nej du kör säkringen som vanligt om du har 2 steg på 50amp så har du huvud säkringen på 100amp sen det där med att det är en risk nog fan är det en risk men inte större än att de skulle hoppa ur stegen. men det är klart har man pengar så kan man vara noga grymt noga. men det är billigare alternativ som funkar mycket bra.
Jo och som jag säger alltid: Pengar är inget problem : ) haha kommer från mig som är urfattig som dessutom fick en telefon räkning på 592kr denna månaden, brukar ligga på 200kr : / Men det med huvudsäkrningen har jag svårt att tro eftersom det också beror på längden och den ökar ju med delat kabel, dock inte mkt men det blir ju dubbelt från spliten men det kanske inte spelar någon roll ? Står på nardik.com att man anpassar säkring efter strömförbrukning och kaballängd så det är ju 2 faktorer som spelar in.
"Sen har jag frågat hur det blir med säkringen när man splittar, vet du det ? Måste man ha en större eftersom kabellängden ökar ?"
Det beror nog lite på hur mycket längre du tänker göra kabeln. själv kör jag med med säkringen som är av sedd för min kabel längd. Men oftast så drar man inte den kabeln som kommer från splitern allt så långt. men du som gillar nardik.com/ kan ju läsa i tabellen och räkna lite, så får jag göra.
Känns som vi håller på att tjafsa om en skit sak som inte äns är vårat beslut. du har en åsikt och jag en annan.
haha jag håller med och speciellt synd om killens tråd men om du läser den så kan du lära dig mkt spec om kabel och gurre & fredrik skrik till åt mig om jag har helt fel. men efter mina erfarenheter å utbildning så.
kabel längden det viktiga är att du har den hyffsat nära det stegen är av säkrade för. sen om kabeln är 5000mm2 så kan du ju säkra efter kabeln men hur blir det då om det blir en kortslutning tror inte säkringen brinner på en gång. en tanke men lyssna på nårdik dom har mycket klokare folk än mig
"Sen har jag frågat hur det blir med säkringen när man splittar, vet du det ? Måste man ha en större eftersom kabellängden ökar ?"
Det beror nog lite på hur mycket längre du tänker göra kabeln. själv kör jag med med säkringen som är av sedd för min kabel längd. Men oftast så drar man inte den kabeln som kommer från splitern allt så långt. men du som gillar nardik.com/ kan ju läsa i tabellen och räkna lite, så får jag göra.
Känns som vi håller på att tjafsa om en skit sak som inte äns är vårat beslut. du har en åsikt och jag en annan.
haha jag håller med och speciellt synd om killens tråd men om du läser den så kan du lära dig mkt spec om kabel och gurre & fredrik skrik till åt mig om jag har helt fel. men efter mina erfarenheter å utbildning så.
Njae det vet jag tkr vi gör. Det är ju trots allt ett forum och forum är till för att diskuteras på : ) Vi håller det ju på en vettig nivå också så det är nog inte så farligt. Självklart gillar jag nardik.com vem gör inte det ? Jag räknade efter den tabellen när jag köpte säkringar och kabel till mina steg iaf. Men om trådskaparen visar sig och berättar hur tjock kabel han har kan vi ju lätt räkna ut hur han ska göra och självklart gör han som han vill. Och jag säger det igen, personligen skulle jag köra på 2 kablar med varsin säkring för det känns bäst för mig : )
grabbar grabbar så vad fick jag för förslag nu då... ska ja inte slänga in 2 högtalare till i hatthyllan. grejen jag vill ha mer "djup" bas, så svårt o förklara men ni kan tänka er hur orginal högtalare låter i en Golf som kostar dryg 160k.
ska jag byta framsystemet då tro? jag är så ny inom ljud därför jag har så mkt frågor. Om jag ska ha steg fram, vart ska ja lägga den då? hur ska jag dra kablarna till den?
hm som jag har sagt tidigare jag är skeptisk till 6*9 dom är så mycket dyrare än 6,5" om man kollar hur bra dom spelar. ja framsystem är det första du ska skaffa om du vill ha ett nytt system. det är lättast å ha steget bak men du kan ju ha dom under stolen, under instrumentpanelen på passagerar sidan. men jag vet inte hur bra system du har i din bil. men jag skulle rekomendera att du gör i följande ordning 1. framsystem + steg 2. bas + steg 3 bakhögtalare som du driver på samma steg om det är ett 4-kanaligt.
Nej det gör jag inte.... men hur vet man vilka kablar som är framsystemet då? kan man dra samma dom kablarna till ett steg då??
lossa högtalarna och se kabel färgen. ( brukar funka ) Men smidigast är att dra nytt från steget. Oftast orginalkablarna väldigt tunna = mycket motstånd.
jo i äldre bilar men idag kan det vara filter på vägen som försvårar det hela :S hade det problemet lättas och absolut bäst är att dra nya kablar. eller klipp kablarna som kmr från dörren så nära som möjligt och skarva där.
Det är inte det enda som du bör separera. Du bör se till så att 6x9:an inte störs av trycket från baslådan i skuffen. Så har du tänkt att trycka ner dem i hatthyllan så får du bygga små lådor till dem oxå. För annars så kommer inte 6x9:ans bas att jobba direkt bra.
Men kan jag ta ut dom 10" jag har just nu och lägga in 2nya i den lådan som jag har nu ???
jag har inte hängt med i tråden.. men om det är olika högtalare så bör du inte göra det. nog kan du basarna kommer att röra sig ändå. men för att få det så bra som möjligt så gör en ny låda.