2112
Sök

För mycket folk i en bil

teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
444 Inlägg
2 maj 2007
Trådstartare
#1
Tänk er en dieselbil, reggad som lätt lastbil med lastgaller och bortplockat baksäte. Tänk er nu att man tar bort gallret och her tillbaka sätet och låter folk sitta där bak. Vad händer om polisen, en som följer lagen, stoppar ekipaget och inser att bilen är reggad för 2 personer?

Har några vänner som påstår att ingenting händer och dom kommer med argument som;

blablabla sa att hon snackat med en polis och han hade tydligen sagt att använder man alla bälten får man sitta mer än 5
du kan ju fråga dom varför dom inte stoppar veteranare på crusingar också
de fula är ändå att vi åkte me blabla, och hans merca är lb reggad, och vi satt 4 i baksätet, dom frågade om den var lb reg, enda dom klaga på var tonad framrutor
tror mer på normalt schyssta för jag vet ingen som har åkt på ombesiktni
Det kanske är jag som är dum i huvet och inte vet bättre, men det känns ju som om en bil reggad för 2 eller 5 pers bara får ha just 2 eller 5 pers i bilen när den framförs på väg?

Någon som kan gräva fram någon lagtext från VV eller Polisen som bevisar/motbevisar vad jag snackar om?

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå

129 Inlägg
2 maj 2007
#2
Jag tror personligen att man inte får det. Har man reggat bilen utan baksätet kan man inte använda det sen. Jag har hört att en bil reggad som lastbil så får man inte pakera överallt i heller, men det e bara som jag  har hört så jag kan ha fel.

Kör du före så väntar jag på dig där framme.
Gör som ford köp volvo!
http://www.garaget.org/?car=42150

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
2 maj 2007
#3
Hittar inte lagtexten, men vet däremtot folk som åkt dit på att ha haft för många passagerare i lastbilsreggad bil.

*Ombesikting.

*Beskattning i efterhand som för personbil för den tid bilen varit lastbilsreggad, det rörde sig om flera år och blev dryga pengar.

*Böter minns jag inte hur det blev med.

Kan ju säga att jag inte tar risken även om bilen är helt okej att köra folk i... Men åker man dit utan gallret kan det som sagt bli mycket trassel...

// Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

Jajjemen!
1 512 Inlägg
2 maj 2007
#4
Det lär ju bli ganska mkt snack om det sker en olycka iaf..  Då skulle iaf inte jag vilja vara den som kör :S

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.

Troligen galen...
567 Inlägg
2 maj 2007
#5
Fram tills sista juni förra året var det tillåtet att åka hur många som helst i en bil sålänge maxlasten inte överskreds.

I ett försök att stoppa studentlastbilarna som fraktar runt på 50talet fulla ungdomar per bil vid varje skolavslutning så ändrades lagen. Så efter första juli 2006 är det olagligt att ha fler personer i en bil än vad den är registrerad för.

Straffet är böter, och sannolikheten att de övertaliga passagerarna får gå hem är stor.

237 Inlägg
2 maj 2007
#6
Ja o ett par polare blev stannade i helgen när vi var för många i förarn fick 500:- i böter samt dom som satt på cabben.... tydligen så kunde föraren åka på vårdslöshet i trafik med om polisen  e griniga....

Världens Häftigaste....De E Jag de...

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
2 maj 2007
#7
Ja, sitter det nån på cabben så blir inte farbror blå glad. Men kör jag den bilen som nån försöker sätta sig på cabben stannar jag och går. Då får dom sköta sig själva. tongue

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.


Sök