Glempa156 skrev:
...Jag kör ofta för fort, men kommer det brev på posten där det står att jag har kört för fort och jag vet med mig det så hostar jag upp pengarna.
Alla gör som de vill.
Jag försöker hålla hastigheten, lyckas si så där. Men istället för att hamna i statistiken, och kanske bli av med lappen, så föredrar jag den extra påminnaren. (Man blir av med lappen även om man bara kör 10kmh för fort. 3ggr så är det kört.)
Min Active-GPS piper bara till en gång 17sek innan jag passerar en kamera.
Kör jag för fort, slutar den inte pipa förän jag fått ner farten, eller passerat kameran.
Den lilla dosan på instrument panelen får mig inte att köra fortare än jag annars skulle. Men den gör min färd vilsammare. Då jag slipper leta kameror.
Ett bra exempel på nyttan med dosan:
Jag körde hem till Gbg från Skara en kväll. Hamnade bakom ett helt stim med tradare. Körde om några, men så började sträckan med kamerorna. Där låg jag bakom en tradare och käkade hans damm, då jag inte vågade köra om av rädsla att passera en kamera i samma stund jag passerat tradaren. Så det var till att åka i 80 istället för 90, hela vägen till Alingsås, där det blir två filigt igen.
Ingen med minsta traffik vett kör om en 24 metare i 90 när han ligger i 85. Den omkörningen skulle ta en hel minut. Alltså trampar man på vid omkörningen. Kameran skiter dock i vilket, kör du för fort förbi den, så är det kört.
Med min Active-GPS, kan jag dra förbi, snabt och säkert utan att behöva oroa mig för "trafiksäkerhets kameror".
Jag är fullständigt medveten om att min lilla dosa inte skyddar mot poliser, eller tar ifrån mig något ansvar som chauför.
Jag köpte den heller inte för dessa anledningar.
Den är ett hjälpmedel, den uppmärksamhet jag förr hade riktad åt att "leta kameror" har jag idag på viktigare saker.
Edit: Tusan... nu trillade jag dit på "trafiksäkerhets kamerorna" i alla fall.