3917
Sök

Tjänstebil, vilken ska man välja?

Troligen galen...
567 Inlägg
11 maj 2007
Trådstartare
Har nu ny tjänst på firman jag innan jobbat som montör på, och jag ska få välja tjänstebil snart.
Koncernpolicyn sätter stopp vid 200hk, så mer än det får det inte vara.

De bilar jag funderar på just nu är:

Audi A3 2.0T sportback
Volkswagen Golf GTI 4 dörrars
Saab 9-3sc 1.8T Biopower

Någon som har några erfarenheter av dessa bilar?

Finns det någon annan bilmodell som är vettig och hyffsat rolig, som jag borde titta på?

Vilken skulle Ni välja, och varför? (Jag har i princip redan bestämmt mig för vilken det blir, men det vore kul att höra hur Ni resonerar om de olika modellerna)

Gorgilus addictus
4 762 Inlägg
11 maj 2007
Jag hade valt Saab:en. Mycket pga att den är MYCKET bekväm att köra, säkerheten är i topklass, och den går inte så dåligt heller precis. Och de är ju inget större fel på designen heller för den delen.

Allt för den där jävla hatten!

138 Inlägg
11 maj 2007
Hade tveklöst valt Golfen, den vinner de flesta test. Skoda Octavia RS är ett alternativ också, samma motor som i Audin och Golfen men snäppet sportigare.

381 Inlägg
11 maj 2007
Saaben Helt klart!! Pga av komfort säkerhet och prestandan du får!!
Saab 9-3 är väl rätt så vanligt att folk tar ut som tjänste bilar.

320 Inlägg
11 maj 2007
audin.... eller hur mycket grejjer ska du köra? någon audi-diesel föredrar jag.
går och går och går....

/jobbar med just  en hel del saabar.

Galen
849 Inlägg
12 maj 2007
Hur mycket får den kosta?
farsan har en bmw 120d som tjänstebil den är han grymt nöjd med wink

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202

348 Inlägg
12 maj 2007
Hade tagit Saaben som tjänstebil p.g.a BioPower, det är aldrig fel att slå ett slag för miljön.

Att den dessutom har komfort, prestanda och säkerhet gör det ju inte sämre, vilket dom andra bilarna också har, men ej biopower.

DFFL
9 020 Inlägg
12 maj 2007
Måste också följa massa och säga Saaben.
Har ingen erfarenhet av 9-3, men pappa har haft 2st 9-5 Aero och jag har varit kär i båda två.
Väldigt bekväma bilar.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

volvoraggare
4 776 Inlägg
12 maj 2007
jag skulle vara smart och fixa en bil för hundra k och sen slänga i ljud för 100 k

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

ST
121 Inlägg
12 maj 2007
Mebb skrev:
Har nu ny tjänst på firman jag innan jobbat som montör på, och jag ska få välja tjänstebil snart.
Koncernpolicyn sätter stopp vid 200hk, så mer än det får det inte vara.

De bilar jag funderar på just nu är:

Audi A3 2.0T sportback
Volkswagen Golf GTI 4 dörrars
Saab 9-3sc 1.8T Biopower

Någon som har några erfarenheter av dessa bilar?

Finns det någon annan bilmodell som är vettig och hyffsat rolig, som jag borde titta på?

Vilken skulle Ni välja, och varför? (Jag har i princip redan bestämmt mig för vilken det blir, men det vore kul att höra hur Ni resonerar om de olika modellerna)

Om du ska betala förmånsvärde (skatt) skulle jag köpa en bil istället.

90 på 50-väg
http://bubblare.se/movie/ronny_och_ragge4/
Så vaknade jag - så var den dan förstörd

Troligen galen...
567 Inlägg
12 maj 2007
Trådstartare
nilbri skrev:

Det totala förmånsvärdet läggs ovanpå min lön innan skatt, så i praktiken så kostar det mig inte en krona...

Ironhead skrev:
jag skulle vara smart och fixa en bil för hundra k och sen slänga i ljud för 100 k

Och på vilket sätt skulle det vara smart???

