3202
Sök

Hjälp med ljudbygge!

20 Inlägg
29 augusti 2005
Trådstartare
Skulle behöva hjälp med ljudet i min Corrado. Som det är nu har jag `Sony 4" i fönstret fram o 6" volvo original s60 högtalare i hatthyllan. Ja ska köpa ny huvudenhet i 2000 kr klassen. Nåt tips vad man ska ha för nåt? med lågnivå å sådär... Sen ska ja sätta 4" i dörrarna o en GAS 8" baslåda på 200w i bagaget. O sen nåt steg i 1000kr klassen. men har ingen aning om vad ja ska välja. Och hur ja ska koppla de. Har nämligen lite kablar till steg dragna sen tidigare ägeren. En strömkabel som kommer ut i mororumet (desvärre är den kapad där hmm) O andra änden är i bagaget. Sen har ja en kabel med 2 kontakter i vardera änden. O den kommer upp bakom stereon. Sen har jag även en blå kabel som går från bagaget o kommer upp bakom stereon. Kanske kunde använd mig av dessa?

10 287 Inlägg
29 augusti 2005
Riv ut och dra från början. Att klistra på gamla installationer gjorda av andra är dömt att bli skit.

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

60 Inlägg
29 augusti 2005
Håller med Sharky. det är bättre att det blir ordentligt från börjar. sen med steg och sånt så ska man satsa pengarna på huvudenhet och slutsteg. eftersom det är de som ger ljudet. låter lite kontigt kanske men så är de. sen det klart du kan ju inte ha hur kassa högtalare som helst. men ta gas 8" och kanske köp ett steg för 1500kr med lite bättre kvalite...

Överladdad Golf Diesel...

20 Inlägg
29 augusti 2005
Trådstartare
hm... okej men är intresserad av HUR ja ska dra de. Vad jag ska ha kopplat till stetget osådär. kan INGET alls typ så! hehe. Högtalkaran i hatthyllan. ska de va kopplaqde till steget me o framhögatlarana?

60 Inlägg
29 augusti 2005
det beror på för alla högtalare är ju olika kraftiga, men kolla på hur många watt dom lågger på och sen på ett steg som har ungefär lika mycke, men stegts effekt får inte vara över högtalarnas effekt.
sen ska du dra strömkabeln på en sida och lågnivå klabeln på den andra...

Överladdad Golf Diesel...

20 Inlägg
29 augusti 2005
Trådstartare
Lågnivå kabeln är den som går mellan stereon och steget eller? Ska man ha en stereo me 4 lågnivå utgångar eller bilket är bäst? Räcker de me en?

VD / SPRINGPOJK
605 Inlägg
29 augusti 2005
Om du är osäker så kan du ta din nya ström kabel och sätta ihop med den som redan sitter i motorrummet, och lägga dig inne i cupen å se vart den kommer ut. Så drar du i den gamla kabeln ifrån cupen, då hänger din nya kabel med, sedan drar du den längs golvlisterna bak till bagagen, ifrån batteriet sätter du en säkringshållare med säkring typ 15 cm ifrånbatteriet, sedan drar du lågnivån ifrån stereon till bagagen OBS! ej på samma sida av bilen som strömkabeln. sedan drar du en remote kabel ifrån stereon till bagagen. är du osäker på vilka kablar som är vilka eller vad du skall ha gå in på en bilstereo butik så hjälper dom dig.

Det krävs en stor man för att gråta, men en större för att skratta åt han!

6 851 Inlägg
29 augusti 2005
DJ_Andenn skrev:
och sen på ett steg som har ungefär lika mycke, men stegts effekt får inte vara över högtalarnas effekt.

Va..? Vart har du fått det  ifrån..Du BÖR koppla steg som ger MERA ren effekt än vad högtalaren klarar av..
Du spelar sällan sönder en högtalare pga. att du har för mycke effekt (rena watt). Men vänder du på det så kommer de att vara sönder ganska så snart..
Det man bör se upp med är att man inte vrider på fullt med gain kontrollen på steget..

10 287 Inlägg
29 augusti 2005
Det Tiaz skriver är sant under vissa förutsättningar och kräver sin förklaring.

Att spela sönder element med för klena steg gör man främst med basar. Det som händer med ett slutsteg när det klipper är att det tappar dämpfaktor och man kan, för baselement, lite populärt säga att det är ett slutstegs dämpfaktor som håller i konen på ett baselement så att det inte bottnar och riskerar att slå sönder upphängningen.

Det andra sättet att spela sönder basar på är att mata dom med så hög effekt att talspolen går sönder rent termiskt (blir för het).

Och kontentan blir?

Jo , under normala förhållanden - lugn lyssning, inte DB dragräjsa mm, så spelar det ingen större roll hur steg/högtalare är dimensionerade gentemot varandra. Men skall man poppa kriget, så kan det vara så i vissa fall att man riskerar att knäcka upphängning före talspole. Så vill man spela mot vad grejorna håller, så kan valet faktiskt vara så att steg som ger högre effekt än vad talspolen egentligen tål termiskt kan vara "bäst".

I vissa fall går det dock att knäcka en 1000W bas termiskt med 500W. Det är bara att skära bort lågbasen så att konen inte får tillfälle att röra på sig. Då får man sämre kylning och goodbye talspole.

Vill man undvika klippning så kan man sätta in en kompressor mellan filter och steg. Detta är dock tveksamt ur ljudsynpunkt och är ett trick man brukar ta till i installationer för diskotek.

Mvh
Göran
Senast redigerat av Sharky (29 augusti 2005)

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

20 Inlägg
29 augusti 2005
Trådstartare
hm.. okej . men hur många lågnivå ska jag ha på stereon då? Är främst det jag behöver ha hjälp med. vill även veta vad jag ska koppla till steget. Vilka högtalare.. eller bara basen?

VD / SPRINGPOJK
605 Inlägg
29 augusti 2005
Du skall helst ha 2, men du klarar dig på en.

Du kör ett steg på dina högtalare i hatthyllan och ett steg på basen, På basen kan du köra ett monoblock eller ett bryggat 2ch steg.

Stegen skall ha + och jord, plus kabeln drar du ju ifrån batteriet och in i steget, jorden sätter du på lämplig plats i karossen,

Det krävs en stor man för att gråta, men en större för att skratta åt han!

Sök