2186
Sök

Är du en straffbilist?

Med-lem
129 Inlägg
12 april 2008
#41
MAn försöker ju såklart göra allt så smidigt och lätt öfr både sig själv och andra förare.

Man får aldrig en andra schans att ge ett första intryck.

65 Inlägg
13 april 2008
#42
Många idioter finns det i trafiken de flesta "kärringar" och gubbar i keps, har dock aldrig stått på min rätt, alltså har jag följt körskoleboken.
Själv har jag blivt prejad av en lastbil som ej ville bli omkörd(denna chafför är känd för dessa manöverar)
Fått möte på enkelriktad väg (kärring ca 45år)
Åkt brevid en bil på 110 motorväg han i motstatt riktning(gubbe 100år+)(han blev avprejad av en saab civilare).
Åkt bakom en gubbe (80år+) som valde cykelbanan istället för vägbanan vid vägkorsning.
Åkt bakom en kärring (60år) som trodde bilen var en pinball kula mot bumpern i 500meter (trottoaren) inga fälgar kvar.

Mer orkar jag ej minnas=)
Senast redigerat av VolvoAnki (13 april 2008)


LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
13 april 2008
#43
zoopåse skrev:
Alla gör vi fel ibland. Ibland högst medvetet. Man gör en liten fuling och bryter mot reglerna för att det ska bli smidigt. Ibland gasar man upp till 130-140 för att styra upp en situation där någon närmar sig snabbt bakom under en omkörning på motorväg. Ibland kanske man tom kör mot rött över ett övergångsställe där någon just gått över när man är helt säker på att det inte finns några andra berörda trafikanter i närheten.

Exempel, jag gjorde en u-sväng över heldragen linje när jag insåg att jag inte skulle komma dit jag ville. Kollade förstås att det var "fritt" och kunde ske utan problem innan och undertiden. Visserligen kom det bilar i motsatt riktning som körde sakta (min planerade körriktning) men jag bedömde att svängen kunde ske ledigt utan att hindra dem. Såklart kommer en "straffbilist" (du vet en sån där bilist som ska tala om för andra och straffa dem när de gör fel istället för att köra så trafiksäkert som situationen kräver) och börjar gasa om mig på vänster sida och tutar som en galning, kör riktigt nära bara för att skrämmas.

Är det bättre att göra så än att coola ner lite och kanske inte gasa fullt lika mycket när det kommer en bil och krånglar lite framför? Särskillt med tanke på att det är lugn stadstrafik där det är normalt med mycket krångel, ljussignaler, bilar som parkerar svänger och byter fil, dubbelparkerade bilar, cyklister mm.

Sådana straffbilister förekommer ute på landsvägarna också. Du vet sådana breda landsvägar med ett brett körfält i varje riktning. Där man kan ledigt köra om även med mötande trafik när man kollat noga att ingen i motsatt riktning planerar att köra om. Ändå kan det dyka upp straffbilister som ska lägga sig så nära mittlinjen att man tror de försöker ta av backspegeln. Det känns säkert.

Så frågan är, är du en sådan där bilist som gör situationen värre när du tycker någon gör fel?
Japp, bra o markera när nån gjort fel så dom kanske lär sig till nästa gång!

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...

1 171 Inlägg
13 april 2008
Trådstartare
#44
Tror du att de lär sig till nästa gång eller tror du bara att de tycker att du är en idiot som riskerar era liv och egendom? Vad för information skickar någon som gör ett värre fel som "straff" för ett fel som begåtts tror du?

Hur skulle du tex tolka någon som ledigt skulle kunnat anpassa sin körning en mm för att allt ska gå smidigt när du gjort ett misstag eller en fuling, men ändå väljer att riskera ditt liv och din bil som straff? Skulle du bli inspirerad av den bilisten att köra bättre? Tycka att han är en bra förebild som vet vad som är rätt och fel och är noga med att tala om det genom att skrämmas, trots att det innebär ökade risker?

