Det handlar först och främst om att tänka efter lite.
1. Häller man i skitolja så bryts den oljans smörjande egenskaper snabbt ned.
2. Har man olja av toppklass i motorn men struntar i att byta den så bryts även den oljans egenskaper ned.
3. Tokkör man i 200km/h under lång tid så blir det ordentligt varmt och oljan tar stryk. Med skitolja koksar det igen, med kvalitetsolja tar det lite längre tid.
Vevlagren i en 200:a håller lika bra som lagren i alla andra potenta bilar. Det handlar om att köra på bra olja, byta regelbundet och kyla oljan om man tokkör.
Oljan är till för att skapa en hållbar oljefilm som metalldelarna rider på. En vevaxel eller en vevstake får aldrig rotera direkt mot en lageryta. Det är superviktigt att oljefilmen finns på plats direkt vid start och under hela körningen. Oljan tar även hand om bensinrester från cylindrarna. Dessutom ska oljan kyla och leda bort värme som skapas i metalldelarna.
Montera en oljekyl med termostat. Kör med bra olja. Byt ofta (tråget rymer bara ca 3,5 liter)
Ska du toktrimma, byt till tri metal racelager. Pga deras uppbyggnad och material håller de oljefilmen på plats även vid extrem belastning och ökad temperatur.
Kör och njut av vägegenskaperna