Jag hade tänkt smygstarta ett nytt projekt och smygstarten beror på att jag är i full gång med ett annat projekt (som jag dock inte har utlagt här).
Projektet kommer handla om att lägga i volvos B36 V8, som egentligen är en lastbilsmotor, i någon äldre volvo som troligtvis kommer bli en 142:a.
Hela idén börja när jag städa garaget i helgen och rensa bort en massa skit som har samlas runt och på motorn under åren och tillsist stod motorn där för sig själv och jag kom på att det skulle vara häftigt att lägga i denna motorn i en Volvo, visst det skulle kanske vara samartare att lägga i en Cheva 350, dels p.g.a tillgången på delar och ur prestanda synpunkt, men det är mycket kaxigare med en Volvo V8.
* Se över motorn och se i vilken kondition den är i och få den i fungerade skick.
* Leta upp lämplig offer bil, helst så billig som möjligt men helst minimalt med rost och hyffad i övrigt så man kan inrikta sig helt på motorbytet direkt.
* Passa in motorn i bilen och modifera där det behövs så man kan börja använda bilen och upptäcka eventuella brister i drivlina.
* Sen får man se vad roligt man kan hitta på, som t.ex dubbelturbo och uppborrning skulle inte sitta fel.
![tongue](img/smilies/tongue.png)
Detta kommer bli lite som ett andrahandsprojekt till och börja med, men när jag blir färdig med min andra bil så kommer jag satsa 100% på detta mest p.g.a platsbrist och pengar, vill inte slösa massa pengar på detta för man vet aldrig om det uppkommer något oväntat på den andra bilen för jag vill verkligen bli färdig med den i sommar.
Tråden där allt börja:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 55&p=1