Eller är straffet bara ett primitivt och destruktivt sätt att avreagera sin irritation/missunsamhet genom?
Senast redigerat av zoopåse (13 april 2008)


Bildrulle
499 Inlägg
13 april 2008
#45
Simppi skrev:
oftast blir jag bara förbannad om någon ska påpeka mitt körande på nått sätt, som att börja tuta å blinka me helljusen för något så litet som att jag inte som dem, bländar av till halvljus redan på ca 1km håll...då kan jag erkänna att jag INTE slår av till halvljus för den bilen.
Du är en sån där typisk trafiknolla som inte förstår när du bländar någon, och dessutom fortsätter trots att mötande markerat att du bländar. En sån som dig straffar jag, oftast med mer watt framåt än du har. När jag väl blinkar till så bländar du rejält, skulle du då som ren hämnd skita i att slå av helljuset så bländar jag på med flera hundra watt. Dumt att sänka sig till till din nivå, men har man en gång blivit ordentligt bländad (och då gör det ont i ögonen i flera timmar efteråt) så tar man inte skit från folk som inte vet vad trafikvett är.

Who needs brakes when you got a horn!?
www.gunroad.se

13 april 2008
#46
clio_blue skrev:
hehe visst man irriterar sig på idioter i trafiken... det värsta jag gjort har nog vatt efter att en idiot tutat bakom mig och vill köra om,och det var rusningstrafik,fullt med bilar överallt,,ingen kan köra om någon,,så jag blev riktigt irriterad på idioten bakom så jag stannade bilen och parkerade den på gatan och ut och tog  en cigg,,, hahaha ni skulle sett hans min,,, hahaha
hahahahahaha lol så jäkla klockrent big_smile.

1 171 Inlägg
13 april 2008
Trådstartare
#47
Men vad tjänar det till att döda varandra med helljus? Är det någon som lär sig något på det? Eller är det bara ett sätt att hantera sin irritation på för stunden. Alltså rent känslomässigt egoistiskt och inte en välvillig tanke att man vill skapa en bättre/säkrare trafik.


blacken
13 april 2008
#48
Det är ingen idè att göra en farlig situation värre, men ett stort finger ger man alltid när man möter en idiotmupp i trafiken..

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
13 april 2008
#49
Har nog hänt att man har visat missnöje om nån idiot gjort en galen omkörning och klämt sig in framför...
Brukar oftast hända på E45 runt sportlovet, då alla skidturister åker till och från fjällen.
Många tänker inte ens på att det kan vara förbannat halkigt och svårt att bromsa och svänga bl.a.
Och en del undrar varför det blir kaos i städerna och söderut när det blir halt? roll

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
13 april 2008
#50
Supra_Micke skrev:
Simppi skrev:
oftast blir jag bara förbannad om någon ska påpeka mitt körande på nått sätt, som att börja tuta å blinka me helljusen för något så litet som att jag inte som dem, bländar av till halvljus redan på ca 1km håll...då kan jag erkänna att jag INTE slår av till halvljus för den bilen.
Du är en sån där typisk trafiknolla som inte förstår när du bländar någon, och dessutom fortsätter trots att mötande markerat att du bländar. En sån som dig straffar jag, oftast med mer watt framåt än du har. När jag väl blinkar till så bländar du rejält, skulle du då som ren hämnd skita i att slå av helljuset så bländar jag på med flera hundra watt. Dumt att sänka sig till till din nivå, men har man en gång blivit ordentligt bländad (och då gör det ont i ögonen i flera timmar efteråt) så tar man inte skit från folk som inte vet vad trafikvett är.
Där håller jag med. Finns inget värre än att bli bländad i mörkerkörning. Särskilt när man, som jag får migrän av bländning.
Sånt "folk" skulle få stirra i fyra Bosch Big Knick i tre timmar på 3 cm avstånd. mad

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Bildrulle
499 Inlägg
13 april 2008
#51
Irmscher Vectra skrev:
Supra_Micke skrev:
Simppi skrev:
oftast blir jag bara förbannad om någon ska påpeka mitt körande på nått sätt, som att börja tuta å blinka me helljusen för något så litet som att jag inte som dem, bländar av till halvljus redan på ca 1km håll...då kan jag erkänna att jag INTE slår av till halvljus för den bilen.
Du är en sån där typisk trafiknolla som inte förstår när du bländar någon, och dessutom fortsätter trots att mötande markerat att du bländar. En sån som dig straffar jag, oftast med mer watt framåt än du har. När jag väl blinkar till så bländar du rejält, skulle du då som ren hämnd skita i att slå av helljuset så bländar jag på med flera hundra watt. Dumt att sänka sig till till din nivå, men har man en gång blivit ordentligt bländad (och då gör det ont i ögonen i flera timmar efteråt) så tar man inte skit från folk som inte vet vad trafikvett är.
Där håller jag med. Finns inget värre än att bli bländad i mörkerkörning. Särskilt när man, som jag får migrän av bländning.
Sånt "folk" skulle få stirra i fyra Bosch Big Knick i tre timmar på 3 cm avstånd. mad
Blev bländad av en polis i en liten håla utanför Örebro en gång, hade varenda jäkla lampa igång, kom åkandes runt ett krön o möter polisen på ett par meters håll bara. Fy fan vad ont det gjorde, snudd på att man grät den gången....

