2303
Sök

Nissan 200sx S13 - Bra köp?

22 Inlägg
3 maj 2007
Trådstartare
#1
hej!

Har funderat på att införskaffa mig en Nissan 200sx s13 men har hört att vevlagerna ska paja hela tiden för att den inte har oljekylning orginal. Stämmer detta??

MVH


396 Inlägg
3 maj 2007
#2
BuGGer skrev:
hej!

Har funderat på att införskaffa mig en Nissan 200sx s13 men har hört att vevlagerna ska paja hela tiden för att den inte har oljekylning orginal. Stämmer detta??

MVH

Trimmade 200sx s13 utan oljekylare pajjar vevlagrena på ja, kör du den som en vanlig bruks bil pajjar dom inte. Och jag tror inte att din ekonomi rasar ihop för att du måste köpa en oljekylare för 800:P

396 Inlägg
3 maj 2007
#3
Finns på www.ridetech.se

727 Inlägg
3 maj 2007
#4
johanhhh skrev:
BuGGer skrev:
hej!

Har funderat på att införskaffa mig en Nissan 200sx s13 men har hört att vevlagerna ska paja hela tiden för att den inte har oljekylning orginal. Stämmer detta??

MVH

Trimmade 200sx s13 utan oljekylare pajjar vevlagrena på ja, kör du den som en vanlig bruks bil pajjar dom inte. Och jag tror inte att din ekonomi rasar ihop för att du måste köpa en oljekylare för 800:P

kostar liite mer än 800 att få en väl fungerande oljekyl yikes bara kylarn kostar minst 800, så ska du ha slang, anslutningar, termoblock och klämmor oxå, blir då på minst 2000kr om man bygger "kitet" själv, färdiga kit kostar runt ca 3000kr

är man snål så köper man en vanlig adapter som inte har termostat och kommer lite billigare undan och får betydligt sämre funktion! Det sitter en liten oljekyl orginal som kyls av kylarvattnet, men den är för underdimensionerad för lite mer aggresiv körning och ska man trimma är verkligen en extra oljekyl ett måste

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

22 Inlägg
3 maj 2007
Trådstartare
#5
Tusen tack för era svar! Nu blev jag snäppet smartare smile

Ha de bra killar!


121 Inlägg
18 maj 2007
#6
SÅ om man nu skall köpa en sådan här och inte bara vill gubbköra den så skall en oljekyl minska riskerna för ras ganska drastiskt? 

Tänkta bara fråga ungefär hur långt dessa motorer kan gå, vad kan behövas göras efter ungefärliga miltal?

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
18 maj 2007
#7
Dj_funky skrev:
SÅ om man nu skall köpa en sådan här och inte bara vill gubbköra den så skall en oljekyl minska riskerna för ras ganska drastiskt? 

Tänkta bara fråga ungefär hur långt dessa motorer kan gå, vad kan behövas göras efter ungefärliga miltal?

ja en större oljekyl hjälper mycket..gå in på denna sida http://www.200sx.nu/ och kolla runt i forumet..där finns dina svar på dina frågor


2 117 Inlägg
19 maj 2007
#8
Det handlar först och främst om att tänka efter lite.
1. Häller man i skitolja så bryts den oljans smörjande egenskaper snabbt ned.
2. Har man olja av toppklass i motorn men struntar i att byta den så bryts även den oljans egenskaper ned.
3. Tokkör man i 200km/h under lång tid så blir det ordentligt varmt och oljan tar stryk. Med skitolja koksar det igen, med kvalitetsolja tar det lite längre tid.

Vevlagren i en 200:a håller lika bra som lagren i alla andra potenta bilar. Det handlar om att köra på bra olja, byta regelbundet och kyla oljan om man tokkör.

Oljan är till för att skapa en hållbar oljefilm som metalldelarna rider på. En vevaxel eller en vevstake får aldrig rotera direkt mot en lageryta. Det är superviktigt att oljefilmen finns på plats direkt vid start och under hela körningen. Oljan tar även hand om bensinrester från cylindrarna. Dessutom ska oljan kyla och leda bort värme som skapas i metalldelarna.

