3562
Sök

trögt att få i 1an och 2an. (volvo 740)

207 Inlägg
10 maj 2007
Trådstartare
jag har problem med 1an och 2an. ibland går dom lätt att få i. ibland går det inte alls. det är samma fel på en kompis 740 med. vi har olika lådor. m46 och m47. jag har nyss bytt olja. men det hjälpte inte. vad kan det vara?

Mr White
1 072 Inlägg
10 maj 2007
Förmodligen så är de lagret i svänghjulet som är dåligt..Alltså  när du kopplar ur så snurrar de endå...Om de går lättare när bilen är avstängd å få i ettan då är de förmodligen lagret som är slut i svänghjulet...Vanligt fel på de som gått lånkt å inte bytt lagret.

34 Inlägg
10 maj 2007
Sorling skrev:
jag har problem med 1an och 2an. ibland går dom lätt att få i. ibland går det inte alls. det är samma fel på en kompis 740 med. vi har olika lådor. m46 och m47. jag har nyss bytt olja. men det hjälpte inte. vad kan det vara?

haha låter ju som min bil. Fast där går inte växlarna i helt o hoppar sedan ut.. Sen fastnar backen o så.,. Men jag har kassa synkringar tror jag... Det är jjobbigt när det krabbar.

||Speedlimits Are For Pussies||

207 Inlägg
10 maj 2007
Trådstartare
Robban 245 skrev:
Förmodligen så är de lagret i svänghjulet som är dåligt..Alltså  när du kopplar ur så snurrar de endå...Om de går lättare när bilen är avstängd å få i ettan då är de förmodligen lagret som är slut i svänghjulet...Vanligt fel på de som gått lånkt å inte bytt lagret.

fan va drygt. jag som bytte kopplingi förrgår....

97 Inlägg
11 maj 2007
säkert bara backspärren som måste justeras lite till vänster!MYCKET vanligt på volvo!

207 Inlägg
11 maj 2007
Trådstartare
dalldall skrev:
säkert bara backspärren som måste justeras lite till vänster!MYCKET vanligt på volvo!

jag har testat att hålla inne den när jag inte fått i växlarna.. har inte märkts nån skillnad..

97 Inlägg
11 maj 2007
du håller inte inne den, du trycker spaken hårt åt vänster samtidigt som du lägger i 1 eller 2an, funkar inte det så justera blecket till backspärren på prov( mycket enkelt!) det gäller alltså att få spaken att gå längre till vänster mot blecket. blir alltid såhär när bussningarna blir slitna och spaken lite sladdrig! detta är ett standardfel på volvo!!!!

97 Inlägg
11 maj 2007
men visst kan du ha andra fel med! även en gammal volvo kan gå sönder!!

Sök