Ett projekt jag kom på över en fika rast...köpte en bil o lite grejjer..här e man nu Tanken med denna bil är att den ska bli så pass snabb och välbyggd/komplett att man ska kunna kliva ut på morgonen starta den problemfritt och åka till jobbet sedan direkt vända upp mot Mittsverigbanan en Onsdag kväll och dänga av lite häftigare "prestandavagnar" Porsche, Rs2:or, etc..
Bilen är ifrån 1983 och är vad jag kan utläsa en "SPECIAL", trodde först det var en "PIRELLI" golf jag köpt men det visade sig vid en närmare koll att så var ej fallet.
1.8L och 8V samt 112Hk är orginal specifikationen på moroten från fabrik.Så...en kort beskrivning då vad som är gjort och
ska göras samt spec över mods:
MOTOR:1.8L G60(PG) Motor
- Block hornat
- Mahle 81mm kolvar, blästrade och coatade (keramiskt värmebehandlade) kolvtoppar
- Stakar viktade och polerade med kolvar
- Goetze kolvringar och nya packningar/boxar till hela bottendelen.
- MLS toppstålpackning
- ARP bular
- Lättat svänghjul ca 5kg
- Sachs motorsport tryckplatta
- Sellholms 4-puckad sinterlamell
- Garret Airsearch T03/Hybrid - Max hk ca 330hk
- Schrick gjutet turbogrenrör
- 3" Downpipe > 2,5" flexrör > 2,5" med 1 ljuddämpare
- Modifierat insug med ca 3L plenum och större spjällhus/Tps
- 2,5" tryckrör i aluminium
- Intercooler ca 580x280x76 - Bar n Plate
- TurboXS öppen justerbar avlastningsventil
- Gröna 465cc@3,8bar R-spridare (ska köras i 4bar)
- 4bar bränsletrycksregulator
- Walbro 255L extern bränslepump
- GM högeffektständspole - Wasted fire-
- Link dubbel tändförstärkare
- Link G3 styrsystem
- Taylor 8mm tändkablar
Växellåda/Drivlina:- VW 02A Vajerlåda (Corrado,VR6 etc) - Redline shockproof olja
- Nya EMPI drivaxlar från VW Scirocco 16v med 100mm knutar
Bromsar:- Fram: Girling G60 ok med adapters och 280mm bromsskivor från Corrado G60
- Bak: Orginal
- Stålomspunna bromsslangar
- Bromsvätska typ DYR
Chassie/väghållning- Supersport chassie sats 60/60
- Polytheran bussningar till hela chassiet
- Förstärkta stag i svetsat i kupe´längs golv (EJ BUR)
- Grövre kränghämmare bak
Bilen byggs och konverteras för fulla muggar i skrivande stund och jag hoppas kunna bromsa bilen hos MOTORNORD i deras Dynapack före Juli månad!
Förändringar och nya ideer sker ständigt så ovan nämnda saker är preliminära tills bilen rullar
Förväntad effekt: 285-305Hk
Bilens totalvikt inkl förare beräknas till ca 950-1000Kg
Lägger in fler bilder på motorn och dess ihopsättning samt lite avgasbygg bilder och förstås all turboporr som kan tänkas vara av intresse
Kommentera gärna med ris o ros samt förslag och ideer på förbättringar/ändringar.
Har säkert glömt en massa saker men d dyker väll upp
TACK TILL:
Ragnar "Ragge" för Tig och montering/bygg av "turbosystemet"!
Mattias "Johlsson" Ohlsson för assistans och ideer!
Thomas "Tåta" Wahlström för mek och rostlagning etc!
Mange B för turbo och grenrör!
Mattias Humble aka GOLFMANNEN för stöd/mentor delen i bygget!
Jörgen knutsson för hemliga recept och beprövade JAKAN knep!
Kenneth Andersson på Motortjänst för "tändspole" hjälp
Roger & Jouni på Motornord för styrsystem och framtida support/justeringar
Camilla min gravida SAMBO för att jag får bo kvar hemma *pöss*
/ J