln på min bil). Så länge man har god uppsikt, inte gör något idiotiskt, bryr jag mig inte mcyket om någon eller mig själv ligger i några km/h över hastighetsgränsen


volvoraggare
4 776 Inlägg
26 april 2007
#33
jag kör fort då jag är sen till jobbet ligger typ i 140 150 på vägen för att hinna men som sagt mer banor att få gasa av sig på tycker jag med

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
26 april 2007
#34
Burken skrev:
skulle de finnas någon stanns att köra av sej så skulle jag säkert köra lugnare ibland..
ibland kan de gå förihelvete för fort med drifting övningar i kurvorna...

men men om 20år finns de säkert många räcerbanor att leka på..

Det finns j#¤%a massa trams med bankörning!
Varför kan man inte göra som i tyskland?
Ingen licens, bara hjälm o kör!

Sanningen är det att jag kör inte för fort. Jag flyger för lågt! wink


482 Inlägg
26 april 2007
#35
Psykologiskt .. Är en född rebell kan man säga ^^.

- Bromsa är ett tecken på svaghet -

4 554 Inlägg
26 april 2007
#36
gillar inte å köra fort men e så illa tvungen när man alltid åker för sent

1 277 Inlägg
26 april 2007
#37
För att det är så tråkigt låga hasigheter överallt. Mitt svar.


266 Inlägg
26 april 2007
#38
ju fortare man kjör desto snabbare kommer man fram så enkelt e det!! och adrenalinet................ behöver jag säga mer???

mvh niclas


Bessewisser
556 Inlägg
26 april 2007
#39
FireTraXX skrev:
Jag trodde jag var supergrym när jag fick körkort, fram tills dess att jag körde av vägen.
Var jag verkligen en bra förare då?

Så sant men det krävs oftast nått sånt här för att man ska fatta..

Kommer ihåg när man hade moped "in the old days" och man låg i 50 i kurvorna så fotpinnarna tog i (bokstavligen tog i) sen blev det en kraftig vurpa och då insåg man hur illa det kan gå.. men jag kör fortfarande för fort när det är "lämpligt" och med lämpligt menar jag att jag är själv på vägen det är centralt så det inte finns några djur på vägen (stora djur) då är det bara att ligga lite snabbare än vad man får ca 20 km/h över begränsningen men så fort det kommer en korsning eller om jag ser folk så saktar jag så klart ner och kör förbi i anpassad fart!

En polares brorsa låg i 130 på 30 väg centralt en lördag kl 24:00, ok han skada ingen men ändå... vad har vissa mellan öronen? ne fy fan hade jag varit en sheriff så hade jag då ryckt kortet av han och sedan hade jag fabricerat beviset bara för att få bort han från gatan...

Tänkt på vad ni gör!!!
//SkyNard

How low

Fartmissbrukare
1 302 Inlägg
26 april 2007
#40
jaa du.. varför kör man för fort... oftast gör man d bara av ren å skär stress... men då snackar vi 20-40km/h fortare än skyltning (kör dock aldri för fort på 30/50vägar)

men om vi pratar extrema farter så är d juh helt klart pga adrenalin kicken..

"I de blindas rike , är den enögde Kung"


Sök