Who needs brakes when you got a horn!?
www.gunroad.se

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
13 april 2008
#52
Supra_Micke skrev:
Irmscher Vectra skrev:
Supra_Micke skrev:

Du är en sån där typisk trafiknolla som inte förstår när du bländar någon, och dessutom fortsätter trots att mötande markerat att du bländar. En sån som dig straffar jag, oftast med mer watt framåt än du har. När jag väl blinkar till så bländar du rejält, skulle du då som ren hämnd skita i att slå av helljuset så bländar jag på med flera hundra watt. Dumt att sänka sig till till din nivå, men har man en gång blivit ordentligt bländad (och då gör det ont i ögonen i flera timmar efteråt) så tar man inte skit från folk som inte vet vad trafikvett är.
Där håller jag med. Finns inget värre än att bli bländad i mörkerkörning. Särskilt när man, som jag får migrän av bländning.
Sånt "folk" skulle få stirra i fyra Bosch Big Knick i tre timmar på 3 cm avstånd. mad
Blev bländad av en polis i en liten håla utanför Örebro en gång, hade varenda jäkla lampa igång, kom åkandes runt ett krön o möter polisen på ett par meters håll bara. Fy fan vad ont det gjorde, snudd på att man grät den gången....
Dom är alltid sena att blända av, en del gånger bländar dom fan inte av alls. DÅ åker mina 530W rakt i fejan på dom, poliser eller ej, blända andra trafikanter ska dom fan inte göra när dom säger att det är olagligt. mad
Vet inte hur många gånger jag har fått blinka till åt poliser som inte har stängt av helljuset med dessa äckliga xenonljus..

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

104 Inlägg
13 april 2008
#53
Det är ju alldeles underbart att glida mot mitten när man möter någon som gör en omkörning vid möte. Jag grämer mig varje gång jag missar ett tillfälle att frontalkrocka i 100 km/h. Sen är det ett måste att blända alla som kör utan halvljus. P-ljus räknas inte, halvljus ska banne mig vara på eller så får man skylla sig själva att man blir bländad. För att inte tala om alla rövnosare: Finns det något skönare än att tända dimbakljuset alternativt tvärnita när någon ligger sådär nära så man ser vad de om de borstat tänderna eller inte.

Notera ironin i ovanstående text smile

Harder Better Faster Stronger

Magister Mundi Sum
177 Inlägg
14 april 2008
#54
Nej fan !!

Straffbiliste finns det redan så jävla många av !

Varför inte bara hjälpas åt oc hfå ett bra flyt i trafiken ?

Så e jag.... Oftast smile

Idrott luktar svett Sport Luktar Bensin =)

1 171 Inlägg
14 april 2008
Trådstartare
#55
Sköt att se att det finns fler som tänker ett steg längre. Men visst är det frestande ibland att "straffa", det kan jag förstå. Det gäller att inse hur pass mycket mer nöjd man blir på sig själv om man istället tänker efter och gör det konstruktiva.smile


Legitimerad Hårdrockare
325 Inlägg
14 april 2008
#56
r-ted skrev:
jag blir ruskigt arg om någon gör nått fel som kan skada mig.
för en del år sedan så var jag nära att krocka med en idiot som körde om en lastbil , jag var tvungen att väjja ner i diket annars hadde vi varit mos båda 2.
jag vände och körde i kapp honom , fråga vad fan han syssla med fick tills var
-men det var väll inget ....
jag flippa ur fullständigt och sparka på hans bil , då skulle han kliva ur å slåss och jag sparka igen dörren så han bröt 2fingrar.
sen slog jag in rutan och förklara för han att gör han om det så ska jag döda honom.
då försökte han köra på mig!!!.. fick tag i en sten som jag dängde genom bakrutan.