Frippe08 skrev:
farsan har en bmw 120d som tjänstebil den är han grymt nöjd med

Den får kosta strax under 300k...
Senast redigerat av Mebb (12 maj 2007)

ST
121 Inlägg
12 maj 2007
Nja, så funkar det inte. Men ett bra sätt, men dyrt, att få en fin bil om man inte kan slanta. Har själv haft flera tjänstebilar. Synd att det beskattas så hårt, skulle ge mer jobb inom svensk bilindustri om reglerna ändrades. Numera så föredrar jag att äga. rollbig_smile

90 på 50-väg
http://bubblare.se/movie/ronny_och_ragge4/
Så vaknade jag - så var den dan förstörd

Troligen galen...
567 Inlägg
12 maj 2007
Trådstartare
nilbri skrev:
Nja, så funkar det inte. Men ett bra sätt, men dyrt, att få en fin bil om man inte kan slanta. Har själv haft flera tjänstebilar. Synd att det beskattas så hårt, skulle ge mer jobb inom svensk bilindustri om reglerna ändrades. Numera så föredrar jag att äga. rollbig_smile

Jo så funkar det på firman jag jobbar åt, kanske var annat där du hade tjänstebil...

Som sagt, jag har lönen X innan skatt, och sedan tar jag ut tjänstebil för kostnaden Y så har jag sedan lönen X+Y innan skatt.

volvoraggare
4 776 Inlägg
12 maj 2007
Mebb skrev:
nilbri skrev:

Det totala förmånsvärdet läggs ovanpå min lön innan skatt, så i praktiken så kostar det mig inte en krona...

Ironhead skrev:

Och på vilket sätt skulle det vara smart???

Frippe08 skrev:
farsan har en bmw 120d som tjänstebil den är han grymt nöjd med

Den får kosta strax under 300k...

bilen fick ju kosta 200 k eller hur skulle man inte kunna fixa bra ljud i tjänstebilen när man ändå kommer vistas i den rätt ofta

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

Rivare
11 Inlägg
12 maj 2007
Nej, bilen fick kosta strax under 300k, med max 200 hästkrafter. Men jag ser inte det nödvändiga med att lägga 100 tusen på billjud i en tjänstebil? wink

DFFL
9 020 Inlägg
12 maj 2007
Audi A4?
Min var tjänstebil innan.
Går väl på 270-280 000 eller något, Automat, BOSE-ljud, rumpvärme o lite smått. (Inte mycket mer tongue)

190hk, så den har en hyfsat pigg motor med.
Senast redigerat av FireTraXX (12 maj 2007)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

3 627 Inlägg
12 maj 2007
Volvo C30 D5, liten, rapp och ekonomisk smile

Men om du ska ha en lite större familjebil så rekommenderar jag starkt Toyota Avensis, gärna med Dieseln smile Den är stor, ekonomisk och förhållandevis rapp smile

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)

Troligen galen...
567 Inlägg
12 maj 2007
Trådstartare
ToXtreme skrev:

Men om du ska ha en lite större familjebil så rekommenderar jag starkt Toyota Avensis, gärna med Dieseln smile Den är stor, ekonomisk och förhållandevis rapp smile

C30 är för liten och för ful. (sorry alla C30 ägare, men jag klarar inte av utseendet...wink)

Väljer jag Toyota så får jag enligt koncernpolicyn endast välja Toyota Prius (...hmm?) så toyota går bort direkt...

3 627 Inlägg
12 maj 2007
Mebb skrev:
ToXtreme skrev:

C30 är för liten och för ful. (sorry alla C30 ägare, men jag klarar inte av utseendet...wink)

Väljer jag Toyota så får jag enligt koncernpolicyn endast välja Toyota Prius (...hmm?) så toyota går bort direkt...

Okejokej tongue

Men vad ska du ha bilen till då? Ska den va familjebil? Vad har du för krav på bilen? smile

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)

Troligen galen...
567 Inlägg
12 maj 2007
Trådstartare
Lite förtydlingar om villkoren och förutsättningarna:

Max 200hk, max 265´000kr med utrustning och efter rabatt, ingen cab, ingen suv, väljer jag Toyota får jag bara välja Prius (....?)

Vad ska få plats på arbetstid? Jag (1.82cm lång/90kg) typ 1st tumstock, ett block med papper och laptopen.

Vad ska få plats på fritiden? Jag, min sambo och ev. packning. Inga barnvagnar på minst ett år framåt.

2&3dörrars bilar går bort.

Vi har rabattavtal hos:
VW =10%
Audi =10%
SAAB/OPEL =13%
Ford =10%

Kan hända att vi har avtal hos fler märken, men de känner jag isåfall inte till...

Sök