Team-Adolfsson skrev:
såg att många säger att vikten har så stor betydelse då säger jag DIESEL
våran mercedes 270 cdi chippad
ligger på 200 diesel hästar och vi drog en 350 hästars saab 9.5 utan problem han hade ingen chans från 0 till 200
och då ska jagtilläga att våran merca väger drygt 2 ton
vad väger saaben runt 1.5 tror jag ?
Saaben väger också drygt 2 ton...
ambarbofolkis skrev:
Vad hände med tråden?
Trådskaparen har köpt bil, så den är egentligen avslutad. Nu lever den bara på att det är roligt att bråka om tunga bilar är snabba eller inte.
Till OT diskussionen
![tongue](img/smilies/tongue.png)
:
Jag drog en ferrari med saaben så det smällde om det... Han vågade inte köra lika fort som jag över fartguppen
![wink](img/smilies/wink.png)
Sen har vikten en väldigt stor betydelse. En suzuki swift GTI går väll ungefär lika bra som en t.ex 3000gt, eftersom den diskuteras, men försök hänga med en swift på bana med en 3000... Inte en chans. swiften väger 800 kg och har 80 - 100 häst... Eftersom den är så lätt så går det köra hur fort som helst i kurvorna, och den lilla motorn tar lika mycket bensin om dagen som en 3000 gör milen nästan
![tongue](img/smilies/tongue.png)
Inget ont om 3000GT dock. En polaren har en sån, och hade jag haft stålar så hade det stått en sån utanför mitt nu...
Det är bara att inse. Vikten spelar roll. Finns ju en anledning till att tillverkarna vill bygga så lätta bilar som möjligt, för att få bra vägegenskaper.
Men Hardjim har rätt att många tunga bilar är snabba. Men det ligger mest prestige i det; lyxbilar är ofta tunga, och för att kallas lyxbil så måste den helt enkelt vara snabb också.
Men det kostar. Större motor, mer bensin, för du kan ju inte påstå att en 3000GT drar lika lite bensin som en Swift GTI?