Montera en oljekyl med termostat. Kör med bra olja. Byt ofta (tråget rymer bara ca 3,5 liter)

Ska du toktrimma, byt till tri metal racelager. Pga deras uppbyggnad och material håller de oljefilmen på plats även vid extrem belastning och ökad temperatur.

Kör och njut av vägegenskaperna big_smile


89 Inlägg
19 maj 2007
#9
Jag är också väldigt intresserad av att köpa en s13. Dock har jag inte mekat allt för mkt i mina dagar men tror jag kan fixa lite själv iaf.

Om jag köper en S13, kommer jag stå och meka hela dagarna och måste jag vara rädd varje gång jag gasar?

2 655 Inlägg
19 maj 2007
#10
Du bör skruva lite första helgen, serva bilen. Brukar bli billigare än att renovera hela motorn.
Det jag hade lite problem med förra sommaren var paclningen mellan turbo/grenrör som hade en tendens att gå sönder. Annars så var det inte så mycket skruvande förutom rena service kontroller..

89 Inlägg
19 maj 2007
#11
Streckkoden skrev:
Du bör skruva lite första helgen, serva bilen. Brukar bli billigare än att renovera hela motorn.
Det jag hade lite problem med förra sommaren var paclningen mellan turbo/grenrör som hade en tendens att gå sönder. Annars så var det inte så mycket skruvande förutom rena service kontroller..

du anser att det är ett bra köp alltså? smile

2 117 Inlägg
19 maj 2007
#12
Kan vara ett bra köp men kan också vara en mardröm...precis som alla sportigare bilar.
Det är viktigt att du kollar upp den ordentligt. Har förre ägaren slarvat med service och kört hårt så kan det bli problem för dig men hittar du ett fint och välservat exemplar så brukar det inte vara några problem.

Välskött
Välservad
Täta oljebyten
Omskött i allmänhet
Välvårdad

Lägg hellre mer pengar på en pärla än att du faller för första bästa billiga och kanske slutkörda maskin. Samma regel gäller för alla bilmärken.


Drifttekniker
224 Inlägg
20 maj 2007
#13
Det kan vara en prisvärd bil om du hittar en som är välskött och inte hårt körd, vilket kan vara svårt. Åker du på ett vevlagerras så blir det ganska dyrt om du inte kan meka själv, men inte så dyrt om du gör det själv smile Du bör iaf vara medveten om att det kan kosta lite pengar att äga en sådan bil.. precis som alla andra bilar.
Men om du monterar en oljekyl och byter olja var 500:e mil, olja med god kvalité som tex biltemas helsyntet, så klarar du dig nog från de problemen ett bra tag framöver.
S13:s problem beror både på den dåliga oljekylningen och att den inte rymmer så mkt olja, med en oljekyl så löser du ju dessa två till viss del, du kan också kompletera detta med ett större oljetråg.
Senast redigerat av NmRi (20 maj 2007)

2 117 Inlägg
21 maj 2007
#14
NmRi skrev:
...olja med god kvalité som tex biltemas helsyntet, så klarar du dig nog från de problemen ett bra tag framöver.

Fniss! lol


89 Inlägg
21 maj 2007
#15
shogun skrev:
NmRi skrev:
...olja med god kvalité som tex biltemas helsyntet, så klarar du dig nog från de problemen ett bra tag framöver.

Fniss! lol

Lät lite roligt med Biltema och bra kvalité i samma mening, dock har jag ingen aning om hur bra deras olja är.

1 741 Inlägg
21 maj 2007
#16
shogun skrev:
NmRi skrev:
...olja med god kvalité som tex biltemas helsyntet, så klarar du dig nog från de problemen ett bra tag framöver.

Fniss! lol

hahahaha !! biltema.. kvalité?!?! veckans bästa skratt big_smile

men klart s13 är en klockren och rolig bil bara man har en oljekyl och bra olja så har jag inte haft några större problem bara galna tyskar och dyl men det händer ju med alla bilar.
Senast redigerat av tecman (21 maj 2007)

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

29 Inlägg
21 maj 2007
#17
Att dom pajar hela tiden är väll att överdriva, men om du kör hårt och pressar den längre sträckor är oljekylare att rekomendera ja. I övrigt är det väldigt fina bilar som håller väääldigt bra vad jag fått erfara av min s13.


Mvh Richard


Sök