3291
Sök

Problem att katalysator blir varm S40?

*GULAN*
647 Inlägg
8 maj 2007
Trådstartare
#1
Hej:

Jag har ett problem med min Volvo S40.

Det är så att för en vecka sedan så var tändspolen sönder och motorn gick dåligt och jag hade hål i avgassystemet och lamda lampan lös. Jag var på väg till en verkstad.

Jag tror att bilen gick på 3 el 2 cylindrar. Sen började det rycka i bilen och då såg jag att mattan börja smälta lite vid kanten.

Stannade snabbt och började hälla vatten vid växeln och på mattan och då kom det upp ett moln av ånga.

Kollade under bilen och såg att katten var varm och värmeskyddet som är ovanför avgassystemet hade smält.

Som tur var var jag nära verkstan. Väntade en halvtimma och körde fram bilen till verkstan.

När jag kom till han sa han att eftersom bilen har gått på 2 cylindrar så har bränslet kommit in i avgaserna och detta har gjort så att det nästan börjat brinna. Fatta inte riktigt vad han mena.

Efter det så fixade han avgaset och bytte tändspolen och tändstiften.

Vi startade bilen och den lät bra och allt kändes okii.

Men när jag var på väg hem så började Lambda lampan lysa igen och när jag började närma mig garaget kändes det som den blev varm igen vid katten, fast inte lika varm som tidigare.


Nån som vet vad jag skall göra?


1 813 Inlägg
8 maj 2007
#2
inte en anning om vad som har hänt med din bil... går den dåligt igen??  katten kanske du brände sist fast borde väl inte bli varmare än vanligt tycker man... bytte du värmeplåten under med?? efter som den gamla hade smält??  ring din verkstad igen å be dom kolla upp bilen riktigt noga isf.. !!

Åk före du så väntar jag på dig där..!

*GULAN*
647 Inlägg
8 maj 2007
Trådstartare
#3
Den går inte dåligt nu utan den blir varm.

Och jag bytte inte värmeplåten utan dom som smält sönder är kvar.
Där katten är är den helt borta om man säger så.
En annan grej som jag märkte är att avgassystemet som går upp mot grenrören verkar inte tät.
Den verkar också vara nåt fiffens med den, men det borde väl inte påverka att den blir varm undertill.


*GULAN*
647 Inlägg
8 maj 2007
Trådstartare
#4
En massa bilfolk. Ingen som kan hjälpa mig????


88 Inlägg
8 maj 2007
#5
En katt ska bli varm väldigt varm och sätt ditt en ny plått .
Vet själv med erfarenhet att dom blir väldigt varma för några somrar sen så bran en ny bil upp pga katten . Och detta berode på att frun till en bonde ville vara litte trevlig och komma med lite svalkande dricka . Och pakera bilen på en ny slagen åker i ca 10-20 min innan den börja brinna .Alltså strånna som va på åkren nodde upp till katten och på det sättet börja bilen brinna .Inte så kul

Och kan ju till lägga att arbets tempraturen för en kattalysator är ca 200-300 grader Celsius.

Googla lite big_smile
Senast redigerat av Sjodda (8 maj 2007)


1 813 Inlägg
9 maj 2007
#6
det du berättar där har hänt här med. fast det var ingen ny bil så runt 95a... var med en fru som skulle ut till sin gubbe på åkern men vet inte varflr men så parkerade hon med på åkern som dom hade gräs på och det tog inte många minuter förens hela bilen bran:S   om du tar och sätter dit din värmeplåt så ska du nog se att det inte blir så varmt inne i bilen.. plåten sitter där för att värmen inte ska gå uppåt.. har inte med bilen innan du satt dit den om duinte vill att det ska ta fyr någon stanns blir ju som sagt rätt varmt!!

Åk före du så väntar jag på dig där..!

5 710 Inlägg
9 maj 2007
#7
mr_persiano skrev:
En annan grej som jag märkte är att avgassystemet som går upp mot grenrören verkar inte tät.

.....vilket kan vara orsaken till att din lamdalampa lyser.....
Jag hade skruvat ned katten och främre röret, inspekterat kondisionen på katalysatorn,bytt den vid behov, bytt värmeplåt och skruvat tillbaka systemet så det blev tätt.

MVH Jonas
..............

36 Inlägg
9 maj 2007
#8
Just på s40 så är katalysatorer BLAND de vanligaste felen när motorlampan lyser.. dom brukar vara täta helt enkelt...


*GULAN*
647 Inlägg
9 maj 2007
Trådstartare
#9
Oki...

Tackar för all hjälp.
Skall kolla om konditionen på katten och främre avgasröret. Får sa vad man hittar.

Vad kan en värmeplåt kosta hos Bilia????
Går det att hitta värmeplåt på skroten???


337 Inlägg
9 maj 2007
#10
Sjodda skrev:
Och kan ju till lägga att arbets tempraturen för en kattalysator är ca 200-300 grader Celsius.

Asså, jag som lärde mig på trafikskolan att katalysatorn kan komma upp i 800-900 grader.

LÄNGE LEVE POLISMAKTEN

Örebroare i exil
970 Inlägg
9 maj 2007
#11
Reggin skrev:
Sjodda skrev:
Och kan ju till lägga att arbets tempraturen för en kattalysator är ca 200-300 grader Celsius.

Asså, jag som lärde mig på trafikskolan att katalysatorn kan komma upp i 800-900 grader.

Katalysatorns arbetsområde är mellan 400-800 grader. Vid temp under 300 grader fungerar inte katalysatorn och vid temperaturer på 1000 grader och uppåt börjar ädelmetallerna tycka det är olidligt varmt.

Till trådskaparen. Jag skulle rekommendera att du svänger förbi skroten och hör om dom har nån värmeplåt att sälja. Den sitter inte där för inte, som du nu kanske märkt. Läckaget kan mycket väl ha samband med att din lambdalampa lyser. Plocka ner och täta avgassystemet är nog att föredra

Hej FRA!

*GULAN*
647 Inlägg
9 maj 2007
Trådstartare
#12
_Kekke_ skrev:
Till trådskaparen. Jag skulle rekommendera att du svänger förbi skroten och hör om dom har nån värmeplåt att sälja. Den sitter inte där för inte, som du nu kanske märkt. Läckaget kan mycket väl ha samband med att din lambdalampa lyser. Plocka ner och täta avgassystemet är nog att föredra

Skall kolla detta imorgon om man hittar nåt på skroten.

Har lite dåligt med cash för tillfället på grund av min projekt bil därför tänkte jag ifall man kunde köpa på skroten.



Sök