YES jag har "done some time" för det och är äckligt stolt ... tänk om det hadde vart min sambo med sonen som var ute å åkte och hon hadde mött honom , kanske pratat med sonen samtidigt .... då hadde jag inte haft någon familj längre..... tror nog han tänker till en extra gång innan han gör en sådann idiot grej igen
Haha störtskön reaktion och jag förstår den fullständigt!! Jag håller på dig big_smile

Var som folk får man höra jämt. Varför?? Folk är det mest korkade som finns...

DFFL
9 020 Inlägg
14 april 2008
#57
HadesInFlames skrev:
r-ted skrev:
jag blir ruskigt arg om någon gör nått fel som kan skada mig.
för en del år sedan så var jag nära att krocka med en idiot som körde om en lastbil , jag var tvungen att väjja ner i diket annars hadde vi varit mos båda 2.
jag vände och körde i kapp honom , fråga vad fan han syssla med fick tills var
-men det var väll inget ....
jag flippa ur fullständigt och sparka på hans bil , då skulle han kliva ur å slåss och jag sparka igen dörren så han bröt 2fingrar.
sen slog jag in rutan och förklara för han att gör han om det så ska jag döda honom.
då försökte han köra på mig!!!.. fick tag i en sten som jag dängde genom bakrutan.

YES jag har "done some time" för det och är äckligt stolt ... tänk om det hadde vart min sambo med sonen som var ute å åkte och hon hadde mött honom , kanske pratat med sonen samtidigt .... då hadde jag inte haft någon familj längre..... tror nog han tänker till en extra gång innan han gör en sådann idiot grej igen
Haha störtskön reaktion och jag förstår den fullständigt!! Jag håller på dig big_smile
Samma här, hade också blivit skitsne och gjort likadant.


Självklart så har man blivit förbannad, men inte över småfel som folk gör.
Sånt skit kan man ju själv göra, men om folk riskerar mitt liv med sin körning (Då menar jag inte hålla 250km/h förbi mig på motorvägen, utan likadana omkörningar som den R-Ted råkade ut för) så snear jag ur fullständigt.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Maizer
14 april 2008
#58
Om inte folk bländar av vid mörkerkörning slår jag på extraljusen, det brukar motivera de flesta. Jag skulle inte vilja bli bländad av dem iaf big_smile Annars straffar jag inte

Sidledesförare
268 Inlägg
14 april 2008
#59
Standard Issue. Folk blinkar med extraljusen när man kör förbi, skakar med nävar, vänder om och följer en och blinkar med extraljusen. Man är så van att man bara fnittrar och kör som vanligt.

Blir jag t.ex. bländad i mörkerkörning så slår jag inte av mina extraljus alls ...och jag har 4 st extraljus på taket och 3 i fronten, monterade av en enda anledning, att elda idioter som inte bländar av.
Senast redigerat av Wezzli (14 april 2008)

Man vet aldrig, före man vet

Dra mig i draken!!!
616 Inlägg
14 april 2008
#60
r-ted skrev:
jag blir ruskigt arg om någon gör nått fel som kan skada mig.
för en del år sedan så var jag nära att krocka med en idiot som körde om en lastbil , jag var tvungen att väjja ner i diket annars hadde vi varit mos båda 2.
jag vände och körde i kapp honom , fråga vad fan han syssla med fick tills var
-men det var väll inget ....
jag flippa ur fullständigt och sparka på hans bil , då skulle han kliva ur å slåss och jag sparka igen dörren så han bröt 2fingrar.
sen slog jag in rutan och förklara för han att gör han om det så ska jag döda honom.
då försökte han köra på mig!!!.. fick tag i en sten som jag dängde genom bakrutan.

YES jag har "done some time" för det och är äckligt stolt ... tänk om det hadde vart min sambo med sonen som var ute å åkte och hon hadde mött honom , kanske pratat med sonen samtidigt .... då hadde jag inte haft någon familj längre..... tror nog han tänker till en extra gång innan han gör en sådann idiot grej igen
Håller fullständigt med dig... jävla idioter ja hade pryglat upp honom jag med...
hade skitit fullständigt i vad fabror polis o alla andra hade sagt... dom bryr sig inte varför skall ja med bry mig då?

Mvh// Okim // Jocke


Sök