3274
Sök

Akut hjälp ang subaru impreza gt, motorproblem.

165 Inlägg
8 maj 2007
Trådstartare
#1
Hejsan.
Som rubriken lyder så är det någonting som inte stämmer med motor eventuellt turbo.
Har ägt bilen i ca 7 månader. Men nu för några dagar sedan så hände någonting oväntat och ovälkommet....
Har en öppen dumpventil (sard r2d2) och när jag körde hem från jobbet så släppte den ut luft/rök...?
Problemet lyder altså att det ryker ur dumpventilen (vit rök)..
Lite symptom för bilen är:
# Ibland tappar bilen laddtryck
# Någon som har sagt att den ryker mycket när den är kall
# Hackar till ibland i högre växlar

Är MYCKET tacksam för hjälp


36 Inlägg
9 maj 2007
#2
Kanske dags för ett topppackningsbyte!


Nordic_performance
9 maj 2007
#3
toppacknings byte :S mjoo kanske .. men ryker det vit rök om avgaserna ??

165 Inlägg
9 maj 2007
Trådstartare
#4
Ja det är någon som har sagt att han tyckte den rök lite för mycket ur avgasröret, dvs vit rök. Jag har ingen aning om vad det kan vara. Min första tanke var ju att det eventuellt var turbon som tänkte kasta in handduken. Men nu är jag lite osäker, Oerhört tacksam för svar!
Men det som gör mig mest fundersam är ju den vita röken som pyser ut från dumpventilen. Det luktar som om det brinner nånstans
Senast redigerat av JH (9 maj 2007)


265 Inlägg
9 maj 2007
#5
Vita avgaser är ju ganska ofta kass topppackning, att det kommer ur dumpen vettef** varför tongue.

-

Evolution Garage
1 299 Inlägg
10 maj 2007
#6
Min saab visar samma sympton, tappar massa ladd väldigt fort å ryker lite vitt, har nybytt topplockspackning, så för mig var det inte det... Min turbo däremot misstänker jag tagit mycket stryk å e mycket gammal... Den visslar dessutom när den e kall, känns som att min turbo e väldigt nära att lägga ner... Min hugger oxå på fullgas i 90% av fallen på 4 å 5:an... Det var laddvakten som slog i, kolla va du laddar om du inte redan gjort det, är ju även det ett turborelateratproblem.. Kanske är de samma på din!

Sky´s the limit...

761 Inlägg
10 maj 2007
#7
Jupp.. låter som turbon. eftersom det kommer rök från dumpen så är det ju innan förbränningen som vattnet finns och då är nog turbon mest trolig.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

165 Inlägg
10 maj 2007
Trådstartare
#8
Rushman, jag har exakt dem symptomen också! tappar ladd ibland, "rycker" lite i 4:an och 5an vid gaspådrag. Nu när du säger det så "visslar" den lite när den är kall.. Det kommer bli ett turbo-byte då. smile jag är nästan lite glad att det "bara" var turbon. smile OM! det nu bara är det.. Tack för alla svar! nu kommer en ny fråga wink ska man köpa orginal turbo eller större?


Evolution Garage
1 299 Inlägg
10 maj 2007
#9
Lätt större! Då kan man se de som en möjlighet istället för ett haveri smile
Kolla bara så att resten av grejerna lirar me en turbo av modell större, så du slipper byta soppagrejer å kylning å allt sånt... då kan de bli dyrt ^^

Sky´s the limit...

165 Inlägg
10 maj 2007
Trådstartare
#10
Hehe. Fick erbjudande från redrumperformance för ett tag sedan att dem hade större soppa-pump. Är inte jätte kunnig inom motorer men vet rushman möjligtvis vad som ska göras om man ska skrämma upp bilen lite? typ 260-280 hk?


2 123 Inlägg
10 maj 2007
#11
JH skrev:
Hehe. Fick erbjudande från redrumperformance för ett tag sedan att dem hade större soppa-pump. Är inte jätte kunnig inom motorer men vet rushman möjligtvis vad som ska göras om man ska skrämma upp bilen lite? typ 260-280 hk?

Det krävs inte så mkt på en Impreza för att komma upp till dom effekterna.
Men det som teoretiskt borde behövas för 260hk är:
Chip
Sportluftfilter
Grövre avgassystem, 2.5 - 3"
3" Downpipe
Då har du nog ungeför 260hk

Men turbon var ju trasig så då tkr jag du köper en större turbo och bygger en stor frontmonterad intercooler och så kan du ju passa på att byta soppapump och spridare så har du nog en 300+hk skulle jag tro.

165 Inlägg
10 maj 2007
Trådstartare
#12
Okej! tack så mycket fredrik.. Jag får överväga hur mina planer ska gå här.. Du kanske tom har nått bra tips på turbo också? Och nu när jag ändån är igång. Om man bytar till större turbo, måste man mappa om bilen då? mvh johan


2 123 Inlägg
10 maj 2007
#13
JH skrev:
Okej! tack så mycket fredrik.. Jag får överväga hur mina planer ska gå här.. Du kanske tom har nått bra tips på turbo också? Och nu när jag ändån är igång. Om man bytar till större turbo, måste man mappa om bilen då? mvh johan

Måste och måste, det är ju en fördel om du gör det eftersom du själv vinner på det i längden eftersom då blir inställningarna optimala för bilen.
Garett gör ju väldigt bra turboaggregat så åk och hör med närmaste återförsäljare om vilken modell som passar din bil.
Många som trimmar 200SX s13 använder Garett t28bb om jag minns rätt.

165 Inlägg
10 maj 2007
Trådstartare
#14
Härligt. Ja jag tror det blir bäst ifall jag mappar om den då.. Ska söka lite på nätet efter turbosar nu. Tack än en gång för hjälpen


Evolution Garage
1 299 Inlägg
10 maj 2007
#15
T28bb blire för min del! Värt nån extra tusing för kullager så man kan tjoffa iväg direkt på nästa växel smile

Nån som vet hur viktigt det är med en större ic om man byter turbo? ja den mår bättre o.s.v. men inget på min bil mår bra ändå! ^^
Snackar överlevnad nu, S13 med större turbo kör ju ofta 9000 ic så de kanske räcker?
Likaså om soppagrejerna räcker för att hålla fart på turbon någorlunda?

Sky´s the limit...


Sök